Pro Travelport je NDC prioritou

Nová pravidla pro prodej letenek, která se ukrývají pod zkratkou NDC, patří k nejdiskutovanějším otázkám globálního cestovního ruchu. Jejich implementace je výzvou nejen pro dopravce, ale i pro globální distribuční systémy. O některých aspektech jsme hovořili s obchodním ředitelem CEE Group Travelport Jiřím Kožíškem a jeho kolegou Martinem Brandýským, který má na starosti eCommerce. Řeč ale byla i o dalších technologických výzvách, kterým firma čelí.

Jiří Kožíšek Martin Brandýský
Jiří Kožíšek

Martin Brandýský

O NDC se na různých fórech hovoří už delší dobu. Jak moc zásadní je pro vás?

JK: Pro nás i naši mateřskou společnost je a ještě dlouho bude NDC nejžhavějším tématem. Hlavní důraz byl u nás vždy kladen na obsah. Travelport je vůdčí platformou v počtu dopravců nabízejících bohaté informace, takzvané Branded Fares, spolu s dodatečnými službami. Vybraní dopravci chtějí nyní primárně tyto informace poskytovat přes nové schéma IATA NDC, které přesouvá odpovědnost za tvorbu nabídky přímo na dopravce a umožní letecké společnosti nabízet letenky tzv. na míru, tj. na základě požadavku konkrétního cestujícího a v závislosti na tom, z jakého distribučního kanálu požadavek přichází. Travelport se intenzivně věnuje technické stránce a již testuje vybraného dopravce s několika cestovními agenturami. V letošním roce jsme schopni implementovat valnou většinu dopravců, kteří nyní s NDC schématem pracují.

MB: Jen bych Jirku doplnil. IATA přišla s NDC, a dala tak dopravcům do rukou standard, který by měl nahradit jejich vlastní proprietární API, které poskytovalo bohatší informace a mělo širší možnosti. Navíc má tento standard nahradit stávající způsoby výměny dat nejen s GDS, ale i mezi dopravci. Je třeba si uvědomit, že zavádění bude trvat ještě několik let. Jako příklad může posloužit přechod papírových letenek na elektronické. Trvalo to sedm let. A tady se bavíme o něčem daleko komplexnějším. Máme zde 21 dopravců, kteří jsou natolik technologicky a ekonomicky vyspělí, aby mohli o přechodu na NDC uvažovat. Dalších více než 300 dopravců bude nadále využívat dnešních standardů, a proto právě Travelport, se svými čtyřicetiletými zkušenostmi v agregaci dat od dopravců, bude stále jedním z hlavních míst, kde se distribuce bude odehrávat i nadále. Brzdou zavádění je nyní především používání NDC jako důvodu ke změně ekonomických modelů distribuce, a to je už hodně velké sousto.

Předpokládám ale, že nežijete jen problematikou NDC. Na čem dalším pracujete?

JK: Z dalších priorit bych zmínil zejména interakci s cestujícími. Ti mají v dnešní době spousty možností, jak a kde vyhledat cestovní službu, mnohdy ale mají problém identifikovat, u koho ve finále rezervují. Naše produkty umožní vyhledávačům cestovní služby nabídnout i zarezervovat, a navíc umíme poskytnout mobilní aplikaci Trip Assist, aby prodejci mohli po nákupu služby být s cestujícím v neustálém kontaktu. Samozřejmostí jsou funkce jako připomenutí a umožnění on-line check-inu, notifikace o změně nebo zrušení letu, notifikace o gatu a tak podobně – informace, které cestující potřebuje vědět. Ma­nuální kontaktování přes e-mail nebo telefonický hovor jsou přitom krajně neefektivní, a hlavně personálně velmi náročné.

MB: Mobilní telefony máme všichni a jsme k nim někdy až nebezpečně dlouho přilepení. Proto nás zajímá hlavně relevantnost informací, které tímto kanálem získáváme. Součástí mobilní aplikace Trip Assist je možnost pro cestovní agentury definovat podmínky, za jakých se klientům budou sdělení posílat. Může to být v závislosti na místě, kam cestující letí, na době odletu, příletu a případně podle dalších kritérií. Lze tedy jasně určit relevantnost zpráv a nebombardovat cestující kobercovými nálety obecných nabídek a informací. Zájem vidíme například u našeho dalšího produktu na nákup dodatečných služeb, který pod názvem Trawys nyní spolu s Travelportem integrujeme do mobilní aplikace Trip Assist. Cestující často promýšlejí detaily cesty až těsně před odletem, tedy 24 až 48 hodin před nástupem do letadla. Ukazují nám to statistiky o nákupu dodatečných zavazadel, nákupu vybraného sedadla v letadle a dalších služeb, které většina dopravců nabízí mimo základní cenu letenky. Spolu s Travelportem pracujeme na projektu, kdy přesně identifikujeme, jaký typ letenky a tarifu cestující má, zda už nějakou službu nekoupil, a pošleme mu ve výše zmiňovaném období notifikaci přes mobilní aplikaci – cestující tak bude mít možnost službu ihned zakoupit. Všechny informace procházejí k cestovní agentuře bez nutnosti jakéhokoli zásahu. Výsledkem je, že jsou stále ve spojení s cestujícím, který péči ocení.

Foto: Travelport

 

Nejnovější články z rubriky Doprava

Foto: Shutterstock.com

Praha získá díky FlyArystan přímé spojení s Kazachstánem

Kazašská nízkonákladová společnost FlyArystan spustí od 12. června přímé spojení mezi Prahou a kazašským Aktau. Odlety Airbusu A320 pro 180 cestujících jsou plánované vždy v neděli, od 6. července přibude ještě čtvrteční let. Dopravce si Českou republiku vybral jako...

Číst více
Foto: Letiště Praha

Letiště Praha nabere až 200 nových zaměstnanců 

Letiště Praha v letošním roce plánuje odbavit dvojnásobek cestujících oproti roku 2021.  S předpokládaným nárůstem provozu je pro zachování komfortu nutné navýšit počet spolupracovníků, a to až o 200 zaměstnanců a o desítky pracovníků na dlouhodobé brigády formou dohod mimo...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Se Smartwings na finále Evropské ligy UEFA

Česká skupina Smartwings Group realizuje v termínu 16.-19. května přepravu 2 500 skotských a německých fotbalových fandů na finále Evropské ligy UEFA a zpět. To se odehraje zítra ve španělské Seville. Celkem půjde o 11 speciálních letů, informovala společnost na Twitteru.

Číst více