Seriál veletrhů cestovního ruchu odstartoval tradičně v Brně

Lednové veletrhy GO a REGIONTOUR 2016 v Brně navštívilo podle oficiálních údajů více než 32 000 lidí, kteří mohli vybírat z nabídek komerčních subjektů, tuzemských regionů i více než stovky zahraničních destinací. Akce probíhající „v atmosféře ekonomického růstu a zvyšujícího se zájmu o české a moravské regiony“ měly podle organizátorů komerčnější charakter – kdo chtěl, mohl si na veletrhu dovolenou nejen vybrat, ale i přímo zakoupit. Obě přehlídky každopádně napověděly, že i letos bude poptávka po cestovních službách velká a podnikatele zřejmě čeká další úspěšná sezona.

GO ve znamení dlouhodobých trendů

U veletrhu GO, který je určen k prezentaci nabídek cestovních kanceláří a zahraničních destinací, jsou návštěvníci na tento model zvyklí. I letos mohli u většiny touroperátorů prezentujících se v Pavilonu F brněnského výstaviště nakoupit dovolenou s veletržní slevou. Jedním dechem je ovšem třeba připomenout, že na GO už nějaký ten pátek vystavují především regionální, případně velmi úzce specializované cestovní kanceláře. Ti, kdo z koláče prodeje zahraničních zájezdů ukusují největší sousta, na této brněnské přehlídce chybějí.

Jenže to je trend společný většině veletrhů. Kdo ví, možná by se měli i návštěvníci motoristických veletrhů začít připravovat na chvíli, kdy budou v záplavě nových modelů aut marně hledat ty z Mladé Boleslavi… Ale zpět k veletrhu GO. Jeho letošní ročník proběhl dle lety osvědčených pravidel. Kromě vlastních expozic cestovních kanceláří, turistických centrál a dalších subjektů zde na návštěvníky čekala také dvě pódia, kde pod taktovkou Asociace cestovních kanceláří ČR a Asociace českých cestovních kanceláří a agentur probíhal po celé čtyři dny doprovodný program sestávající zejména z prezentací členských cestovních kanceláří. Prostor dostaly také školy cestovního ruchu a další subjekty.

REGIONTOUR se silnější mezinárodní účastí

Tradičně velké pozornosti se i letos v Brně dostávalo vystavovatelům v Pavilonu P, v němž největší plochu zabral mezinárodní veletrh turistických možností v regionech REGIONTOUR. Ono „mezinárodní“ je letos třeba podtrhnout, neboť zahraničních vystavovatelů, především ze zemí uskupení V4, přibylo. V obzvláště silném složení přijeli zejména Maďaři. „V Brně se letos prezentujeme ve větším rozsahu než loni. Přímo na stánku máme 12 firem, které představují hlavně maďarské lázně, město Debrecín má svůj samostatný stánek a tradičně zde máme i ochutnávku maďarských specialit.

Zatím vidíme, že je o nás velký zájem, takže jsme spokojení. Veletrh je velice pěkně organizovaný a plní úkol, který od nás maďarští poskytovatelé služeb očekávají,“ pochvaloval si ředitel Maďarské turistiky András Szirányi. Po šesti letech se do Brna vrátilo Švýcarsko a jeho stánek bylo možné najít právě také na REGIONTOURu. Alena Koukalová, marketingová manažerka Switzerland Tourism, účast zhodnotila takto: „Jsme mile překvapeni návštěvností i tím, jak všechno probíhá. Je to jediné velké cestovatelské setkání na Moravě, takže i z tohoto pohledu zde má naše účast své opodstatnění.

Zatím se potvrzuje, že sem přicházejí lidé, kteří mají o cestování skutečný zájem a obracejí se na nás s velmi konkrétními dotazy.“ Naopak zcela poprvé se na REGIONTOURu představili vystavovatelé z Ukrajiny. A zřejmě ne naposled. „Ukrajina se tu poprvé prezentuje se samostatným národním stánkem. Proběhla celá řada setkání a prezentací turistických možností na Ukrajině. Vedoucí turistického odboru Zakarpatské oblasti také jednal s hejtmanem partnerského Kraje Vysočina a jeho týmem o konkrétní spolupráci. Během čtyř dní jsme zaznamenali přes tisíc návštěvníků z České republiky i zahraničí. Veletrh je pro nás správným místem, v příštím roce chceme naše aktivity rozšiřovat a pozvat více vystavovatelů z Ukrajiny,“ uvedl na veletrhu člen realizačního týmu na ukrajinském národním stánku Jurij Ključivskyj.

Co nabídly regiony?

Prim ovšem, a je to logické, hrály na veletrhu REGIONTOUR tuzemské regiony, na jejichž stáncích měl být podle organizátorů patrný příklon ke komerčnějšímu modelu, o kterém byla řeč v úvodu článku. Tedy kromě tradičních tun propagačních materiálů měly návštěvníky čekat i konkrétní obchodní nabídky. V tomto ohledu musejí vystavovatelé v dalších letech ještě zapracovat – neškolené oko mohlo tento aspekt nabídky na většině stánků snadno přehlédnout. A je to škoda, protože poptávka po produktech domácího cestovního ruchu je velká. Akcent na domácí turismus se ostatně jako červená nit vinul jak oficiálními, tak neoficiálními proslovy politiků a dalších hostů veletrhu. Za všechny citujme náměstkyni ministryně pro místní rozvoj Kláru Dostálovou: „Ministerstvo pro místní rozvoj přikládá velký význam právě propojení regionální politiky a cestovního ruchu. Je to ekonomické odvětví, které bychom rádi více rozvíjeli i v kontextu dění ve světě. Česká republika je desátou nejbezpečnější destinací na světě a na to bychom měli cílit i propagační strategii. Očekávám, že zájem o naše regiony bude dále stoupat jak u domácích, tak u zahraničních turistů.“

Pokud jde o tematické zaměření expozic, v řadě z nich mohli návštěvníci zaznamenat letošní „oficiální“ téma – 700. výročí narození Karla IV. Regiony ale zvaly i na další klíčové události – Jihočeský kraj například na svůj Olympijský park Rio – Lipno 2016, Pardubický a Královéhradecký kraj (ve společné expozici regionu Východní Čechy) pak na akce připomínající 150. výročí bitvy u Hradce Králové. Obecně zůstalo v centru pozornosti téma aktivní dovolené, zejména pak cykloturistika, která je silným tématem i pro agenturu CzechTourism. Návrat k tradicím a jejich rostoucí význam v cestovním ruchu zvýraznila folklorní vystoupení a řemeslný jarmark. Na regionální gastronomii se již počtvrté zaměřil gastronomický festival RegFoodFest s „cestovatelskou“ restaurací nabízející krajové speciality, ale také s ochutnávkami a prodejem oceněných regionálních potravin, stejně jako s tradičními projekty Vína z Čech a Moravy, Pivo a Svět kávy.

Doprovodný program vpravdě tradiční

Na veletrhu byly vyhlášeny výsledky Velké ceny cestovního ruchu 2015/2016, která zviditelňuje výjimečné a vysoce kvalitní počiny v oblasti cestovního ruchu. S kompletními výsledky se můžete seznámit v samostatném článku na str. 12–13. Na veletrzích proběhly i tradiční soutěže mladých odborníků v cestovním ruchu PROFI GO 2016 – turistický produkt a REGION REGINA 2016. Pavilon P byl navíc po tři dny dějištěm Mezinárodního mistrovství ČR mladých kuchařů, cukrářů a číšníků – 22. ročníku soutěže Gastro Junior Brno – Bidvest Cup.

Nejvýznamnější součástí doprovodného programu pro veřejnost byl 19. festival filmů, fotografií a knih o cestování GO KAMERA 2016 s ústředním tématem Nepál. Během čtyř dnů zde přednášelo padesát osobností – cestovatelů, horolezců, fotografů, filmařů aj. Součástí byly také čtyři tematické výstavy k Nepálu a soutěže o nejlepší cestovatelské fotografie, knihy a filmy.

Přemýšlíte-li již nyní o účasti na veletrzích GO a REGIONTOUR v příštím roce, můžete si do svých diářů poznamenat termín 19.–22. ledna 2017.

Foto: -pmu-

www.bvv.cz/go-regiontour 

 

 

 

 

 

 

Nejnovější články z rubriky Veletrhy

Foto: Michal Ludvík

V Lysé nad Labem byly vyhlášeny výsledky TURISTPROPAGu

Sedmý ročník prestižní přehlídky turisticko-propagačních materiálů TURISTPROPAG zná vítěze. Odborná porota rozdala ceny ve 20 kategoriích – od propagačních letáků a brožur, kalendářů a spotů až po zpravodaje a publikace. Výsledky byly vyhlášeny ve čtvrtek 21. dubna v rámci veletrhu...

Číst více
Foto: CzechTourism

Otvírají se trhy v jihovýchodní Asii

Malajsie a Singapur v dubnu po více než dvou letech otevřely své hranice turistům. Na prvním „pocovidovém" veletrhu cestovního ruchu MATTA v Kuala Lumpur nechyběla ani agentura CzechTourism.  Její zástupce jednal s tamními partnery o společných akcích a aktivitách na podporu...

Číst více
Foto: Pruh Polabí

Porota vybrala vítěze soutěže Turistpropag 2022

Na Výstavišti v Lysé nad Labem se včera sešli porotci prestižní  soutěže  a  přehlídky  turisticko- propagačních  materiálů  Turistpropag 2022, aby vybrali vítěze v 19 kategoriích.

Číst více