Průzkum: Spropitné 10 procent dává každý pátý host
6. 3. 2019
Češi nechávají v restauracích obsluze jako spropitné nejčastěji 20 až 40 korun. Deset procent z útraty personálu nechává jen každý pátý host, stejný podíl nechává spropitné větší než desetinu. Zhruba 70 procent lidí tak obsluhu odmění jen pár desetikorunami, třetina pak dokonce zaokrouhluje pouze na koruny. Argumentují, že kvalitní služby i jídlo by měly být samozřejmostí a není důvod je odměňovat zvlášť. Vyplývá to z průzkumu STEM/MARK pro společnost Storyous.
Devět hostů z deseti bere spropitné jako výraz toho, že bylo vše v pořádku, dvě třetiny ho rozhodně nedávají automaticky, ale až podle toho, zda si ho obsluha zaslouží. Pokud jsou číšníci sympatičtí, jejich šance na spropitné stoupá.
„Lidé nemají jasno o výši spropitného. Obecné doporučení je deset procent z útraty – tím nikdy nic nezkazíte. Pokud se ovšem číšník i kuchař postarali o nezapomenutelný večer či skvěle zvládli rodinnou oslavu, je dobré je odměnit ještě lépe,“ uvedl Igor Třeslín, šéf společnosti Storyous, která vyvíjí podkladní systémy.
Částka, kterou hosté dají personálu navíc, ale nemusí odpovídat pouze jejich spokojenosti s jídlem a obsluhou – 17 procent mužů přiznává, že občas dávají velmi vysoké spropitné, aby udělali dojem na svůj doprovod. Z průzkumu vyplývá, že minimálně na část žen tato taktika funguje. Každá pátá totiž potvrzuje, že si o svém doprovodu dělá úsudek i podle toho, jaké nechá spropitné. Polovina Čechů také váhá, jak mají vlastně spropitné dát, pokud chtějí platit kartou.
Průzkum byl realizován v druhé polovině února na reprezentativním vzorku 1000 respondentů.
Asociace hotelů a restaurací ČR (AHR) ve spolupráci se společností Data Servis – informace zveřejnila výsledky vývoje tržeb v ubytovacích a stravovacích zařízeních za první čtvrtletí letošního roku. Z průzkumu vyplývá, že provozovatelé restaurací zažívají postupný návrat hostů na...
Během 84. valného shromáždění konfederace HOTREC, které se uskutečnilo v Praze, obdržel Pavel Hlinka evropské ocenění za svůj mimořádný přínos k propagaci odvětví cestovního ruchu a pohostinství v České republice. V tiskové zprávě to uvedla Asociace hotelů a restaurací České republiky (AHR...
Za podpory Vinařského fondu a ve spolupráci s Národním vinařským centrem se uskutečnil dvacátý ročník ojedinělé mezinárodní soutěže kupáží, asambláží a známkových vín Cuvée 2022 Ostrava. S velkým ohlasem se v tomto klání setkaly produkty značky Mucha Sekt - degustátoři...