V roce 2017 byl zpracován návrh právní úpravy zákona o místních poplatcích. Jeho podstatou je sloučení místního poplatku za lázeňský nebo rekreační pobyt a místního poplatku z ubytovací kapacity do jedné peněžní dávky. Tuto legislativní změnu zahrnula vláda ČR do svého programového prohlášení. Osvědčení o certifikované metodice výzkumu, vývoje a inovací vydalo Ministerstvo pro místní rozvoj dne 11. ledna 2018.
V České republice je vybíráno aktuálně osm druhů místních poplatků (viz tabulku). Místní poplatek za lázeňský nebo rekreační poplatek vybírá pouze 15 % obcí. Zásadní postavení ve výběru tohoto poplatku má hlavní město Praha s podílem 45,6 %, následované zejména nejvýznamnějšími lázeňskými místy. Místní poplatek z ubytovací kapacity vybírá 24 % obcí. Hlavní postavení ve výběru tohoto poplatku má opět metropole s 50% podílem, která je následována Brnem a Plzní.
Legislativní úprava platného znění zákona o místních poplatcích není v paragrafech 3 (místní poplatek za lázeňský nebo rekreační pobyt) a 7 (místní poplatek z ubytovací kapacity) vyhovující. Byly identifikovány následující problematické otázky či znění, které již nejsou, a ani nemohou být uplatňovány, nebo jsou shledány jako problematické či diskriminační:
- vymezení dotčených míst, kde lze výběr místních poplatků provádět,
- redukce skupin osvobozených osob od plateb místních poplatků a vymezení účelu pobytu v ubytovacích zařízeních,
- vymezení výběru místních poplatků paušální částkou versus individuální výběr,
- určení plátce a poplatníka místních poplatků,
- stanovení výše maximální sazby místních poplatků,
- sjednocení údajů v evidenčních knihách.
Je proto navrhováno sloučení obou místních poplatků do jednoho s názvem místní poplatek za ubytování.
Za konkrétní přínosy návrhu novelizovaného zákona lze považovat:
- zjednodušení zavádění místního poplatku za ubytování,
- rozšíření počtu obcí, které mohou místní poplatek za ubytování zavést a vybírat, a tím i zvýšení příjmu do rozpočtu obcí,
- rozšíření druhů ubytovacích zařízení, na která se bude výběr místního poplatku vztahovat,
- zúžení osvobozených skupin osob od platby místního poplatku,
- získání větších rozhodovacích pravomocí obcí v otázce, zda místní poplatek za ubytování zavést, či nikoliv, v otázce stanovení maximální výše sazby, v otázce individuálního či paušálního výběru poplatku a také v otázce šíře osvobozených skupin osob nad rámec znění zákona,
- zjednodušení agendy pro provozovatele ubytovacích zařízení,
- zjednodušení záznamů v evidenčních knihách.
Tab: Počet obcí a objem vybraných místních poplatků v České republice v roce 2016oce 2016
Místní poplatek | Počet obcí | Podíl obcí vybírajících místní poplatek v % z celkového počtu obcí v ČR |
Roční objem výběru v Kč |
Ze psů | 5 937 | 94,9 | 282 388 984 |
Za odpady | 4 002 | 64,0 | 3 545 129 597 |
Za užívání veřejného prostranství | 2 748 | 43,9 | 571 237 738 |
Z ubytovací kapacity | 1 513 | 24,2 | 224 282 702 |
Za lázeňský nebo rekreační pobyt | 956 | 15,2 | 322 402 398 |
Ze vstupného | 923 | 14,7 | 50 637 254 |
Za povolení k vjezdu | 136 | 2,2 | 19 084 035 |
Za zhodnocení stavebního pozemku | 80 | 1,3 | 17 962 074 |
Celkem | 5 033 124 782 |
V prvním pololetí roku 2018 bude nakladatelstvím Wolters Kluwer ČR vydána odborná monografie s názvem Místní poplatky v přímé vazbě na cestovní ruch, hotelnictví a lázeňství. V předmluvě publikace Ing. Václav Stárek, prezident Asociace hotelů a restaurací ČR, mimo jiné uvádí: „Po mnoha jednáních s ministerstvy, odbornými organizacemi a samotnými provozovateli ubytovacích zařízení se podařilo mezi odborníky zpracovat návrh modelu, který by měl vytvořit smysluplné a spravedlivé prostředí pro podporu cestovního ruchu. Jednou ze základních navrhovaných změn je sloučení dvou místních poplatků do jedné peněžní dávky a odstranění poplatku z ubytovací kapacity, který je spíše skrytou daní, postihující pouze provozovatele ubytovacích zařízení, a to přesto, že cestovní ruch významně podporuje rozvoj obchodu v mnoha dalších komoditách.“ Současný právní předpis byl zpracován v podobě zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, který byl v uplynulých 27 letech dvacetkrát novelizován.
Název projektu: Číslo projektu: Zadavatel projektu: Příjemce podpory: Termín řešení projektu: Řešitelský tým za VŠH: |
odborná asistentka katedry cestovního ruchu
plzakova@vsh.cz
odborná asistentka katedry cestovního ruchu Vysoké školy hotelové v Praze a autorka projektů „Židovské cesty na Plzeňsku“ a „Židovské cesty v Čechách a na Moravě“
tittelbachova@vsh.cz