Revize mezinárodních standardů ISO řešících problematiku kvality

Splnění požadavků a očekávání zákazníků na kvalitu výrobků a služeb je v současnosti základem úspěchu všech organizací působících v sektoru cestovního ruchu. Jednou z cest k dosažení těchto cílů je aplikace a využívání systémů řízení podle souboru mezinárodních standardů ISO 9000. Ty patří k nejúspěšnějším modelům řízení a jsou respektovanou mezinárodní referencí pro požadavky trhu na kvalitu.

Standardy ISO 9000 ovlivňují řízení organizací v podnikatelské sféře i ve veřejné správě již více než třicet let a jsou trvale rozvíjeny a zdokonalovány tak, aby reflektovaly ekonomický a společenský vývoj a byly synonymem moderního managementu. Tyto ambice má i poslední revize mezinárodních standardů ISO 9004 a ISO 19011, jejichž české verze (ČSN EN ISO 9004:2019 a ČSN EN ISO 19011:2019) byly do národního normalizačního systému integrovány počátkem letošního roku.

ČSN EN ISO 9004:2019 – Kvalita organizace – Návod k dosažení udržitelného úspěchu

Mezinárodní norma vychází z nejlepších zkušeností a praxe současného řízení organizací a přináší nové a srozumitelné zásady, návody a doporučení pro zvýšení schopnosti organizace dosahovat udržitelného úspěchu. Akcentovány jsou principy managementu kvality kodifikované ve standardu ISO 9000 a sice:

  • zaměření na zákazníka,
  • vedení (leadership),
  • angažovanost lidí,
  • procesní přístup,
  • zlepšování,
  • rozhodování založené na faktech,
  • management vztahů.
     

Rozšířeny jsou však cíle týkající se spokojenosti zákazníka a kvality produktů o spokojenost zainteresovaných stran a výkonnost organizace. Klíčové zainteresované strany, jejich potřeby a očekávání jsou definovány takto:

  • zákazníci – kvalita produktů a služeb,
  • vlastníci – udržitelný růst a ziskovost,
  • zaměstnanci – kvalita pracovního života,
  • dodavatelé – udržitelná partnerství,
  • společnost – ochrana životního prostředí a společenská odpovědnost.
     

Záměrem je dosažení pokračujícího zlepšování měřené spokojenosti zákazníků a dalších zainteresovaných stran. Doporučeno je dále systémové řízení rizik a využívání příležitostí týkající se značky a reputace organizace.

Součástí mezinárodní normy je nástroj sebehodnocení, který je vhodný pro získání uceleného pohledu na výkonnost organizace a úroveň vyspělosti jejího systému managementu. Jeho výstupy jsou využitelné k identifikaci oblastí pro zlepšování a inovacím, stanovování priorit a vytváření plánů následných opatření. Sebehodnocení má dobrý potenciál být nástrojem učení se a podporovat zapojení zainteresovaných stran.

Mezinárodní norma není určena pro účely certifikace, vypracování předpisů nebo smluvní účely a ani jako návod pro implementaci požadavků ISO 9001. Nahrazuje verzi ČSN EN ISO 9004 z roku 2009.

ČSN EN ISO 19011:2019 – Směrnice pro auditování systémů managementu

Mezinárodní norma nabízí jednotný, harmonizovaný přístup a návod k auditování systému managementu včetně principů auditování, řízení programu auditů a provádění auditů systému managementu. Poskytuje i návod k hodnocení kompetencí auditorů. Hlavní rozdíly ve srovnání s předchozí jsou tyto:

  • principy auditování nově zahrnují přístup založený na rizicích,
  • rozšířený návod pro řízení programu auditů,
  • rozšířený návod pro plánování auditu,
  • nové požadavky na obecné kompetence auditorů.
     

Mezinárodní norma je určena k použití ve všech organizacích, které plánují a provádějí vlastní interní audity systému managementu a dále v organizacích, které provádějí audity systémů managementu na základě smluvních nebo právních důvodů. Návod obsažený v této mezinárodní normě může být také využit pro účely vlastního prohlášení a může být užitečný pro organizace zabývající se výcvikem auditorů nebo certifikací osob. Mezinárodní norma nahrazuje verzi ČSN EN ISO 19011 z roku 2012.

V sektoru cestovního ruchu je podle normy ISO 9001 certifikováno několik desítek hotelových podniků, lázeňských organizací, cestovních kanceláří, cestovních agentur a dalších organizací. Oba prezentované mezinárodní standardy jsou vhodné jako inspirace a návod pro další zlepšování a zdokonalování jejich systémů managementu kvality.

Foto: Shutterstock.com

Nejnovější články z rubriky Gastro

Foto: Shutterstock.com

Restauratérům i ubytovatelům se vracejí hosté

Asociace hotelů a restaurací ČR (AHR) ve spolupráci se společností Data Servis – informace zveřejnila výsledky vývoje tržeb v ubytovacích a stravovacích zařízeních za první čtvrtletí letošního roku. Z průzkumu vyplývá, že provozovatelé restaurací zažívají postupný návrat hostů na...

Číst více
Foto: AHR ČR

Pavel Hlinka nositelem Gaspart Bonet Foundation Award

Během 84. valného shromáždění konfederace HOTREC, které se uskutečnilo v Praze, obdržel Pavel Hlinka evropské ocenění za svůj mimořádný přínos k propagaci odvětví cestovního ruchu a pohostinství v České republice. V tiskové zprávě to uvedla Asociace hotelů a restaurací České republiky (AHR...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Šest medailí pro Mucha Sekty z 20. ročníku Cuvée Ostrava

Za podpory Vinařského fondu a ve spolupráci s Národním vinařským centrem se uskutečnil dvacátý ročník ojedinělé mezinárodní soutěže kupáží, asambláží a známkových vín Cuvée 2022 Ostrava. S velkým ohlasem se v tomto klání setkaly produkty značky Mucha Sekt - degustátoři...

Číst více