Program konference Travelcon dnes pokračuje dalšími tematickými bloky. Hovořit se bude o influencerech, presstripech, eco friendly přístupu k podnikání či filmové turistice. A naši redaktoři jsou opět u toho.
Dění v sále 1
INSTAmeet – příběhy ze sítě

![]() |
![]() |
Na něj poté navázali Kluci z Instagramu, což je partička blogerů, kterou tvoří Jan Krejčí, Jarda Malina, Josef Hruška, Michal Petrů a Matěj Krejza. Ti ukázali, jak pracovat s Instagramem, který není jen o fotkách, ale dokážou ukázat i příběh. Lidé totiž ve skutečnosti nejsou jen přezdívky za zavináčem a za každou fotkou se skrývá člověk, který jí vyfotil. Vytvořili skupinu instagramerů, kteří se začali podporovat a dávat si zpětnou vazbu. A dané fotky se skupince líbili navzájem líbili natolik, že se rozhodli vystoupit z virtuálního světa do reality a setkat se osobně. A jelikož se jim to zalíbilo, zkusili setkávání doporučovat i ostatním. Tlačítko sledovat se totiž změnilo na přátelství a kluci si začali vzájemně pomáhat, aby docílilo toho, že i jednotlivec z dané skupinky dokáže na Instagram uspět. I Instagram je začal chápat jako skupinu, která se věnuje aktivitám dohromady.
Přežijí influenceři?
O tom, jestli přežijí influenceři, se poté pobavili reportér Janek Rubeš, manažer pro PR a media společnosti Lipno Servis Vojen Smíšek a Jiří Dužár, digital & strategy manager agentury CzechTourism pro USA a Kanadu. Influenceři byli a ovlivňovali ještě předtím, než se tak začali označovat díky rozmachu digitálních technologií a konkrétně sociálních sítí. Dle Janka Rubeše je influencer jako billboard u dálnice – všechny otravuje a nejde se ho zbavit. Z tohoto důvodu nepřežijí, jelikož to se nepodaří nikomu. Influencerství je dnes možné považovat za povolání, i když se mu začali věnovat lidi z nadšení, kteří chtěli tvořit obsah. Až poté přišli podnikatelé a začali jim do obsahu vkládat reklamní obsah a stala se z toho profese. Proto se začíná objevovat otázka, zda influenceři tu přidanou hodnotu, kterou od nich podnikatelé požadují, přináší nebo nikoliv.
![]() |
![]() |
Dále se začali všichni prezentující věnovali otázce, zda se influencer vlastně ještě vyplatí. Aktuálně totiž náklady na tento typ propagace začaly šplhat do neuvěřitelné výše. Navíc se začínají sponzorované příspěvky čím dál více přibližovat tradiční reklamě, to ale zároveň znamená, že nemohou fungovat. Pokud si lidé nezvolí správné influencery, bude se jednat o vyhozené peníze. Navíc mezi generací mileniálů začíná výrazně klesat důvěra mezi influencery. Je to částečně i tím, že v rámci sponzorovaného obsahu začíná scházet originalita a nápad – začínají být velmi podobné. Což je problém například v případě propagace destinací, protože začínají vypadat totožně a není možné je rozeznat. Vojen Smíšek se poté věnoval individuálně i spolupráci s tvůrci obsahu z pohledu destinace Lipensko. Připomněl osmero pravidel, jak s nimi vůbec pracovat, přičemž je podložil svými zkušenostmi, které s mu za poslední tři roky podařilo získat při lokální spolupráci s těmito tvůrci.
Presstrip v praxi

Trendy 2020

Být vidět on-line

Dění v sále 2
Jak být eco friendly / Město s přidanou hodnotou

Jaká je strategie lázeňského města Karlovy Vary do roku 2021? O tom na Travelconu hovořila Nora Dolanská, která se na této strategii podílí jako nezávislá konzultantka. Cílem strategie, která se teprve rodí, je změnit současný neutěšený stav – Karlovy Vary i podle primátorky města žijí z podstaty. Zatímco nedaleké Mariánské Lázně jsou na vzestupu, v Karlových Varech turismus stagnuje. V nové strategii se samozřejmě počítá s tím, že klasickou součástí nabídky pro incoming zůstane lázeňství, ale mělo by přilákat nové hosty a překvapit novými hodnotami. Strategie pracuje s myšlenkou luxusu spojeného s krásnou přírodou, která se má promítnout v nabídce krátkodobějších luxusních pobytů pro rodiny, páry apod. Lépe musí město využít svůj potenciál v oblasti nadstandardních služeb. Připravit se musí také na to, že bude spolu s dalšími evropskými lázeňskými místy zařazeno na seznam UNESCO. V tomto směru musí město rozptýlit obavy svých obyvatel a podnikatelů, kteří se bojí případných omezení ze zápisu na prestižní seznam vyplývajících. Změnit by se měla také pravidla fungování karlovarské turistické karty – ta současná jsou podle Nory Dolanské pro uživatele nevýhodná.
Amazing places & amazing people

Guest experience vs. personal

Dalším řečníkem byl Milan Pavelka z Hotelmax.cz, mj. pravidelný přispěvatel časopisu COT – Celý o turismu. Pro konferenci si připravil příspěvek na téma guest experience. Ve své přednášce mj. ukázal pár příkladů, jak se některé světové hotely snaží využívat zákaznickou zkušenost pro lepší zacílení svých služeb. Řeč byla třeba o tom, že check-in v takových hotelech probíhá mimo recepční pulty, třeba na pohovce v lobby. Sledování potřeb a zvyklostí zákazníků umožňuje hotelům personalizovat služby, překvapit hosty, docílit vyšších tržeb a v některých případech z takto obsloužených hostů udělat své zapálené ambasadory. A vůbec to nemusí být drahé, zafungovat může i nenákladná drobnost.
![]() |
![]() |
Úplně zapomeňte na hosty – a budete lepšími šéfy. S touto provokativní tezí přijel na Travelcon Jan Vlachynský z brněné skupiny Lidi z Baru. Šéf by podle něj neměl myslet na své hosty už proto, že to není on, kdo je obsluhuje – a tlumočená zpětná vazba nemusí být vždy přesná. Šéf by měl dbát především o to, aby fungoval jeho tým, protože vládne-li mezi členy týmu nepohoda, projeví se to negativně na obsluze hostů.
Filmová turistika DYCKY MOST!
Kreativní producent Michal Reitler, konzultant v oboru budování značek Vilém Rubeš, Ludmila Claussová z Czech Film Commission a Barbora Hyšková z Filmové kanceláře Ústeckého kraje, to byli aktéři moderované panelové diskuze o filmové turistice. Na základě svých vlastních zkušeností hovořili o tom, jak je možné sladit mnohdy protichůdné zájmy filmařů a municipalit, resp. destinací. Vysvětlena byla mj. role filmových kanceláří jakožto institucí, které jsou spojkou mezi regiony a filmaři. „Tyto kanceláře jsou na straně regionů, které jejich činnost financují,“ zdůraznila Claussová. Barbora Hyšková pro zajímavost vysvětlila, s jakými nestandardními požadavky se filmové kanceláře občas setkávají. V diskuzi také zaznělo pár příkladů, které názorně demonstrovaly přínos filmových produkcí pro rozpočty měst. S ohledem na složení panelu a název diskuze byla řeč především o filmech a seriálech natáčených v Ústeckém kraji, přičemž speciální prostor dostal legendární seriál Most!. Michal Reitler s Barborou Hyškovou poměrně podrobně popsal, jak probíhalo vyjednávání s úřady v kraji a v městě, jaké nároky měla produkce na lokace a co přítomnost filmařů pro město, region a tamní obyvatele či podnikatele znamenala. Mimochodem – po počáteční nedůvěře úřadů se situace po úspěchu seriálu rychle změnila: slogan Dycky Most! používá město ve své komunikaci, vznikla trasa stejného názvu v rámci projektu Offroadsafari atd. Popularita seriálu se ostatně projevila i na zájmu o diskuzi jako takovou – v žádném jiném z diskuzních bloků v sálu 2 nepadlo tolik dotazů. Vilém Rubeš v závěru diskuze poznamenal, že jsou místa, která filmaře nepotřebují (pražská Malá Strana, Benátky aj.), pro ostatní ale mohou být filmové produkce velmi zajímavým zdrojem peněz. A nemusí to vždy souviset s kvalitou natočeného filmu či seriálu – turisté někdy putují i po stopách „příšerných“ snímků… (Lehce nekorektní poznámka redakce: pro jeden tuzemský příklad netřeba chodit daleko od Českých Budějovic:-))
Žijí památky
![]() |
![]() |
Nevděčný úkol připoutat pozornost účastníků k úplně jinému tématu připadl Markétě Slabové z českobudějovické územní správy Národního památkového ústavu – značně prořídlému publiku měla představit PR, marketingové a propagační aktivity svého chlebodárce. Tedy aktivity marketingového oddělení, které bylo zřízeno teprve před třemi lety… Se svým úkolem se ovšem Slabová vypořádala se ctí. Hovořila například o tom, že ve správě NPÚ jsou také památky, které propagaci vlastně vůbec nepotřebují, neboť jejich návštěvnost již překračuje únosné meze – v jižních Čechách jde typicky o zámek v Hluboké nad Vltavou. Tam naopak je třeba příliv návštěvníků regulovat pomocí vysokého vstupného na exkluzivní trasy apod. O klasických propagačních aktivitách je tak řeč zejména u památek, v kterých je třeba návštěvnost povzbudit. K tomu slouží pobídkové akce, věrnostní program Klíč k památkám, sběratelský deník Zápisník návštěvníka památek, projekt Neobjevené památky – Příběhy, které neznáte atp. Marketéři NPÚ se rovněž snaží budovat image objektů prostřednictvím osobností jejich kastelánů, pořádat specifické akce, vymýšlet jednoduché slogany (např. Zkus Kuks), komunikovat na sociálních sítích a využívat možností vzájemné propagace spravovaných památek. Ty NPÚ propaguje jako ucelené produktové balíčky s kompletními službami. Markéta Slabová dále hovořila o profilových akcích, které NPÚ ve svých objektech pořádá (Hradozámecká noc atp.). K popularitě památek přispívá i partnerství se subjekty z řady různých sfér. Jednání v sálu 2 uzavřel Roman Stolejda ze společnosti Impression Media, který představil projekt Památky žijí a zejména pak aktivity sloužící k jeho propagaci. Vystoupení přineslo mj. pár praktických tipů k maximalizaci efektivity propagačních aktivit, zejména pak v on-line prostoru.
Čtěte také: Sledujeme živě: Travelcon 2019 – den první
Foto: -gak- a -pmu-












