Na území Královéhradeckého kraje se nachází okolo sedmdesáti turistických informačních center, z nichž více než třetina je členem A.T.I.C ČR. To však dle všeho nijak neubírá na jejich kvalitě, kdy jejich činnost i vzájemná spolupráce zajišťuje významné místo v organizaci cestovního ruchu v kraji.
Význam infocenter zvyšuje i skutečnost, že většina z nich dokáže zajistit provoz téměř po celý rok. To je důležité především z toho důvodu, že „již v podstatě neexistuje mimosezona, i na jaře a na podzim k nám jezdí turisté a mají specifické požadavky,“ vysvětlila pozici horského střediska Erika Mixová z Turistického informačního centra Špindlerův Mlýn. Zajištění takového provozu přitom není zrovna nejjednodušším úkolem, jak se shoduje většina vedoucích pracovníků i zástupců kraje. Z finančního hlediska je to především proto, že zisky jednotlivých infocenter nemohou ani zdaleka pokrýt náklady potřebné na samotný provoz či platy zaměstnanců a brigádníků. „Samozřejmě je to náročné. Je to však investice správným směrem. Po zkušenosti z minulosti je jediným smysluplným řešením provoz informačního centra v režii města. Lze tak eliminovat celou řadu rizik, která vznikají při spolupráci se soukromými subjekty, a dlouhodobě a systematicky budovat kvalitní zázemí pro rozvoj cestovního ruchu,“ doplnila k problematice tisková mluvčí města Náchod Nina Adlof za místní infocentrum. A jak se zdá, souhlasí s ní i ostatní, jelikož i v tomto kraji je zřizovatelem většiny infocenter skutečně město či obec.
![]() TIC Náchod
|
Nejtěžší je každodenní kontakt s lidmi
Kromě zřizovatele podporuje provoz infocenter samozřejmě i kraj, kdy od roku 2012 pravidelně vypisuje dotační program na jejich podporu. Celkový objem peněžních prostředků vyčleněných v rozpočtu kraje na zajištění provozu, platy a technické vybavení i další modernizace se každoročně pohybuje okolo částky 1 200 000 korun. Ve skutečnosti se však obvykle jedná o částku poněkud vyšší. Zatímco v loňském roce tak byla tato částka navýšena o více než 120 000 korun a rozdělena byla mezi 41 subjektů, v tom letošním byla prozatím částka v základní výši rozdělena mezi 34 subjektů. Jedním dlouhodobě diskutovaným problémem je však dle Programu rozvoje cestovního ruchu Královéhradeckého kraje pro období 2014–2020 skutečnost, že zmíněný dotační program je nevhodně nastaven. „Na plošný systém financování TIC doplácejí nejintenzivněji navštěvovaná turisticky významná území (TVÚ),“ uvádí konkrétně s tím, že se situace v posledních letech začíná mírně zlepšovat.
![]() TIC Velké náměstí Hradec Králové
|
Zmíněná finanční podpora je přitom nenahraditelná, jelikož pomáhá zajistit kvalitní personál, který je v době nových médií hlavní devízou každého infocentra. „Kvalitní zázemí, a to především v podobě kvalitně připravených pracovníků, kteří jsou ochotni se neustále vzdělávat, je vizitkou města. Turista, návštěvník města, nejčastěji jako první zavítá do infocentra a v tom je nezastupitelnost TIC. Jako i v jiných oblastech života, první dojem je důležitý. První šance, jak jej oslovit je pouze jedna,“ doplnila Nina Adlof. A právě to je dle Eriky Mixové na práci v infocentru to nejtěžší – práce a neustálý kontakt s lidmi, kterým na základě vlastních místopisných znalostí musejí umět pracovníci nabídnout nejen turistou vyhlédnutá místa, ale i další zajímavosti napříč kupříkladu celým krajem i mimo něj. „Pracovník informačního centra se snaží vyhovět přáním zákazníka, což je při počtu klientů za den či jejich naladění někdy poměrně náročné,“ doplnila dále k problematice odborná koordinátorka projektů Destinačního managementu Hradecko Kateřina Karešová za Turistická informační centra Hradec Králové, která navíc upozornila na skutečnost, že zatímco turista si může najít celou řadu informací individuálně na internetu, osobní zkušenost místního člověka je nepřenositelná. „Hodně záleží na míře spokojenosti, se kterou zákazník opouští prostory, zda bude pokračovat v prohlídce daného místa třeba s úsměvem na tváři anebo bude mít chuť se někdy vrátit,“ zmínila dále.
![]() TIC Špindlerův Mlýn
|
Rovnocenný partner v propagaci
Hlavním úkolem informačních center je podávání kvalitních a co nejaktuálnějších informací. Aby je však mohla infocentra toto poskytovat, musejí spolupracovat nejen sami navzájem, ale i s dalšími subjekty cestovního ruchu. Zatímco v prvním případě se to daří, v tom druhém se dají nalézt jisté rezervy. Dle již zmíněného Programu rozvoje cestovního ruchu vidí informační centra jako největší překážku v nastavení funkční spolupráce především neochotu místních podnikatelských subjektů, jejich nedostatečný vztah k regionu a převládající snahu o dosažení pouze vlastních cílů. „Rádi bychom dosáhli toho, aby nás brali jako partnera, který jim může pomoci při propagaci nebo získávání nových návštěvníků,“ zmínila k problematice Nina Adlof. S krajem i místními destinačními společnostmi se to již podařilo, do budoucna tedy zbývá přesvědčit i podnikatelské subjekty.
Foto: TIC Náchod, TIC Špindlerův Mlýn, TIC Velké náměstí Hradec Králové