Outdoorový zážitek neznamená vždy adrenalinové dobrodružství

Foto: Shutterstock.com Foto: Shutterstock.com

Téměř od každého dnes uslyšíte, že svoji dovolenou tráví aktivně a že si dopřává zážitky. K nečinnému chytání bronzu na jadranské pláži se přizná jen málokdo. Pod pojmem aktivní prožití dovolené si ale každý představí něco jiného. Vypravili jsme se proto za zástupci společnosti OutdoorTrip, která klientům zprostředkovává aktivity a zážitky u nás i ve světě, abychom si popovídali o aktuálních trendech. Na naše otázky odpovídali Zdeněk Blažek, CEO a spoluzakladatel firmy, a Tomáš Barčík, obchodní a marketingový ředitel.

Relevantních dat dokládajících význam aktivního turismu u nás moc není, vyjít ale můžeme třeba z průzkumu agentury CzechTourism z roku 2017, podle kterého bylo asi 28 procent cest v rámci domácího cestovního ruchu motivováno zájmem o aktivní sport. Do aktivní dovolené nicméně patří i jiné zážitky… Troufnete si odhadnout, jaký je podíl Čechů trávících dovolenou aktivně?

Obecně lze říci, že každou dovolenou můžeme považovat za aktivní, pokud se při ní člověk hýbe. Češi velmi rádi realizují aktivity různého druhu jak doma, tak v zahraničí, ať už jde o sport, nebo jen běžné procházky, plavání či poznávání nových míst. Kdybychom se na to dívali optikou naše produktového portfolia, tak všechny zážitky, které nabízíme, přispívají k aktivnímu trávení dovolené a volného času. Podle nás jde tedy o drtivou většinu Čechů, nejsme žádní peciválové.

O jaké zážitky je největší zájem? Ještě stále „frčí“ adrenalin, nebo jsme se jako národ už trochu uklidnili?

Dlouhodobě se snažíme odbourávat dogma, že outdoorový zážitek znamená nějaké adrenalinové dobrodružství. To už je dnes pouze úzká tržní nika. Poptávka a skladba se mění napříč věkovými skupinami a nelze na to nahlížet černobíle. Už dávno neplatí, že mladí lidé vyhledávají spíše sport a adrenalin a starší lidé zase klidné procházky a návštěvy hradů a zámků. Pochopitelně se zavřenými hranicemi roste i zájem Čechů o zážitky v Česku. Protože se u moře běžně vozí na vodních skútrech, nafukovacích banánech, zkoušejí kiting, windsurfing, potápění, doma vyhledávají podobnou zábavu, ale zjišťují, že je tu toho mnohem více než jen vyloženě vodní letní, resp. zimní zážitky. U nás v OutdoorTripu se zaměřujeme na výrazně silný segment, kterými jsou rodiny s dětmi. Lidé hledají zábavu pro celou rodinu, při které se mohou bavit všichni naráz. Také se u nás objevuje nový trend tzv. glampingu, tj. luxusního kempování v přírodě z anglického glamour camping. Je v tom špetka dobrodružství při zachování určitého pohodlí domova. Navíc jak ukázala zima, začne se také rozmáhat kempování v karavanech. A tyto dva trendy bude chtít v letošní letní sezóně vyzkoušet velké procento Čechů.

Myslíte, že se nějak promění poptávka po aktivní a zážitkové dovolené v důsledku pandemie covid-19? Nemyslím jen krátkodobě, v letošním roce, ale v dlouhodobém horizontu.

Rozhodně naroste. Lidé jsou zvyklí trávit čas venku a poznávat nové věci, a pokud jim někdo bude neustále přepínat semafor a zavírat hranice tradičních destinací, přesunou se logicky do Česka. Také několikaměsíční výpadek způsobí jakési abstinenční příznaky a cestovatelé se budou snažit ztracený čas dohnat. Letní dovolená je a bude vždy pochopitelně silnější a komplexnější než ta zimní, protože teplé a stabilní počasí umožňuje podnikat téměř cokoli, o to více pak bude v roce 2021 klíčová letní sezóna pro zážitkový business a cestování obecně. Na to by se měli všichni poskytovatelé zážitků, ubytovacích a stravovacích služeb dobře připravit, bude-li jim to v rámci všemožných nařízení umožněno. Všichni na to ostatně čekáme jako na spasení.

Liší se v něčem poptávka českých turistů po zážitcích a aktivitách při cestách po Česku a do zahraničí?

Samozřejmě se liší geografickou a kulturní skladbou. Některé zahraniční destinace dominují historicky významnými lokalitami, takže se určitě každý velmi rád projde nebo projede po Angkor Watu na kole mezi starobylými památkami, zatímco v Chamonix půjde především o horolezectví, horské túry a výstup např. na Mont Blanc s horským vůdcem. V České republice tradičně vyrážíme objevovat krásy Šumavy, Jižních Čech, Krkonoš a Jižní Moravy. Také si více dovolíme riskovat, to znamená nebojíme se sportovat a dělat věci, které běžně neděláme, protože přeci jen máme větší jistotu, že kdyby se něco stalo, např. nějaký úraz, jsme doma, ve své vlasti, takže nehrozí žádná druhotná rizika. Zlomit si ruku při in-line bruslení nebo v horách někde na Srí Lance představuje určitě větší problém.

 

Foto: OutdoorTrip Tomáš Barčík Foto: OutdoorTrip Zdeněk Blažek

Lze říct, v které zahraniční destinaci Češi zážitky či aktivity nejčastěji vyhledávají a proč? A jakého jsou druhu?

Pokud jde o hromadnou a víceméně organizovanou turistiku, která mezi cestovateli dominuje, protože přináší jistou garanci a bezpečí – máme tím na mysli zájezdy k moři do tradičních destinací jako Chorvatsko, Bulharsko, Itálie, Řecko, Egypt apod. -, pak to jsou již zmiňované aktivity spojené se sluncem a vodou a poznávání památek. Ve více řekněme přírodních destinacích jako Madeira, Azory, Alpy nebo asijské destinace lidé vyhledávají únik do lůna přírody převážně formou pěší turistiky, ale také na kole či elektrokole. Elektrokola zaznamenala v posledních letech velký boom. Co se týče individuální turistiky, tam je to velmi různorodé.

Dokážete porovnat českého turistu, pokud jde o poptávku po produktech aktivní dovolené, s jeho evropským či světovým protějškem? Jsme v něčem specifičtí, výjimeční?

Hlavní roli hraje životní úroveň. To, co si mohli dříve dovolit západní turisté, protože na tom byli zkrátka finančně lépe než východ Evropy, si už dlouhou řadu let dopřáváme také my. Jsme ochotni utrácet za zábavu a zážitky více peněz. Od toho se pak odvíjí výběr a osobní preference. S výraznou rolí sociálních médií v našich životech také roste informovanost o nových trendech, což urychluje spotřebu. Nové a cool zážitky objevujeme v reálném čase, rádi je přejímáme a zkoušíme, a to jak z pozice provozovatele, tak konzumenta. Některé zajímavosti se rozšiřují do těch nejodlehlejších částí světa, třeba nejdelší zipline světa najdete v emirátu Ras Al Khaimah, nebo u nás v Česku se můžete projet na kole po bizoní farmě. Lidé rádi vyhledávají nečekané a netradiční věci.

Kam se podle vás bude vývoj v tomto segmentu ubírat v příštích letech?

Na zážitkový business je třeba nahlížet minimálně ze dvou úhlů. Prvním z nich je typologie, nové zážitky. Druhým z nich je poptávka a vzájemná pomoc poskytovatelů souvisejících služeb. O nových typech a nastupujících trendech jsme hovořili výše. Máme tu glamping, kempování v karavanech, fokus bude hlavně na uspokojení rodin s dětmi. Poptávka bude určována zmiňovaným hladem po cestování a zážitcích. Novým trendem bude komplexnost nabídky. Máme tím na mysli spojování různých služeb do stále oblíbenějších balíčků, kde lze navíc dosahovat výhodnějších cen pro zákazníka. Mnoho poskytovatelů služeb bude čelit tvrdé postcovidové realitě. Vzájemná spolupráce vedoucí k uspokojení všech potřeb cestovatelů a turistů povede k lepším obchodním výsledkům. Úzce spolupracovat budou muset všichni, hoteliéři, restauratéři, provozovatelé atrakcí, poskytovatelé zážitků a dalších návazných služeb.

Autor

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Prague City Tourism zbohatne o 45 milionů

Radní hlavního města dle očekávání schválili záměr magistrátu navýšit základní jmění městské firmy Prague City Tourism (PCT) o 45 milionů korun na celkových 111 milionů. Základní jmění bude navýšeno úpisem 45 000 akcií.

Číst více
Foto: Shutterstock.com

ČUCR: cestovní ruch patří na Ministerstvo průmyslu a obchodu

Cestovní ruch je průmysl a jako takový patří do gesce Ministerstva průmyslu a obchodu. S touto ústřední myšlenkou se formou otevřeného dopisu obrátil prezident České unie cestovního ruchu Viliam Sivek na představitele obou koalic, které uspěly v podzimních parlamentních...

Číst více
Foto: A.T.I.C. ČR

Blíží se TÝDEN turistických informačních center ČR

Ve vazbě na Světový den pro rozvoj informací vyhlásila Asociace turistických informačních center ČR (A.T.I.C. ČR) na období od 25. do 31. října TÝDEN turistických informačních center. Do akce se zapojí 146 informačních center z celé České republiky....

Číst více