Semináře Travel Massive na Holiday World – marketingová infuze do žil cestovního ruchu
19. 2. 2016
Významnou měrou zasáhla do doprovodného programu veletrhu Holiday World iniciativa Travel Massive. Návštěvníci série pátečních seminářů se mohli naučit pracovat s bloggery, dozvěděli se o možnostech crowdfundingu v cestovním ruchu, poodhalili tajemství startupů a získali informace z řady dalších oblastí.
Travel Massive se představuje
Úvodní seminář pochopitelně patřil Petru Klymcovi, díky kterému se fenomén Travel Massive před třemi lety objevil v Praze. Klymec vysvětlil principy fungování této globální off-line i on-line komunity lidí pracujících a podnikajících v cestovním ruchu. Travel Massive dnes díky svým více než 120 pobočkám celosvětově propojuje přes 15 tisíc členů. Vše se odvíjí od on-line platformy www.travelmassive.com, díky které se mohou členové přihlašovat na neformální networkingové akce, navazovat vztahy s ostatními členy, získávat informace o činnosti Travel Massive, informovat o svých aktivitách apod. Travel Massive už ale není jen Základem aktivit Travel Massive jsou neformální networkingové akc. V loňském roce se aktivity rozšířily o workshopy (termíny najdete na uvedeném webu) a on-line „tržiště“ umožňující cílené sdílení nabídek a poptávek z různých oblastí cestovního ruchu. Nově také Travel Massive nabízí možnost lokálního i globálního partnerství.
Jak pracovat s bloggery?
Odpověď na tuto otázku mohli účastníci najít v semináři Veroniky Hradilíkové, autorky blogu TravelGeekery. Předně ale vysvětila, proč jsou bloggeři tak důležití – tím, že mnozí mají velmi rozsáhlou fanouškovskou základnu a lidé jejich informacím věří, mají velký vliv. Hradilíková mj. uvedla, že podle nedávného průzkumu až 61 procent uskutečnilo nákup na základě doporučení z blogu. Informace publikované na respektovaném blogu rozšíří povědomí o značce. A pokud se blogger do značky zamiluje, může se stát dokonce jejím ambasadorem. Spolupráce s bloggery je přínosná i pro SEO optimalizaci a pro fungování firmy na sociálních sítích.
Na nejlepší bloggery je těžké dosáhnout a spolupráce s nimi je také výrazně finančně náročně. Podle Hradilíkové je dobré cílit na „mocný střed“, tedy na bloggery s 2-100 tisíci fanoušky. Jak je najít? Přes vyhledávače, seznamy, speciální (placené) vyhledávací nástroje či na speciálních konferencích. Jejich blogy a aktivity je možné „prozkoumat“ pomocí placených nástrojů, přes jiné bloggery, vlastní analytickou činností či prostudováním media-kitů, které má většina bloggerů na svých stránkách (počty a struktura návštěvníků blogu apod.). Důležitá je i specializace konkrétních bloggerů, nabízené podmínky spolupráce apod.
Co od bloggera očekávat? Samozřejmostí jsou podle Hradilíkové blogové články a updaty na sociálních sítích, naopak fotky, videa či články na firemních blozích jsou nadstavbou, za kterou se připlácí.
Blogger může samozřejmě spolupráci odmítnout. Co jej spolehlivě odradí? „Určitě neetická značka, případně značka se špatnou reputací mezi ostatními bloggery,“ uvedla Hradilíková. Odradí rovněž, když značka od bloggera očekává práci jen za pokrytí nákladů. Podrobnější návod na spolupráci s bloggery získáte na dvou blížících se workshopech, o kterých najdete informace na www.travelmassive.com.
Crowdfunding v cestovním ruchu
Rovněž seminář Jana Březiny z Fripito byl ochutnávkou z workshopu věnovaného komunitnímu financování. Březina v úvodu svého příspěvku varoval, že crowdfunding je velmi složitá disciplína a že drtivá většina kampaní skončí neúspěchem. Problém je podle Březiny třeba v tom, že média se bojí o nových projektech psát – nezřídka se totiž stane, že lidé v kampani přispějí na produkt, který nikdy nevznikne.
Původní myšlenka crowdfundingu, tedy komunitní financování něčeho, na co není možné získat prostředky jiným způsobem, se podle Březiny postupně posunula. Platformy jako KickStarter či IndieGoGo, případně tuzemský Startovač nebo HitHit začaly i velké firmy používat jako regulérní prodejní kanál, což komplikuje situaci malým projektům. Crowdfunding slouží i k ověření životaschopnosti projektu. A stal se i marketingovým nástrojem – stává se, že firma na příslušné platformě „točí“ své vlastní peníze, aby vzbudila zdání o úspěšnosti svého produktu a přilákala kupce.
„Crowdfunding je všechno, jen ne jednoduchý!“ varoval Březina. Připravit a spravovat slušnou kampaň zabere řadu měsíců. A bylo by chybné spoléhat na to, že kampaň bude po spuštění fungovat sama. „Dobrá kampaň je základ, ale autor si ji musí také sám zpropagovat,“ řekl Březina, podle kterého platforma sama podpoří propagaci jen úspěšného projektu. „A rozhodně to není zadarmo a nejde o charitu – každý, kdo se zapojí, za to něco bude chtít,“ podělil se Březina o své zkušenosti.
Pro úspěch crowdfundingového projektu je potřeba originální nápad, což je v dnešním světě stále větší problém – každý nápad se rychle rozkřikne a je zkopírován. Předpokladem je opravdu dobře připravená a správně načasovaná kampaň (s kvalitními videy, fotografiemi a texty), která spustí lavinu word-of-mouth. Lidem je třeba nabídnout lákavé odměny. „A budete potřebovat i notnou dávku štěstí,“ upozornil Březina. Výhoda cestovního ruchu je podle něj v tom, že se zde snadněji budují „love brands“, nevýhodou je naopak to, že se zde těžko hledají relevantní odměny pro dárce. Cestovní ruch je navíc vysoce konkurenční disciplína a přijít s opravdu originálním produktem je těžké. Na druhou stranu je v cestovním ruchu jednodušší přijít s projektem, kterého se chytí i obecná média (viz např. projekt „S Trabantem…“).
Jak už bylo uvedeno, platforem pro crowdfundingové kampaně je celá řada. Globální dopad mají například KickStarter či IndieGoGo, v Česku jsou oblíbené Startovač nebo HitHit. Existuje i TravelStarter coby platforma speciálně vyvinutá pro cestovní ruch. Je sice menší, ale oslovuje jasně definovanou cílovou skupinu.
Startup thinking pro firmy
Startupové projekty jsou jedním z výrazných fenoménů dneška. Koneckonců i samotná platforma Travel Massive je ryzím startupem a proto se přednášky na téma začínajících projektů ujal Petr Klymec, který popsal odlišnosti korporátního a startupového světa. Druhý jmenovaný je podle jeho slov mnohem rychlejší v rozhodování i zavádění změn. Lidé ve startupech jsou obvykle ochotnější riskovat a mají přirozený hlad po tom se něco nového naučit. V každém případě je základem týmová práce napříč celým projektem, velká část práce je nadto udělána na dobrovolné bázi. Odměňování funguje na základě meritokracie, tedy na bázi výkonu. Rysem startupů jsou spontánnost a kreativita. Oproti korporátním firmám mají segmenty obvykle jednodušší strukturu, v níž nesmí chybět lidé trojího zaměření – hackeři, hipsteři a hustleři. O tom, co se pod těmi „buzz words“ skrývá, se můžete dozvědět na chystaném workshopu.
A jaké přinášejí startupová řešení výhody? Předně rychle produkují nové a inovativní produkty, zvyšují zákaznickou a zaměstnaneckou spokojenost a rychle se v nich ověří, zda bude produkt nebo služba fungovat. I to jsou důvody, proč k startupovým principům začínají čím dál častěji sahat i velké korporace typu Virgin nebo Google. Některé ze startupových nástrojů, které mohou přispět ke zvýšení efektivity firmy, nemusí být vůbec drahé a rychle je může adoptovat prakticky jakýkoli podnik. Například takové „hack days“, kdy mohou lidé ve firmě popustit uzdu své fantazii. Osvědčí-li se to, je možné zavést tzv. travel labs. Například Google dává lidem šanci věnovat 20 procent času jiným projektům, než na kterých pracují normálně. Místo porad je také dobré zavést krátká „stání“, která stimulují kreativitu zúčastněných. A doporučit lze i přizvání podnikatelů či konzultantů do firem – přinesou svěží vítr.
Petr Klymec rovněž vysvětlil, jaké metodologické nástroje jsou ve startupových projektech používány. Řeč byla o Business modelu, metodě Lean Thinking a o Customer Development. U všech Klymec vysvětlil principy a výhody, řeč došla i na některé praktické příklady použití. I o těch se více dozvíte v chystaném workshopu.
Jak použít Instagram pro váš byznys
S takto nazvaným seminářem na Holiday World vystoupil Hynek Hampl, přední tuzemský instagramer. Posluchači se seznámili s jeho instagramovou kariérou a poodhalili tajemství práce s Instagramem. Hynek Hampl dnes pomáhá s tvorbou instagramových účtů pro řadu významných firem, resp. se správou kampaní na této sociální síti. A proč právě Instagram? Podle Hampla jde o nástroj, kterým lze efektivně komunikovat zejména s mladšími generacemi. Mladí podle něj chtějí víc cestovat a raději platí za zážitky než za věci. Engagement je u Instagramu asi 40x vyšší než u Facebooku.
Instagram může zvýšit povědomí o značce či místě. Předpokladem jsou ale kvalitní fotky, správné použití hashtagů a také načasování příspěvků. Radno je podle Hampla spolupracovat s influcencery, využívat instagramové reklamy a pořádat soutěže. Každopádně ale mít strategii, věnovat se náležitě komunikaci a sledovat trendy.
Vytvořte či optimalizujte si firemní Google účet
Návod na optimalizaci firemního Google účtu přinesl fotograf, Google Map Maker a člen Google Local Guides Jaroslav Hora z HorusEye. Zmínil pár aktuálních trendů v marketingu, které mají jeden shodný rys – vše se čím dál víc přesouvá do on-line světa. Z toho vyplývá nutnost věnovat pozornost optimalizaci webových stránek pro mobilní prohlížeče apod. Velkou část svého příspěvku zasvětil Hora možnostem prezentace na Googlu. Firmy podle něj hodně investují do klasického vyhledávání na Googlu, ale jsou i jiné a levnější způsoby – například Mapy Google, Google Plus apod. A jelikož tyto jednotlivé součásti Googlu jsou do značné míry propojeny přes firemní účty, měly by firmy s těmito svými profily pracovat a údaje v nich obsažené aktualizovat. Automaticky generované informace totiž často obsahují chyby. Správný zápis na Googlu navíc firmám umožňuje získat přístup k cenným statistikám.
Jaroslav Hora v sobě nezapřel fotografa a apeloval na firmy, aby využívaly síly fotografií. Kvalitní snímky by podle něj měly vkládat do Google Street/Business View apod.
„Komunikujte a zase komunikujte,“ zněla další Horova rada. U všech firemních zápisů v Google Mapách apod. je možnost hodnotit a firmy by na tyto recenze měly reagovat. Správná reakce na negativní hodnocení může klienta přivést zpět.
Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...
Na Výstavišti v Lysé nad Labem se včera sešli porotci prestižní soutěže a přehlídky turisticko- propagačních materiálů Turistpropag 2022, aby vybrali vítěze v 19 kategoriích.
Rozhovor s Lenkou Žlebkovou, ředitelkou Kongresového centra Praha, byl domluvený více než týden, na klidnější dopoledne prvního březnového pátku. Světové události ale na dohody tohoto typu ohled jaksi neberou. Setkali jsme se nakonec o několik hodin později....