Pandemie koronaviru měla devastující dopad na cestovní kanceláře a agentury

Foto: Shutterstock.com Foto: Shutterstock.com

Téměř sedm z deseti (69,7 procenta) cestovních kanceláří a agentur zaznamenalo z důvodu pandemie koronaviru pokles tržeb o více než 80 procent. To vyplynulo z aktuálního průzkumu Katedry rekreologie FTK UP v Olomouci mezi členy Asociace cestovních kanceláří ČR.

Negativněji se vyjadřují cestovní agentury (CA). Pokles tržeb mezi 80 – 100 procenty uvádí čtyři z pěti (79,5 procent), zatímco u cestovních kanceláří (CK) se jedná o 60 procent dotázaných. Postiženy byly především malé CK a CA do 3 zaměstnanců (79,5 procent) následované CK s více než 20 pracovníky (71,4 procent). V Praze uvádí maximální propad tržeb (80-100 procent) 84,6 procent dotázaných. Dle očekávání byl nevíce postižen incoming.

Pandemie měla výrazný dopad i na zaměstnanost. Přes státní podpůrný program Antivirus musela 57,6 procent cestovních kanceláří a agentur propouštět. Vyšší počet registrovaly cestovní agentury (59 procent). 12,9 procenta cestovních agentur se muselo rozloučit s 6 a více zaměstnanci. Cestovní kanceláře na tom nebyly o mnoho lépe. Propouštělo 53,3 procenta z nich. Nejvíce cestovní kanceláře ukončily pracovní poměr s 2-3 zaměstnanci (26,7 procenta). Incoming (58,3 procenta) zaznamenal vyšší počet propuštěných než outgoing (56,9 procenta). V Praze se rozloučilo se svými zaměstnanci 61,5 procenta CK a CA.
9 z 10 respondentů (90,9 procenta) se domnívá, že pomoc státu byla nedostatečná. Kritičtější k vládní podpoře jsou CA (94,9 procenta) než CK (86,7 procenta). Hodnocení pomoci státu je u incomingu (91,7 procenta) a outgoingu (89,7 procenta) na první pohled podobně negativní, přesto outgoing (63,3 procenta) nevykazuje takové známky rezolutnosti (rozhodně souhlasím x souhlasím) jako incoming (83,3 procenta). Možným vysvětlením je aktivní informační podpora v rámci pandemie ze strany MZV.

Kromě finanční podpory (více odpovědí možných) by cestovní kanceláře a agentury nejvíce uvítaly odpuštění záloh na sociální pojištění (65,2 procenta), jiné a levnější formy jištění pro případ úpadku (40,9 procenta), návrh na změnu směrnice se spoluúčastí klienta při zrušení zájezdu zásahem vyšší moci (27,3 procenta) či zrušení poukázek pro nákup zájezdů podobně jako u stravenek (25,8 procenta). Naopak zájem o bezplatné vzdělávací kurzy (digitalizace, optimalizace nákladů, udržitelnost…) projevilo zájem jen 6,1 procenta cestovních kanceláří a agentur.

Prioritami případné pomoci ze strany státu jsou u cestovních kanceláří mimo financí jiné a levnější formy jištění pro případ úpadku (66,7 procenta), odpuštění záloh na sociálním pojištění (56,7 procenta) a návrh na změnu směrnice se spoluúčasti klienta při zrušení zájezdu zásahem vyšší moci (40 procent). Naopak cestovní agentury upřednostňují odpuštění záloh na sociální pojištění (74,4 procenta), zrušení poukázek pro nákup zájezdů (33,3 procenta) a informační podporu z hlediska aktuálních omezení při cestování do a ze zahraničí (28,2 procenta).

Autor

Nejnovější články z rubriky Asociace

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: Hana Krejbichová / Prague Convention Bureau

Zástupci kongresové Prahy si zvolili nové vedení

Ve středu 4. května se uskutečnila valná hromada Prague Convention Bureau, v rámci níž proběhla volba nového představenstva a členů revizní komise. Kongresový průmysl Prahy, který je oficiálně zastřešován právě Prague Convention Bureau, tak získal nové vedení.

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Restauratérům i ubytovatelům se vracejí hosté

Asociace hotelů a restaurací ČR (AHR) ve spolupráci se společností Data Servis – informace zveřejnila výsledky vývoje tržeb v ubytovacích a stravovacích zařízeních za první čtvrtletí letošního roku. Z průzkumu vyplývá, že provozovatelé restaurací zažívají postupný návrat hostů na...

Číst více