Sociální síť TikTok: Má potenciál pro komunikaci značek?

Vznikla v roce 2016 a dnes je největší sociální sítí pro sdílení krátkých videí na mobilním telefonu. Využívá ji přes 1,5 mld. ­mladých uživatelů na celém světě a jmenuje se TikTok. Jaký bude mít význam a jakou roli bude hrát na poli cestovního ruchu?

Na úvod se podívejme na několik základních dat. Celosvětově si aplikaci TikTok již stáhlo přes 1,5 mld. uživatelů a přes 600 milionů s ní každý měsíc pracuje. Denně je s ní v kontaktu více než 150 milionů uživatelů, kteří v aplikaci stráví průměrně 52 minut. Co se týká uživatelů samotných, pak 66 % z nich je pod hranicí 30 let. Současně se jedná o jedinou aplikaci v top 5 nejpoužívanějších, kterou nevlastní Facebook. Ostatní známé (­Messenger, Instagram, Whatsapp a Facebook) patří do „rodiny“ Marka Zuckerberga (viz obr. 1).

 Obr. 1 – Zastoupení uživatelů dle věku na jednotlivých sítích; Zdroj: MorningConsult

Obr. 1 – Zastoupení uživatelů dle věku na jednotlivých sítích; Zdroj: MorningConsult

Když se řekne TikTok

Jak to tady vlastně funguje? Na síti její uživatelé tvoří krátká videa v délce 15– 60 sekund, ke kterým přidávají text, hudbu a grafické prvky anebo využívají předpřipravené šablony. Přestože možností pro úpravu obsahu není v porovnání s ostatními sítěmi tolik, mladá generace této síti doslova propadá. Vše je jednoduché a s maximálním efektem, a hlavně velkou mírou zhlédnutí.

Potenciál pro cestovní ruch

Má TikTok potenciál pro cestovní ruch? S přibližně 60 % uživatelů ve věku ­16–24 let je to aktuálně příležitost pro představení značek, které cílí na generaci Z (1995–2019) a mileniály (1980–1994), kteří tvoří druhou nejsilnější skupinu sítě.

Jak mohou tedy TikTok využít destinace, hotely, restaurace a turistické atraktivity? Zajímavou ukázkou je řecký 5hvězdičkový hotel Cavo Tagoo Mykonos, který ve svých videích ukazuje, jak si dovolenou na tomto místě opravdu luxusně užijete (www.tiktok.com/@cavotagoomykonos). Jeho profil má přes 70 000 fanoušků a nejlepší videa přes 3 mil. zhlédnutí. Inspirativním příkladem je také rakouský hotel Active v Zell am See, který zatím nemá velký počet fanoušků, ale zajímavým způsobem ukazuje obyčejné věci ze života hotelu (www.tiktok.com/@hotelactive). Třeba krájení vánočního dezertu mělo přes 600 000 zhlédnutí. To je velmi dobrý příklad, jak i všední věci dokážou elegantně a kreativně pomáhat při budování značky.

Kampaň #TikTokTravel

Téma cestování patří na všech sítích mezi velmi oblíbené a TikTok si to také uvědomuje. V minulém roce běžela ve 100 zemích světa kampaň s názvem #TikTokTravel (obr. 2). Hlavním cílem bylo inspirovat uživatele, aby kreativně zachycovali a sdíleli své cestovatelské zážitky. Pro účel kampaně byl připraven hashtag #tiktoktravel.

 Hotel Cavo Tagoo Mykonos a hotel Active na TikToku  Hotel Cavo Tagoo Mykonos a hotel Active na TikToku
Obr. 2 – Hotel Cavo Tagoo Mykonos a hotel Active na TikToku

Kampaň se setkala s velkým ohlasem a uživatelé TikToku nasdíleli se zmíněným hashtagem přes 400 000 videí, která měla přes 1,7 mld. zhlédnutí. Ve videích se objevovala příroda, zajímavá místa, města, ulice a tipy, jak si místo co nejvíce užít a vychutnat. Do kampaně TikToku se poprvé zapojily národní turistické centrály z Dubaje, Soulu, Japonska, Indonésie a Malajsie (viz obr. 3).

 Obr. 3 – Ukázka kampaně #TikTokTravel

Obr. 3 – Ukázka kampaně #TikTokTravel

Pro zajímavost mají aktuálně cestovatelská videa s hashtagem TikTokTravel přes 8,4 mld. zobrazení a jsou mezi nimi mnohdy opravdu kvalitní kousky.

Bude TikTok trend?

Možná se nyní ptáte, jaký to má vlastně všechno potenciál. Klíčem k odpovědi jsou a budou uživatelé. Podle odhadů má v roce 2020 generace Z (narození v letech 1995–2010) tvořit přibližně 40 % světové populace a její celkové roční útraty dosahují v současnosti částky až 40 mld. USD. Nesmíme zapomenout ani na generaci mileniálů, která je na TikToku zastoupena a dnes má více seniorských pozic než jejich předchůdci.

I přestože stálice sociálních sítí – Instagram, Facebook a YouTube – budou u obou generací stále hrát svoji roli, nebude na škodu dát do marketingové komunikace i o něco méně formální tón a oslovit cíleně i mladší publikum, které hledá zážitky, emoce a vše nečekané.

 

foto
Ing. Kateřina Rotterová MBA

Autorka textu je ze společnosti Destination Market­ing.

katerina.rotterova@destmark.eu
Tel: +420 605 376 527
http://www.destmark.eu/

 

Nejnovější články z rubriky Online

Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více
Foto: Pruh Polabí

Porota vybrala vítěze soutěže Turistpropag 2022

Na Výstavišti v Lysé nad Labem se včera sešli porotci prestižní  soutěže  a  přehlídky  turisticko- propagačních  materiálů  Turistpropag 2022, aby vybrali vítěze v 19 kategoriích.

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Vrátí se k nám v roce 2023 běžný rytmus?

Rozhovor s Lenkou Žlebkovou, ředitelkou Kongresového centra Praha, byl domluvený více než týden, na klidnější dopoledne prvního březnového pátku. Světové události ale na dohody tohoto typu ohled jaksi neberou. Setkali jsme se nakonec o několik hodin později....

Číst více