Stavba nové paralelní dráhy pražského letiště by měla začít v roce 2022 a trvat by měla zhruba čtyři roky. O termínech se však definitivně rozhodne až v příštím roce podle analýzy budoucího vývoje v letecké dopravě. Provozní kapacity letiště by se díky nové dráze měly zvýšit o tři až čtyři miliony cestujících na 21 milionů odbavených pasažérů za rok, sdělil mluvčí letiště Roman Pacvoň. Odhadovaná cena výstavby je devět miliard korun.
Výstavba paralelní dráhy je součástí dlouhodobých rozvojových plánů letiště, které chce vzhledem k zvyšujícím se počtům cestujících navýšit své provozní kapacity. Letiště počítá, že za letošní rok by mělo odbavit skoro 17 milionů pasažérů, což odpovídá i současným maximálním kapacitám.
Podle letiště bude více než tři kilometry dlouhá paralelní dráha primárně sloužit pro přistávání letadel. Kapacity pohybů letadel na letišti, tedy vzletů i přistání, by se díky ní měly zvýšit až na 72 pohybů za hodinu. „Pokud jde o letecké pohyby, a to zejména v provozních špičkách, již nyní se stává, že některým leteckým společnostem nemůžeme nabídnout pro ně ideální požadované časy přistání a vzletů,“ podotkl Pacvoň.
Letiště v souvislosti s výstavbou ranveje počítá také s tím, že díky ní by mohl být zcela zastaven noční provoz od půlnoci do 5:29 hodin. Snížit by se měl provoz i po 22:00 a od 5:30 do 5:59.
Aktuálně letiště dokončuje dokumentaci pro územní řízení. Již dříve se letišti podařilo získat prodloužení stanoviska EIA o dopadech na životní prostředí na dalších pět let.
Vedle paralelní dráhy připravuje vedení Letiště Václava Havla v Praze i další velké projekty, které by měly vyjít až na 27 miliard korun. K největším uvažovaným projektům patří rozšíření Terminálu 2, na kterém by měla vzniknout mimo jiné nová letadlová stání s nástupními mosty. Terminál dosud funguje pro lety do schengenských zemí, zatímco Terminál 1 je určen pro ostatní lety. Po rozšíření by měly být oba terminály rozděleny podle dopravců.
Foto: Shutterstock.com



