Outdoorový zážitek neznamená vždy adrenalinové dobrodružství

Foto: Shutterstock.com Foto: Shutterstock.com

Téměř od každého dnes uslyšíte, že svoji dovolenou tráví aktivně a že si dopřává zážitky. K nečinnému chytání bronzu na jadranské pláži se přizná jen málokdo. Pod pojmem aktivní prožití dovolené si ale každý představí něco jiného. Vypravili jsme se proto za zástupci společnosti OutdoorTrip, která klientům zprostředkovává aktivity a zážitky u nás i ve světě, abychom si popovídali o aktuálních trendech. Na naše otázky odpovídali Zdeněk Blažek, CEO a spoluzakladatel firmy, a Tomáš Barčík, obchodní a marketingový ředitel.

Relevantních dat dokládajících význam aktivního turismu u nás moc není, vyjít ale můžeme třeba z průzkumu agentury CzechTourism z roku 2017, podle kterého bylo asi 28 procent cest v rámci domácího cestovního ruchu motivováno zájmem o aktivní sport. Do aktivní dovolené nicméně patří i jiné zážitky… Troufnete si odhadnout, jaký je podíl Čechů trávících dovolenou aktivně?

Obecně lze říci, že každou dovolenou můžeme považovat za aktivní, pokud se při ní člověk hýbe. Češi velmi rádi realizují aktivity různého druhu jak doma, tak v zahraničí, ať už jde o sport, nebo jen běžné procházky, plavání či poznávání nových míst. Kdybychom se na to dívali optikou naše produktového portfolia, tak všechny zážitky, které nabízíme, přispívají k aktivnímu trávení dovolené a volného času. Podle nás jde tedy o drtivou většinu Čechů, nejsme žádní peciválové.

O jaké zážitky je největší zájem? Ještě stále „frčí“ adrenalin, nebo jsme se jako národ už trochu uklidnili?

Dlouhodobě se snažíme odbourávat dogma, že outdoorový zážitek znamená nějaké adrenalinové dobrodružství. To už je dnes pouze úzká tržní nika. Poptávka a skladba se mění napříč věkovými skupinami a nelze na to nahlížet černobíle. Už dávno neplatí, že mladí lidé vyhledávají spíše sport a adrenalin a starší lidé zase klidné procházky a návštěvy hradů a zámků. Pochopitelně se zavřenými hranicemi roste i zájem Čechů o zážitky v Česku. Protože se u moře běžně vozí na vodních skútrech, nafukovacích banánech, zkoušejí kiting, windsurfing, potápění, doma vyhledávají podobnou zábavu, ale zjišťují, že je tu toho mnohem více než jen vyloženě vodní letní, resp. zimní zážitky. U nás v OutdoorTripu se zaměřujeme na výrazně silný segment, kterými jsou rodiny s dětmi. Lidé hledají zábavu pro celou rodinu, při které se mohou bavit všichni naráz. Také se u nás objevuje nový trend tzv. glampingu, tj. luxusního kempování v přírodě z anglického glamour camping. Je v tom špetka dobrodružství při zachování určitého pohodlí domova. Navíc jak ukázala zima, začne se také rozmáhat kempování v karavanech. A tyto dva trendy bude chtít v letošní letní sezóně vyzkoušet velké procento Čechů.

Myslíte, že se nějak promění poptávka po aktivní a zážitkové dovolené v důsledku pandemie covid-19? Nemyslím jen krátkodobě, v letošním roce, ale v dlouhodobém horizontu.

Rozhodně naroste. Lidé jsou zvyklí trávit čas venku a poznávat nové věci, a pokud jim někdo bude neustále přepínat semafor a zavírat hranice tradičních destinací, přesunou se logicky do Česka. Také několikaměsíční výpadek způsobí jakési abstinenční příznaky a cestovatelé se budou snažit ztracený čas dohnat. Letní dovolená je a bude vždy pochopitelně silnější a komplexnější než ta zimní, protože teplé a stabilní počasí umožňuje podnikat téměř cokoli, o to více pak bude v roce 2021 klíčová letní sezóna pro zážitkový business a cestování obecně. Na to by se měli všichni poskytovatelé zážitků, ubytovacích a stravovacích služeb dobře připravit, bude-li jim to v rámci všemožných nařízení umožněno. Všichni na to ostatně čekáme jako na spasení.

Liší se v něčem poptávka českých turistů po zážitcích a aktivitách při cestách po Česku a do zahraničí?

Samozřejmě se liší geografickou a kulturní skladbou. Některé zahraniční destinace dominují historicky významnými lokalitami, takže se určitě každý velmi rád projde nebo projede po Angkor Watu na kole mezi starobylými památkami, zatímco v Chamonix půjde především o horolezectví, horské túry a výstup např. na Mont Blanc s horským vůdcem. V České republice tradičně vyrážíme objevovat krásy Šumavy, Jižních Čech, Krkonoš a Jižní Moravy. Také si více dovolíme riskovat, to znamená nebojíme se sportovat a dělat věci, které běžně neděláme, protože přeci jen máme větší jistotu, že kdyby se něco stalo, např. nějaký úraz, jsme doma, ve své vlasti, takže nehrozí žádná druhotná rizika. Zlomit si ruku při in-line bruslení nebo v horách někde na Srí Lance představuje určitě větší problém.

 

Tento obsah je pouze pro předplatitele. Zakoupit článek nebo objednat si předplatné.

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: JCCR

Travelcon odstartuje už tento čtvrtek

Dopady pandemie covid-19 na cestovní ruch a výhledy pro restart tohoto tvrdě zasaženého odvětví ekonomiky. To jsou témata, která budou prostupovat celým pátým ročníkem konference cestovního ruchu Travelcon, která odstartuje už tento čtvrtek 15. dubna. Nenechte si...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Cyklobusy na trase Brno–Vídeň vyjedou již počtvrté

Čtvrtým rokem vyjedou letos na trase Brno–Vídeň cyklobusy svážející cyklisty z Brna a Židlochovic na místa česko-rakouského pohraničí, jako je třeba Hevlín, Znojmo nebo Mistelbach. Od dubna do října je v plánu vypravit jich podle zájmu zhruba deset....

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Karlovy Vary opraví další část Vřídelní kolonády

Karlovy Vary připravují další část rekonstrukce Vřídelní kolonády. Po opravě havarijních částí budovy a hlavně technologií jímání a zpracování vřídelní vody by se další etapa měla týkat zejména oprav hlavní budovy Vřídelní kolonády. Práce by měly začít...

Číst více