×

Velká cena cestovního ruchu 2021/2022 začíná. Přihlaste svůj projekt.

S několika úkoly, ale na dobré cestě

Celý svět nyní v rámci cestovního ruchu stojí na rozcestí. Mění se nejen složení klientely, ale i její nároky, náročnost, zvyky nebo třeba požadavky. Již několik let se také ke slovu dostává zážitek, který je neobvyklý či výjimečný, ať už kvůli špetce exkluzivity nebo adrenalinu. Velmi ceněný je zdravý životní styl či absolutní odpočinek, což umí nejvíce ocenit především náročná klientela. A stejně tak je tomu i na jižní Moravě.

„Náš region je díky své povaze a folkloru, vínu, památkám UNESCO či krásné přírodě perfektně připraven na všechny segmentace klientů. Nabízíme mimo jiné velké množství unikátních ubytovacích kapacit se špičkovými službami či vinařství s prvotřídní nabídkou světově uznávaného vína,“ vyzdvihla hlavní turistická lákadla kraje ředitelka Centrály cestovního ruchu – Jižní Morava (CCRJM) Pavla Pelánová. A zároveň dodala, že speciálně bonitní klientela klade důraz nejen na nabízený produkt, ale především na samotnou kvalitu služeb včetně dobrých referencí a hodnocení.

Trend bleisure vládne

Kraj je perfektním průsečíkem cest mezi Vídní, Prahou a Bratislavou. Proto se v jeho metropoli Brně nachází rozsáhlá síť kanceláří, logistických center či univerzit a zázemí zde nachází nespočet zahraničních i lokálních investorů. „Během pracovního týdne se nejen Brno a okolí zaměřuje na korporátní business a konferenční klientelu, kterou o víkendu vystřídají hosté volnočasoví, tzv. leisure. Propojení obou typů těchto turistů vytváří koncept bleisure, který pomáhá růstu ekonomiky i počtu přenocování v kraji,“ popsala Pavla Pelánová a doplnila: „Zástupci lokálních i mezinárodních firem nebo jejich hosté či rodina cestují do regionu pravidelně spolu, což s sebou nese vysoký důraz na nabízenou kvalitu služeb, ubytování a samotnou infrastrukturu, kterou minimálně v Brně, kde je tento korporátní klient většinovým turistou, máme na vysoké úrovni. A segment náročné klientely se u nás díky tomu dynamicky rozvíjí. Na úrovni města Brna a Jihomoravského kraje se právě tomuto business klientovi věnuje specializované oddělení Centrály cestovního ruchu – Jižní Morava, kterým je Moravia Convention Bureau.“

Střídání korporátní klientely s běžnými turisty v rámci týdenního koloběhu potvrzuje za brněnský hotel Courtyard by Marriott i director of sales Štěpán Malý. Do hotelu jezdí pravidelně hosté jak z oblasti byznysu, tak i turisté, kteří jsou běžně zvyklí na vysoký standard poskytovaných služeb a kvalitní gastronomii. „Řekl bych, že právě hosté přijíždějící na dovolenou jsou ještě o něco náročnější. Jednak je pro ně volný čas velice cennou komoditou a jednak si samozřejmě vše platí ze svých vlastních zdrojů,“ objasnil.

Odkud do regionu míří

Dle analýzy CCRJM tvoří bonitní klientelu vyrovnaný mix domácích i zahraničních hostů s průměrnou dobou přenocování v rozmezí 1,8–3 noci. Nerezidenti přitom dle Pavly Pelánové přijíždějí do kraje především ze sousedních zemí, jako je Rakousko či Německo, dále pak z arabských zemí a v nemalé míře i ze Spojených států amerických či východní Asie, a to konkrétně z Japonska, Jižní Korey i Číny. Jedná se přitom o klientelu, která je velmi ochotná utrácet. „Pokud se ubytují v nejvyšší hotelové kategorii například během konání veletrhu, nebo MotoGP, jejich průměrná denní útrata je v řádu desítky tisíc korun,“ odhalila ředitelka CCRJM.

V regionu proto z tohoto důvodu rostou hotely nejvyšší úrovně a jsou otevírány nové restaurace, které dokážou splnit i ta nejnáročnější očekávání. Například v hotelu Courtyard by Marriott Brno dnes kromě již standardních služeb (jako jsou klimatizace, internetové připojení, chladnička nebo sada na přípravu kávy a čaje) nabízejí hostům v pokojích zdarma tři placené kanály HBO, mramorové koupelny s vyhřívanou podlahou a širokou škálu doplňkových služeb. „Na letošní sezonu jsme v brněnském hotelu také připravili zbrusu novou zahrádku s komfortním designovým nábytkem, automatickou markýzou a venkovním barem. I ti nejnáročnější hosté si tak budou moci užít výhled na jezírko se vším komfortem,“ nastínil Štěpán Malý.

I mimo Brno si přijdou na své

Poněkud odlišnější složení klientů má pak mikulovský hotel Volarik. A od toho se odvíjí i náročnost klientely, která jeho služeb využívá. „Nezakládáme si na sledování bonitní klientely, ale na kvalitních službách a servisu. Kolikrát jsme pak naopak sami překvapeni bonitou klienta, do kterého bychom to na první pohled vůbec neřekli,“ nastínila Soňa Pokorná, sales & marketing manager hotelu Volarik, a pokračovala: „Obecně bychom řekli, že nároky klientů jsou vyšší, ale zatím nebyl takový požadavek, který bychom nezvládli splnit. Větší důraz kladou na výzdobu nebo víno a kytice na pokoji. Hosté také častěji využívají pobytové balíčky, které prodáváme, případně mají zájem o dárkové certifikáty pro své blízké na míru se speciálními požadavky jako například degustace vín či vícechodové menu na míru.“ Zároveň doplnila, že kromě dobré polohy hotelů dnes hosté slyší i na zajímavý design vnitřních prostor a příjemné okolí, které v případě hotelu Volarik zajišťuje specifický přírodní biotop v zahradě. Značný nárůst zájmu ze strany náročnějších klientů o služby hotelu pak Soňa Pokorná předznamenává v návaznosti na nově dokončené wellness s výhledem na Svatý kopeček a zámek Mikulov i saunový svět, který nabídne finskou či parní saunu a relaxační bazén s 10 masážními tryskami. 

Dle analýzy CCRJM tvoří bonitní klientelu vyrovnaný mix domácích i zahraničních hostů s průměrnou dobou přenocování v rozmezí 1,8–3 noci.

Oba zástupci výše zmíněných hotelů se přitom shodují na jedné věci – mnoho požadavků, které byly v minulosti považovány za nadstandardní, jsou dnes již naprosto běžné. Ať už jde o občerstvení či specifickou přípravu a úpravu pokojů. Neobvyklá potřeba je dnes překvapí opravdu málokdy. „Specifické požadavky – třeba na umístění pokoje ve smyslu konkrétního patra či dokonce čísla pokoje, jeho vybavení nebo jaké značky nápojů mají být připraveny v minibaru – dnes už nejsou výsadou pouze VIP hostů, ale třeba i těch, kteří k nám pravidelně jezdí za prací. A je to pochopitelné, chtějí se cítit co nejvíce jako doma – komfortně a bezpečně,“ poznamenal v případě hotelu Court­yard by Marriott Štěpán Malý.

Podobně to vidí i v hotelu Volarik. Hosté už je překvapí pouze výjimečně, avšak občas se jim to povede. V poslední době to byla například příprava kytice a speciální výzdoba pokoje, ve kterém chtěl jeden host žádat o ruku. „Další hosté si zase nechávají zasílat přímo do hotelu dárky a na našich zaměstnancích je pak příprava dárků na pokoj,“ doplnila Soňa Pokorná.

Nejen ubytování, ale i jídlo

Samostatnou kapitolou je pak v rámci tužeb klientů i gastronomie. „A nejedná se pouze o vysoké nároky na její kvalitu. Stále více hostů má dnes specifické požadavky na složení stravy, ať už z důvodu speciální diety či z důvodu alergií nebo jiných zdravotních omezení. A pro nás je běžné těmto požadavkům vycházet vstříc,“ popsal Štěpán Malý s tím, že jim v tomto velmi pomáhá mezinárodní složení kuchařského týmu, ve kterém jsou kuchaři z Egypta, Anglie či Bangladéše.

Hosté v dnešní době také stále více vy­užívají moderní technologie. Hotel Court­yard by Marriott například nabízí mobilní aplikaci, která hostům umožňuje výběr typu pokoje i individuální check-in pomocí mobilního telefonu. „A díky technologii mobile key si svým telefonem dokonce mohou i odemknout dveře do pokoje,“ doplnil jeho zástupce.

Budoucnost segmentu

V tuto chvíli je asi potřeba si přiznat, že bonitní zahraniční klientela ještě nějakou dobu do tuzemských regionů nezamíří. Subjektům na jižní Moravě to však v jejich plánech nečiní zásadní problém. „I když je pro nás všechny tento segment nesmírně zajímavý, ve strategii bychom se rádi zaměřili také na jiné cílové skupiny, které svojí kombinací segmentace vytvoří ideální mix. Bonitní a náročný klient u nás v tuto chvíli nevyváží, respektive nepřeváží ‚běžného‘ klienta,“ vysvětlila ředitelka CCRJM. „V současné době se logicky vůbec nezaměřujeme na zahraniční turisty a veškeré kapacity směrujeme na podporu domácího cestovního ruchu. Naše odvětví prochází turbulencí, která bude mít fatální následky na ekonomiku hotelů, dodavatelů služeb, konferenčních prostor nebo například agentur. Cestovní ruch přestal najednou existovat a bude potřeba najít vhodný způsob, jak mu pomoci se pomalu dostat do života, a tady vnímáme velký potenciál pro nové příležitosti a výzvy,“ uzavřela ředitelka CCRJM.

Foto: Shutterstock.com

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Jihočeská centrála cestovního ruchu

Jižní Čechy se rozrostou o další modernizovaná karavanová stání

Do dotačního programu Jihočeského kraje, zaměřeného na vznik nových a modernizaci současných karavanových stání, dorazilo k termínu podání celkem 27 žádostí. V tiskové zprávě o tom informovala Jihočeská centrála cestovního ruchu.

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Karlovarský kraj podpoří památky a turismus 16 miliony korun

Karlovarský kraj letos vyhlásil dva nové dotační programy na podporu památkové péče a cestovního ruchu. První se zaměří na projektovou přípravu a druhý na podporu památek zapsaných na seznam Světového kulturního a přírodního dědictví UNESCO. Celkem kraj rozdělí...

Číst více
Foto: Petr1888 / Wikimedia Commons (CC BY-SA 3.0)

Úspěšná misie poličského muzea – příklad hodný následování

Dlouhodobým cílem Městského muzea a galerie Polička je přibližovat dětem z mateřských školek, žákům i studentům témata z historie, národopisu či umění.  V době „covidové“, kdy bylo pro školy i školky náročnější vydat se do muzea, obrátili gard. Místo zvaní...

Číst více