Praha volá po změně

Foto: Prague City Tourism Jaroslava Nováková Foto: Prague City Tourism

Česká metropole má nové vize a záměry v městském plánování i v rozvoji domácího a příjezdového cestovního ruchu. Podle odborné konzultantky Prague City Tourism Jaroslavy Novákové by hlavním cílem města mělo být jediné – aby se v něm místním lidem i přijíždějícím turistům dobře žilo. V našem rozhovoru jsme kladli akcent na problematiku turismu.

Data Českého statistického úřadu potvrzují, že Praha byla citelně zasažena koronavirovou krizí – za první tři čtvrtletí loňského roku se ve městě ubytovalo o 66 procent méně turistů než ve stejném období roku 2019. Dá se na současné situaci najít i něco pozitivního?

Prague City Tourism společně s hlavním městem Prahou měl čas důkladně připravit novou Koncepci příjezdového cestovního ruchu. Loni v říjnu ji jednomyslně schválilo Zastupitelstvo hlavního města Prahy. Nová strategie je připravena na období, kdy se do Prahy postupně začnou vracet turisté. Podle mě je velmi dobře zpracovaným projektem, který vychází z potřeb obyvatel města a přitom podporuje turismus. Praha chce jeho prostřednictvím lépe komunikovat s Pražany, zvýšit podíl domácích turistů a zajistit udržitelný cestovní ruch.

Co si můžeme představit pod posledně jmenovaným pojmem?

Šetrnost k veřejnému prostoru města, zabránění přetížení historického jádra, rozprostření návštěvníků nejen v prostoru, ale také v čase. I koronavirová krize podle odborníků ukázala, že se jedná o správný směr, kam by měl turismus v Praze směřovat. Více prostoru by měla dostat domácí kultura a turista by měl vnímat, že Praha je multikulturním a vstřícným místem, ale zároveň je třeba respektovat určitá pravidla.

Jakým způsobem by mohlo dojít ke zvýšení zájmu domácích turistů o Prahu?

Například podporou středoškoláků z celé republiky, aby svůj několikadenní školní výlet strávili poznáváním pražské architektury a památek. Ne nadarmo je Praha označovaná za učebnici architektury. Domácí návštěvník je nejdůležitější součástí cestovního ruchu. Myslím si, že své hlavní město by měl znát každý.

 Foto: Prague City Tourism  Foto: Prague City Tourism

V minulých letech v Praze převažovali zahraniční turisté. Jaký typ převládal?

Praha jako typická městská destinace vždycky lákala široké spektrum turistů doslova z celého světa. Českou metropoli, jejíž historické jádro je od roku 1992 zapsáno na Seznam světového kulturního a přírodního dědictví UNESCO, určitě více docení hosté zajímající se o památky, historii a umění. Rádi sem jezdí také studenti a rodiny s dětmi.

V jakému typu návštěvníků vidíte budoucnost?

Důležitým segmentem by kromě domácích klientů měli být účastníci kongresových a konferenčních akcí. Chceme přilákat klientelu, která ocení místní prostředí, vyhledává originální, autentické, lokální produkty a služby a utratí zde více peněz. Dále máme v plánu cílit na návštěvnické skupiny, které do Prahy jezdí z jiného důvodu, než se rychle vyfotit na Karlově mostě nebo přijet na bezbřehou party.

Jak vnímáte Prahu z hlediska urbanistiky a rozvoje?

Těším se na revitalizaci Václavského náměstí a náměstí Jiřího z Poděbrad, protože mám velmi ráda kostel Nejsvětějšího srdce Páně, který toto náměstí zdobí. Kostel, jehož architektura i vnitřní výzdoba vznikly podle návrhu Jože Plečnika, patří ke skutečným skvostům Prahy. Musím říct, že některé části města přímo volají po změně. Patří k nim okolí Smíchovského nádraží nebo Nákladového nádraží Žižkov, stejně jako oblast na rozhraní Holešovic a čtvrti Praha-Bubny. Doufám, že bude brzy opraveno a vhodně využito nádraží Vyšehrad. Bylo by hříchem nechat tuto nádhernou stavbu spadnout. Jsem si jistá, že v dlouhodobém horizontu bude největší roli hrát dopravní infrastruktura města. Jak v podobě metra D, tak i silničního okruhu.

Foto: Prague City Tourism

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více
Foto: TO Pardubicko

Na Pardubicku jednali o výběru poplatků z pobytu i moderních technologiích

V Pardubicích se včera sešli místní aktéři cestovního ruchu. Debatovali například o moderních technologiích v turismu nebo o výběru poplatků z pobytu. Pravidelné jednání uspořádala už pošesté oblastní organizace cestovního ruchu s názvem Pardubicko - Perníkové srdce Čech.

Číst více