Potřebujete booking engine? A víte, jak ho vybrat?

V roce 2012 jsem na našem blogu na stránkách www.pomahamehotelierum.cz zveřejnila článek „Top 18 funny reasons a hotel says they don’t need a new website, booking engine, or online marketing strategy!“. Předposlední důvod, proč nemít vlastní booking engine na webové stránce hotelu zněl: „Sorry, we don’t need internet booking engine, our hotel guests are always calling or sending us a letter (by fax) …
for those that want to book online, we have booking.com.“ Úsměvné, že?

Už tenkrát bylo nasnadě booking engine mít, někteří však stále odolávali a odolávají i v roce 2018. A i tehdy už naši klienti vyžadovali stejný komfort při on-line rezervaci, jako jim nabízejí naši OTA partneři. Mít na webových stránkách kontaktní formulář nebo rezervační formulář, který odešle do hotelu e-mail s poptávkou, už dnes nestačí. Na tom se jistě shodneme. Okamžité potvrzení rezervace je to, co klienti chtějí. Kdo o tuto funkcionalitu nestojí, vždy si pošle e-mail nebo zavolá. Ti, kdo toto k životu potřebují, musí tuto možnost najít i na vašich stránkách. Vaše webová stránka je váš nejlepší obchodní partner. On-line booking engine musí být vždy dostupný z hlavní stránky i z každé jedné podstránky vaší webové stránky. Musí být vidět na první pohled, aby až bude klient připraven udělat si rezervaci, viděl tlačítko a dalšími pár kliky rezervaci dokončil.

Za uplynulých šest let se situace na trhu dramaticky změnila. Dnes stojíme před úplně odlišnou situací. Všichni si moc dobře uvědomujeme, že booking engine (on-line rezervační systém, neboli e-shop na vašich hotelových stránkách) potřebujeme a jeho přítomnost na našem webu je otázkou života a smrti. Nemáme-li booking engine, stáváme se příliš lehkou obětí dobrých sluhů, ale zlých pánů. Koho tím myslím? Všechny naše on-line obchodní partnery, kteří naším jménem na svých portálech prodávají kapacity našeho hotelu. Spolupráce s on-line travel agencies musí mít hlavu a patu, protože nás současný problém není „prodat pokoj“, ale prodat jej co nejvýhodněji. Rozdíl je v marži, nabízíme-li ubytování za netto cenu, resp. ve výšce provize, kterou partnerovi platíme, nabízíme-li mu cenu ubytování brutto.

Proto se dnes a denně ptáte, jaký on-line rezervační systém vybrat. A ti, kdo ho již mají, začali po letech konečně vyhodnocovat výsledky, kterých s jeho pomocí dosahují. Mnozí z vás prozřeli. Velké množství rezervací přes portály a na druhé straně, ačkoliv máte na webové stránce booking engine, počet on-line rezervací přes vlastní webové stránky pro vás není uspokojující. Děláte dobře!

Ihned musím konstatovat, že výběr správné technologie není jen otázkou realizace výběrového řízení, případně seznamu firem, které booking engine nabízejí, a rozhodování podle ceny. Jde o mnohem víc. Jde vám o peníze. Ne o to, kolik systém stojí, ale kolik rezervací vám přinese. Každá jedna rezervace přicházející napřímo znamená vyšší zisk pro vaše ubytovací zařízení.

Jak tedy vybrat ten pravý booking engine pro váš hotel, penzion nebo jakékoliv jiné ubytovací zařízení? Už jen samotné plánování změny je vhodné zaměřit strategicky. Zamyslet se nad tím, jak vám má vybraný nástroj sloužit, jak moc a do jaké míry musí umět komunikovat nebo spolupracovat s vaší současnou technologií. Jaký bude mít výběr booking engine na cenovou politiku? Nebo možná spíše obráceně – zvládne vámi uvažovaný booking engine vaši cenovou politiku? A co na to obchodní a marketingová strategie – dokáže booking engine a jeho nástroje naplnit vaše potřeby tuto strategii uvést v život?
 

Než se pustíte do samotného výběrového řízení, věnujte alespoň hodinu svého času analýze systémů, jež používají ubytovací zařízení, která obdivujete, nebo jsou vašimi přímými konkurenty.

Stále mezi hoteliéry slyšíme otázky typu: Máte nějaký tip na booking engine? Potřebuji něco jednoduchého na administraci (přidávání pokojů, popisků), možnost promo kódu, korporátní sekce s vlastními ceníky, napojení na channel manager. Toto jsou jen základní požadavky hoteliérů na to, co by booking engine měl umět.

Než se pustíte do samotného výběrového řízení, věnujte alespoň hodinu svého času analýze systémů, jež používají ubytovací zařízení, která obdivujete, nebo jsou vašimi přímými konkurenty. A nemusí to být rozhodně konkurenti ve stejném městě, ale třeba i hotel, penzion nebo kemp stejného zaměření. Podívejte se, jaký používají on-line rezervační systém oni. Zkuste si vyhledat pobyt či nabídku na jejich stránkách a zkuste si udělat rezervaci. Umožňuje-li vám jejich obchodní politika udělat rezervaci bez předplatby, nezapomeňte rezervaci dokončit, abyste se podívali, jak vypadá proces po ukončení rezervace, tzn. potvrzení rezervace či jiná komunikace. Tímto se zároveň omlouvám všem těm, kdo se stanou terčem testovacích rezervací. Pochopte, toto je opravdu důležité. Pomůže vám to uvědomit si, co je pro vás jako pro hosta důležité, a co vás naopak velmi zlobilo, když jste si chtěli pobyt zarezervovat. Postupujte pomalu a citlivě a dělejte si poznámky.

Booking engine a ostatní technologie

Váš další úkol na cestě, jak si vybrat booking engine pro své ubytovací zařízení, je napsat si, co vlastně chcete, aby systém uměl s ohledem na to, jaké jiné technologie využíváte, a jestli má být váš booking engine na ně napojen, anebo jestli zvládnete správu systému „stand-alone“. Absence napojení na některý z níže uvedených systémů by vás však neměla brzdit, pakliže je vaším cílem mít více přímých rezervací. Propojení ulehčuje práci, neznamená to však, že bez toho nemůžete žít. Hledejte odpověď, na které systémy chcete napojení, jestli vůbec. Pokud je vaše odpověď ano, zajímejte se, kolik chce za napojení váš partner dodávající booking engine a především kolik bude požadovat druhý partner, se kterým bude muset booking engine pravidelně komunikovat.

Napojení na jiné technologie:

  • Hotelový rezervační systém
  • Channel Manager
  • On-line reputační systém (může být napojen přes Hotelový rezervační systém)
  • Customer Relationship Management (často spojen s newsletter řešením)
  • Automatická integrace do webové stránky (přidání nové nabídky či pokoje se projeví automaticky na webu bez nutnosti zásahu webmastera)
     

Standardně se spousta z vás při výběru booking engine orientuje podle toho, co booking engine nabízí. My postupujeme vždy opačně. Domníváme se, že je lepší ptát se spíše opačně, tedy co potřebujete vy, aby booking engine uměl. Některé požadavky jsou na úrovni „musí mít“ a některé „je dobré mít“. A pak jsou „bylo by fajn, kdyby je měl“. Sami rozhodněte, jak moc je pro vás každá funkcionalita důležitá. Můžete k tomu použít stupnici od nuly do pěti.

Funkcionality booking engine a vaše obchodní a marketingová politika

Shrňme si, na co se máte ptát, jakou hodnotu na stupnici váš požadavek má, nebo si jednoduše ujasněte, co vlastně chcete. Bez toho, že si uspořádáte myšlenky, bude rozhodování hodně všeobecné.

  1. Prodáváte pokoje, postele nebo místo v kempu?
  2. Máte jednu cenu, nebo nabízíte více cenových nabídek, případně tematické balíčky?
  3. Chcete mít možnost zadávat slevy s časovým omezením, které se bude hlídat automaticky (při rezervaci do určitého termínu poskytnout slevu xx % nebo fixní částku)?
  4. Jak lze nastavit ceny za různé věkové kategorie dětí?
  5. Máte jiné ceny přistýlek podle sezony? Umí booking engine odlišnou cenovou politiku?
  6. Potřebujete nastavit různé storno podmínky k různým cenám?
  7. Máte jiné platební podmínky u různých cen?
  8. Potřebujete k prodeji promo kódy?
  9. Potřebujete tajné nabídky (např. pro firemní klienty nebo účastníky kon­ference)?
  10. Potřebujete různé typy plateb od platby bankovním převodem (­off-line i on-line) nebo on-line platbu kartou? Nebo předplatby vůbec nepotřebujete? Pak vám bude stačit ukončit rezervační systém pouze odesláním či zadáním platební karty pro garanci.
  11. Jak chcete, aby byly ceny a tematické balíčky nabízeny či zobrazovány?
  12. Potřebujete napojení na metasearch stránky, jako je Google, Trivago nebo TripAdvisor?
  13. Potřebujete napojení na Google Analytics, abyste mohli analyzovat a optimalizovat vaše PPC kampaně a sledovat prodeje svých produktů?
  14. Chcete před příjezdem a po odjezdu odesílat automatické e-maily? Co GDPR? Jsou pravidla této evropské legislativy v booking engine zapracována? Jak budete s daty zacházet?
  15. Chcete na e-mailový nebo telefonický požadavek klienta „Pošlete mi e-mail s nabídkou” reagovat tak, že klientovi pošlete e-mail s detaily, takže klient bude moci už jen kliknout a rezervovat on-line, aniž by musel cokoliv dalšího zaklikávat a vybírat.
     

První část našeho dvoudílného článku máme za sebou. V příštím čísle se těšte na pokračování, kde si k tomu řekneme další důležité podrobnosti, které by rozhodně neměly zůstat opomenuty. Případně můžete další tipy na to, jak vybrat správný on-line rezervační systém, zhlédnout v našem bonusovém videu, které je součástí našeho e-booku „Usnadněte svým hostům cestu k přímým rezervacím“. Najdete ho na: www.pomahamehotelierum.cz/ebook

foto
Radka TelyčkováHow-To-Increase-Revenue Advisor a Hotel Coach ve společnosti Pomáháme hoteliérům
 

Nejnovější články z rubriky Online

Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více
Foto: Pruh Polabí

Porota vybrala vítěze soutěže Turistpropag 2022

Na Výstavišti v Lysé nad Labem se včera sešli porotci prestižní  soutěže  a  přehlídky  turisticko- propagačních  materiálů  Turistpropag 2022, aby vybrali vítěze v 19 kategoriích.

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Vrátí se k nám v roce 2023 běžný rytmus?

Rozhovor s Lenkou Žlebkovou, ředitelkou Kongresového centra Praha, byl domluvený více než týden, na klidnější dopoledne prvního březnového pátku. Světové události ale na dohody tohoto typu ohled jaksi neberou. Setkali jsme se nakonec o několik hodin později....

Číst více