
Praha si v mnoha ohledech i oblastech připisuje řadu prvenství. Ať už je to v žebříčku návštěvnosti jednotlivých krajů republiky, či v počtu kongresových akcí, které se konají v místních prostorách. Navíc se v poslední době začíná čím dál častěji objevovat i na předních příčkách seznamů srovnávajících kvalitu, přívětivost či krásu různých světových turistických destinací.
Byla první a dlouho jedinou zástupkyní
Prvenství si drží i v dalším ohledu. Vůbec první turistickou kartou, která vznikla na území České republiky, se stala právě pražská Prague Card. Její spuštění se událo již v roce 1992 a po čtyři následující roky zůstala jediným zástupcem tohoto marketingového nástroje destinačního managementu na našem území. Její provoz v současnosti zajišťuje soukromá organizace Hello Prague Card, a to jménem společnosti Bookletia Marketing DMCC, která je vlastníkem celého projektu i její technologie. Vzhledem k tomu, že se jedná primárně o slevový typ karty, nabízí návštěvníkům Prahy zvýhodněné nebo dokonce bezplatné vstupy do zhruba stovky kulturních a historických objektů i dalších turistických atraktivit. Mezi její další benefity patří i levnější poskytnutí průvodcovských služeb a dvouhodinová okružní jízda historickou částí Prahy či transfer z a na letiště autobusem Airport Express zdarma. Ke každé kartě navíc náleží informativní brožura, která poskytuje svému držiteli všechny potřebné informace pro vcelku individuální možnost prozkoumání metropole, a to v celkem sedmi světových jazycích (čeština, angličtina, němčina, francouzština, španělština, italština a ruština). Jak ukázala řada průzkumů, z Prague Card se poměrně rychle stal populární produkt, o jehož oblíbenosti svědčily nejen neustále se zvyšující prodeje, ale také to, že se skrze organizaci Prague City Tourism (PCT) stala součástí Evropské asociace městské turistiky a jejího systému European City Cards.

Karta navíc v průběhu let nestagnovala, ale naopak se soupis benefitů, které přinášela, neustále vyvíjel, měnil a samozřejmě rozšiřoval. Prozatím poslední významný upgrade karty proběhl v dubnu roku 2014 a díky spolupráci s Prague City Tourism přinesl turistům výhodu bezplatného využití všech dopravních prostředků v rámci pražské MHD. I když to v tehdejším politickém klimatu přineslo řadu kontroverzí, z pohledu incomingu se jednalo o krok správným směrem, který prodeje karty znovu nastartoval. Během posledních několika let se prodeje karty pohybovaly v rozmezí 50 000 až 55 000 kusů ročně. To je zhruba dvojnásobek oproti prodejům zaznamenaným v roce 2012.
Proč je vlastně Prague Card tak populární? Především proto, že cílí na typické zahraniční návštěvníky, kteří jsou v metropoli poprvé a touží poznat to nejlepší a nejzajímavější, co v Praze je. Tomu je přizpůsobeno i to, že karta má několik verzí z hlediska časové platnosti. Lze ji pořídit ve verzi pro dvou-, tří- nebo čtyřdenní pobyt, a to ve dvou typech – obyčejná pro dospělé a zvýhodněná pro děti a studenty. Její poněkud mírnou zastaralostí je skutečnost, že si turisté musejí vyzvednout její fyzickou podobu, která je navíc vázána na konkrétní jméno, a tudíž je nepřenosná. Karta je sice doplněna mobilní aplikací Prague Cool Pass, ale ta má pouze informační charakter. Aplikace je plná detailních informací o všech partnerech Prague Card, přičemž každý objekt je podrobně popsán na vlastní stránce s mapou a všemi praktickými informacemi.
A co Prague City Pass?
Druhou kartou, která v Praze funguje, avšak mluví se o ní mnohem méně, je Prague City Pass, která je ve vlastnictví soukromé firmy Prague Travel Pass. Funguje v podstatě jako městský turistický systém, který umožňuje turistům bezplatný vstup bez čekání do nejpopulárnějších a nejnavštěvovanějších památek v Praze. Karta navíc nabízí okružní jízdu centrem města autobusem s výkladem, plavbu po Vltavě a mnoho dalších benefitů. Stejně jako Prague Card má karta pouze fyzickou podobu, ale na rozdíl od ní je její platnost 30 dní od prvního použití. Tedy se dvěma výjimkami, kdy pro Pražský hrad platí dva dny a pro Židovské muzeum sedm dní od prvního vstupu. Ke kartě je možné si stáhnout na doprovodných stránkách průvodcovskou brožuru, ta je však nabízena pouze v anglickém jazyce.
Přichází změna?
Obě pražské turistické karty mají z pohledu magistrátu jeden zásadní nedostatek. Tím je skutečnost, že ani jedna z nich nikdy nepatřila městu, ale licence k nim mají soukromí vlastníci. Zatímco zisk z Prague City Pass připadá jejímu vlastníkovi, v případě Prague Card se kvůli dosavadní zainteresovanosti města v její podpoře výnosy dělily. Město jako takové z karty nedostávalo prakticky nic – pouze skrze své příspěvkové organice, přičemž provize z prodeje karty měli pouze prodejci jako například Turistické informační centrum PCT nebo Dopravní podnik hlavního města Prahy. Právě z tohoto důvodu v červenci 2017 schválili pražští radní vznik zcela nové víceúčelové městské turistické karty, která bude fungovat jako vstupenka do památek nebo jako jízdenka v MHD. Vlastnit ji bude konečně město, a to včetně autorských a licenčních práv. Magistrát si pro vytvoření nové karty nechal udělat analýzu, z níž vyplynulo, že dosud vydávané karty jsou pro Prahu neperspektivní. A město by k nim pravděpodobně od soukromých firem ani nedostalo autorská a vlastnická práva. „Bude se jednat o městskou kartu, což znamená, že 100 procent výnosů z ní bude náležet pouze městu. Nechci samozřejmě tvrdit, že hned první rok spuštění této karty jí prodáme 200 000 kusů, ale příklady ze zahraničí ukazují, že zájem o karty tohoto typu je. Očekáváme proto, že karta by mohla městu ročně vydělat 300–350 milionů korun,“ uvedl vloni v rozhovoru pro COT Jan Wolf, tehdejší radní hlavního města Prahy pro oblast kultury, památkové péče, výstavnictví a cestovního ruchu.
Bude karta spuštěna před letní sezonou?
A jak to tak vypadá, čas na novou kartu nastal právě letos. Bude se jmenovat Prague Visitor Pass, přičemž její spuštění bylo původně naplánováno na 1. duben 2019. Město ale novou turistickou kartu představí o něco později, než zamýšlelo. Toto odložení bylo způsobeno posunutím termínu veřejné zakázky na hlavní systém karty, sdělil médiím mluvčí městské společnosti Operátor ICT Vladimír Antonín Bláha. „Na pomezí měsíců března a dubna by měly být k dispozici výsledky této zakázky,“ doplnil mluvčí. Ředitel magistrátního odboru kultury a cestovního ruchu František Cipro specifikoval, že město očekává spuštění karty od 1. června 2019: „Trváme na tom, aby v létě byla k dispozici a fungovala. Je to jeden z nástrojů pro komunikaci s turisty a město by ji proto mělo mít.“ Jaké náklady si zavedení karty vyžádá, není v tuto chvíli zatím jasné. Přesto však několik informací jistých je. Navzdory původnímu záměru magistrátu kartu pravděpodobně nebude vlastnit Prague City Tourism. „Z hlediska legislativy to není pro naši příspěvkovou organizaci efektivní. Ovšem dojde-li k naplnění schváleného záměru transformace příspěvkové organizace na akciovou společnost, pak PCT vlastníkem i provozovatelem karty bude,“ uvedl k aktuálnímu vývoji ohledně karty statutární zástupce organizace Petr Slepička s tím, že v počátku provozu bude vlastníkem samo město. Spravovat ji ale bude zmíněný Operátor ICT, který ji vyvine a bude jí poskytovat technickou podporu. „Všechny obchodní činnosti týkající se turistické karty budeme aktivně konzultovat s PCT, která je významným partnerem v tomto pilotním projektu. Právě ta v budoucnu aktivity v obchodní činnosti turistické karty převezme,“ dodal Vladimír Antonín Bláha.

Nová karta bude mít jak podobu fyzickou ve formě plastové karty, tak i virtuální jako aplikace. „Karta tomu říkáme, aby to bylo snáz představitelné, ale bude se jednat o aplikaci dostupnou pro všechny IT formáty. Samozřejmě ale bude také verze fyzické karty, která může sloužit jako suvenýr,“ řekl v létě loňského roku Jan Wolf. A tato informace dle všeho platí i nadále. Aplikaci budou moci turisté využívat jako jízdenku MHD nebo s ní budou moci navštěvovat všemožné památky a kulturní akce. Rovněž bude aplikace návštěvníky třeba upozorňovat na aktuální nabídky posledních vstupenek na akce nebo jejich slevy. Budou v ní zaneseny organizace spadající pod hlavní město, to znamená galerie, muzea a další instituce. Spolupracovat chce město i se soukromými firmami, jelikož zájem mezi nimi rozhodně je.
„Od nové karty si slibujeme rozšíření stávající nabídky služeb současné turistické karty a jiný obchodní model, kdy karty vlastněné městy nebo jejich servisními organizacemi nejsou zaměřeny na tvorbu zisku, jak je tomu obvykle v soukromém sektoru,“ řekl k očekáváním města Petr Slepička s tím, že by karta měla pomoci propagovat cíle mimo turistické centrum metropole. Ambicí města je, aby se v horizontu pěti let prodalo této nové karty ročně 250 000 kusů.
Foto: Shutterstock.com, Prague Card