Sdílení se nevyhýbá ani služebním cestám

Jak už jsme na stránkách COT několikrát psali, svět služebních cest začíná naplno ovládat generace mileniálů. A její zvyky výrazně proměňují zaběhnutá schémata, podle kterých obor fungoval po desetiletí. Jedním z klíčových trendů je využívání služeb sdílené ekonomiky. Jsou na to připraveny agentury, které služby z oblasti business travel zprostředkovávají?

Ubytování

Firmy zprostředkovávající sdílené ubytování a dopravu samozřejmě potenciál služebních cest rychle objevily a své služby firemní klientele přizpůsobily. Například Airbnb uvádí, že v loňském roce už 15 procent veškerých zprostředkovaných pronájmů spadalo do kategorie business travel a že služeb tohoto portálu využívá čtvrt milionu firem z cca 230 zemí světa. Rezervace ze strany firem přitom raketově vzrostly poté, co Airbnb umožnilo přímé vyhledávání kapacit vhodných pro obchodní cestující. Kritéria pro posouzení vhodnosti jsou jasná – kdo chce nabízet ubytování firemním zákazníkům, musí flexibilně reagovat na poptávku, jeho nemovitost musí být vybavena Wi-Fi připojením k internetu, místem pro komfortní práci na notebooku, hlásičem požáru a také samoobslužným vstupním systémem. Celkově je v současnosti takových kapacit v nabídce Airbnb víc než 150 000. Firma rovněž uzavřela partnerství s předními zprostředkovateli služebních cest, jako jsou American Express Global Business Travel, BCD Travel či Carlson Wagonlit Travel.

Mají se hotely bát o business klientelu? Zatím to vypadá, že nikoli. Štěpán Malý, obchodní ředitel tuzemské větve řetězce Courtyard by Marriott, který primárně cílí právě na korporátní klientelu, tvrdí, že přestože se Airbnb, zejména v posledních dvou letech, relativně úspěšně orientuje i na business klientelu, objemově se stále jedná pouze o okrajovou záležitost. „V České republice jsme to zatím nepocítili,“ říká. Je tomu tak podle jeho slov i proto, že oproti Airbnb nabízí tento hotelový řetězec veškerý komfort a pod jednou střechou služby, které obchodní cestující potřebují – od bezpečného parkování přímo u hotelu přes pohodlné ubytování, moderní stravovací outlety (restaurace i samoobslužný market), kvalitní bezplatné Wi-Fi připojení či služby business centra až po plně vybavený fitness. Malý ovšem podotýká, že i na trhu ubytovacích služeb je třeba reagovat na aktuální trendy. „Co se týče například moderních technologií a rezervačního procesu, patříme k nejprogresivnějším na trhu. Nabízíme jednoduchý intuitivní systém on-line rezervací, který navíc garantuje nejnižší cenu; mobilní check-in a nově teď v našem brněnském hotelu dokonce mobile key – tedy možnost odemknout si pokoj přímo svým mobilním telefonem. Kromě toho pochopitelně stále nabízíme tradiční možnost rezervovat si ubytování po telefonu 24 ­hodin denně. A v dnešní době to samozřejmě není pouze o komfortu, ale také o bezpečnosti a ochraně zdraví našich hostů a jejich majetku – naše hotely jsou vybaveny moderním systémem požární signalizace včetně sprinklerů, kamerovým systémem, v pokojích jsou bezplatně k dispozici trezory a ve službě jsou vždy zaměstnanci oddělení security.“ Vše navíc podle něj podléhá přísným předpisům a pravidelným kontrolám – legislativním i vnitropodnikovým. „Obdobný kontrolní systém u Airbnb a podobných platforem chybí,“ říká Malý a jako další výhodu hotelového řetězce vyzdvihuje věrnostní program Marriott Rewards.

Doprava

Podobný vývoj jako u ubytování platí také u dopravy. I zde se největší hráč – Uber – snaží vyjít vstříc poptávce firemní klientely. Světlo světa spatřil projekt Uber for Business, díky kterému mohou služby této firmy využívat korporátní klienti. I tento projekt umožňuje sledování výdajů, vytváření reportů a další funkce důležité pro dodržování firemní cestovní politiky. Uber rovněž navazuje partnerství s cestovními kancelářemi a agenturami nabízejícími organizaci služebních cest. A i zde je jedním z argumentů bezpečnost obchodních cestujících. Globálně prý nyní služeb Uber for Business využívá asi 65 000 firem. Pakliže se hoteliéři platforem sdíleného ubytování příliš nebojí, reakce tradičních provozovatelů taxislužby na příchod Uberu a dalších hráčů je poněkud jiná. Stačí si jen připomenout bitky u ruzyňského letiště nebo protestní jízdy pražských taxikářů z února letošního roku… 

Sdílené služby v nabídkách TMC

Jak bylo uvedeno, zprostředkovatelé sdílených služeb se snaží navazovat vztahy s cestovními kancelářemi a agenturami, které se zabývají managementem služebních cest (travel management companies, TMC). Jejich tuzemští představitelé však onen bezbřehý optimismus Airbnb, Uberu a dalších firem trochu krotí – zájem korporátních zákazníků prý zatím není tak velký, jak by se mohlo zdát. Kupříkladu podle Pavla Němce z HRG Czech Republic se zájem firem o využívání sdílených služeb zvedá jen pomalu a opatrně, přestože jejich zaměstnanci po sdíleném ubytování a dopravě volají často. „Někteří větší zákazníci byli dokonce rychlejší v rozhodování, takže to odsouhlasili a následně od toho trochu ustoupili, protože začali řešit věci, jako bezpečnost takových služeb, procesy ve firmě, sběr dat atd.,“ uvádí Němec. 

Zatímco třeba v USA či Velké Británii je využívání těchto služeb běžné, v tuzemsku, které je v přístupu k předpisům upravujícím firemní cestování rigidnější, jde zatím spíše o výjimky.

Pro některé klienty však už prý HRG tyto služby rezervuje na denní bázi. Podobně hovoří i Jana Martincová, ředitelka American Express Global Business Travel: „Naši zákazníci ve své cestovní politice nespecifikují využití služeb sdílené ekonomiky a jejich požadavky na služby Uber a dalších jsou zatím minimální.“ A do třetice Jiří Homolka z Carlson Wagonlit Travel. I podle něj se sdílené služby objevují v poptávce firem jen zřídka. „Jde o to, že tyto rezervační kanály nejsou plně kompatibilní s naším i klientovým backoffice systémem a těžko se poté sleduje dodržování cestovní politiky firmy, nelze důkladně nastavit automatické vyúčtování a nelze sledovat cestujícího z hlediska bezpečnosti,“ vysvětluje možné příčiny.

Marko Vidic z BCD Travel k tematice sdílených služeb poznamenává, že cestovní politiky firem sice obvykle nezakazují žádnou platformu pro objednání služeb, zvláště v případě pozemní dopravy, ovšem u ubytovacích služeb bývá stanoven konkrétní dodavatel, aby bylo možné využít jeho reportingových nástrojů. Limity spojené s využíváním sdílených služeb jsou podle Vidice spíš v oblasti daňových dokladů – ne každý takovýto dodavatel je schopen vystavit daňový doklad, na základě kterého by mohly být cestovní náklady obchodního cestujícího jeho zaměstnavatelem správně zaúčtovány. „Obecně platí, že společnosti nejsou tak přísné, pokud jde o dopravu, jako v případě ubytování – to kvůli DPH a dalším daňovým účelům,“ všímá si Vidic.

Námi oslovení představitelé TMC se shodují, že situace ohledně využívání sdílených služeb není na všech trzích stejná – zatímco třeba v USA či Velké Británii je využívání těchto služeb běžné, v tuzemsku, které je v přístupu k předpisům upravujícím firemní cestování rigidnější, jde zatím spíše o výjimky.

Představitelé TMC společností jsou zajedno ještě v dalším názoru – používání sdílených služeb je z jejich pohledu pracnější a složitější. „Jde o to, že se musí vytvořit na takové rezervace systém ve firmě, jak je kupovat, jak vytěžovat data, jak je fakturovat a ideálně to celé automatizovat. V tomto směru je to vlastně stejné, jako s každým dalším dodavatelem nějaké služby – musíte ho dostat do systému práce. Jinak je to ještě trochu náročnější v tom směru, že se klientům musí vysvětlovat, jak to funguje a někdy to není až tolik spolehlivé, takže se řeší více věcí ohledně nekvalitně dodaných služeb, tedy stížnosti,“ vysvětluje Pavel Němec z HRG Czech Republic. „Jednou z nevýhod je nemožnost nalézt cestujícího v případě bezpečnostní či jiné situace, kdy je jeho dohledatelnost velmi obtížná,“ říká Jana Martincová z American Express GBT a dodává, že její firma ale samozřejmě poskytuje služby, které zákazníci vyžadují a které jim vyhovují. „Osobně jsem zastáncem tradiční cesty,“ připojuje se Jiří Homolka z Carlson Wagonlit Travel a dodává: „V tom případě máme klienta, resp. jeho cestující, plně ‚pod kontrolou‘ a můžeme snáze reagovat na vzniklé neočekávané situace.“

Regulace pozitivem?

Pokud jde o budoucnost, je jasné, že sdílené služby ze segmentu business travel nejenže nezmizí, ale doznají ještě většího rozšíření. „S principy sdílené ekonomiky se budeme muset obecně vyrovnat, protože nalézá stále více zákazníků. Je to nabídka, která má čím dál větší poptávku, a to nejen pro nižší náklady, ale také pro jednoduchost a rychlost obsluhy a výběru. Nicméně bude nutné přijmout legislativní opatření a najít správné řešení v rámci daných obchodních podmínek všech subjektů dané poskytované služby,“ nazírá na budoucnost sdílených služeb v segmentu business travel Jana Martincová z American Express GBT. Dodejme, že současná globální debata o tom, zda či do jaké míry tyto služby regulovat, může paradoxně vést k růstu jejich podílu v oblasti služebních cest. Jak totiž říká Marko Vidic z BCT Travel, určitá regulace sdílených služeb a registrace jejich poskytovatelů se odrazí na transparentnosti odvětví. „A korporátní trh uznává pouze transparentní dodavatele,“ uzavírá Vidic.

Foto: Airbnb, Shutterstock.com

foto
Petr Manuel UlrychC.O.T. media
šéfredaktor časopisu COT a portálu iCOT.cz
petr.ulrych@cot.cz
 

Nejnovější články z rubriky Online

Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více
Foto: Pruh Polabí

Porota vybrala vítěze soutěže Turistpropag 2022

Na Výstavišti v Lysé nad Labem se včera sešli porotci prestižní  soutěže  a  přehlídky  turisticko- propagačních  materiálů  Turistpropag 2022, aby vybrali vítěze v 19 kategoriích.

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Vrátí se k nám v roce 2023 běžný rytmus?

Rozhovor s Lenkou Žlebkovou, ředitelkou Kongresového centra Praha, byl domluvený více než týden, na klidnější dopoledne prvního březnového pátku. Světové události ale na dohody tohoto typu ohled jaksi neberou. Setkali jsme se nakonec o několik hodin později....

Číst více