Ústecký kraj se již od roku 2010 ve svých aktivitách v rámci marketingové komunikace prezentuje jako Brána do Čech. V návaznosti na úspěšně dokončený projekt, který se věnoval soustavné propagační kampani, se kraj pokusil překonat negativní vnímání svého mediálního obrazu. A dle aktuálních statistik návštěvnosti se mu to očividně podařilo.
Prezentace kraje naplno vychází z jeho přirozeného rozdělení na čtyři poměrně specifické turistické destinace, které tvoří vnitřně pestrý celek. Tento celek je znám právě jako Brána do Čech. Pojem, který se pojí nejen s tímto severozápadním regionem jako takovým, ale také s jeho turistickým portálem i tištěným magazínem pro turisty.
![]() |
||
Prezentace kraje naplno vychází z jeho přirozeného rozdělení na čtyři poměrně specifické turistické destinace, které tvoří vnitřně pestrý celek. Tento celek je znám právě jako Brána do Čech. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
Přestože se dá říci, že proměna image se kraji podařila, zároveň s sebou přinesla několik výzev, s nimiž se kraj vyrovnává v rámci svých současných aktivit. Jednou z nich je vyhledatelnost tohoto pojmu, a tedy i turistické nabídky regionu v on-line prostředí. „Dominantním zdrojem informací o regionu je internet. Z hlediska marketingu Ústeckého kraje se však jako problematická jeví preference získávání informací podle vyhledávačů, v nichž není snadné na první pokus narazit na portály spojené s projektem Brána do Čech,“ uvádí například dokument Strategie rozvoje cestovního ruchu v Ústeckém kraji 2015–2020.
Bránu do Čech čeká modernizace
Jak již tedy bylo zmíněno, výchozím turistickým portálem kraje je web www.branadocech.cz, který má ve své správě krajský úřad. Portál byl spuštěn v průběhu roku 2010 v rámci projektu „Propagační a mediální kampaň Ústeckého kraje“, který podpořil Regionální operační program Severozápad. Za celou dobu své existence si portál stihl projít řadou obsahových i vizuálních inovací, přičemž v současné podobě přináší v celkově pěti jazykových mutacích nemálo zajímavých informací o možnostech trávení volného času. Ty lze generovat nejen v rámci konkrétní turistické destinace, ale také dle specifických zájmů turistů. Kromě toho nabízí i přehled tzv. TOP míst regionu s krátkým popisem a odkazem na jejich webovou prezentaci. Samozřejmostí je také kalendář akcí, video- a fotogalerie i nabídka turistických balíčků. Navíc portál přináší i aktuální informace o turistické nabídce regionu, které jsou čerpány od registrovaných vkladatelů. „Jejich zveřejňování je plně v kompetenci oddělení cestovního ruchu ve spolupráci s destinačními agenturami,“ doplnil vedoucí oddělení cestovního ruchu Krajského úřadu
Ústeckého kraje Jiří Válka.
Přestože na první pohled je aktuální podoba i obsah portálu v intencích aktuálních trendů na poli on-line marketingové propagace destinace, kraj v současné době opět intenzivně pracuje na redesignu a dalším rozvoji svého turistického portálu. Jeho nová podoba by přitom měla být veřejnosti představena během následujících měsíců. Rozvoj webu si jako klíčovou aktivitu kraj vytyčil již v úvodu zmíněné Strategii rozvoje do roku 2020. Podle ní by se v rámci současných snah mělo vyřešit několik nedostatků z hlediska funkcionality i funkčnosti webu. A co tedy konkrétně přinese? „Zlepšení pozice portálu Brány do Čech jako hlavního turistického rozcestníku kraje v internetových vyhledávačích. Důslednější a uživatelsky viditelnější provázání webového portálu Brána do Čech s jinými internetovými portály zaměřenými na cestovní ruch v kraji i v jiných částech ČR a v zahraničí,“ vytyčuje si kraj cíle ve své Strategii rozvoje cestovního ruchu v Ústeckém kraji 2015–2020 s tím, že na tyto aktivity by mělo být z rozpočtu kraje vyčleněno celkově 13 milionů korun.
Portál industriální krajina v okolí Mostecka
Výraznou aktivitu v oblasti on-line marketingové komunikace a propagace turistické nabídky vyvíjí kromě kraje a místních destinačních společností i oblast Mostecka. Vlastní turistický portál www.iMostecko.cz má ve své správě Turistické informační centrum Most. „Web spravují jeho zaměstnanci, kteří mají o informacích týkajících se turistiky, památek či kulturních akcí nejlepší přehled. Web se snažíme několikrát do týdne aktualizovat, a to zejména kategorii události. Důležité je pro nás také pravidelně obměňovat úvodní tematické fotografie, které tvoří základ celého portálu,“ uvedla referentka Turistického informačního centra Most Michaela Kačabová.
V aktuální podobě portál funguje již třetím rokem a v počtu tří jazykových mutací přináší ty nejpodstatnější informace, jež by mohli turisté před návštěvou tohoto regionu plného industriálních atraktivit potřebovat. Nabízí nejen základní informace o městě doplněné o možnost virtuální prohlídky, ale také tipy na výlety, zajímavosti pojící se s hornickou historií Krušnohoří (více v samostatném článku), možnosti kulturního vyžití a v neposlední řadě i přehled ubytovacích a stravovacích zařízení v Mostě a jeho okolí. Nedílnou součástí webu je i viditelné a výrazné odkazování nejen na portál turistické oblasti Krušné hory, jejíž součástí město Most je, ale i na krajský portál. Tím výrazně přispívá k propagaci kraje jako celku.
Přestože se portál ze své podstaty věnuje poměrně malé oblasti, může se pyšnit skoro až nečekaně vysokým zájmem ze strany návštěvníků. „Za posledních dvanáct měsíců provozu zavítalo na turistický web více než 33 000 návštěvníků. Devadesát procent uživatelů webu je české národnosti, druhou příčku obsazují uživatelé z Německa. Je zde jasně čitelné, o co mají návštěvníci našich stránek největší zájem a například v jakém věkovém rozmezí jsou. Díky těmto údajům se snažíme o to, aby prezentované informace byly cílené,“ doplnila dále Michaela Kačabová.
Kromě zmíněného webu se turistické informační centrum vrhlo na počátku minulé letní sezony i do vod sociálních sítí, především pak do té nejpopulárnější – Facebooku. Oficiální profil @I:mostecko byl spuštěn 28. června a od té doby dokázal získat více než 600 fanoušků. „Jelikož je náš Facebook v rozjezdové fázi, snažíme se nejdříve vylepšit jeho obsahovou i grafickou stránku, abychom případné fanoušky neodradili,“ doplnila k dalším marketingovým aktivitám referentka mosteckého infocentra.
Aktivity a výzvy následujících dní
Ústecký kraj v očích návštěvníků roste a stává se čím dál zajímavější destinací. Tomu jednoznačně napomáhá kvalitní prezentace v on-line prostoru. Plán následujících měsíců je pro krajský úřad jasný. Dokončit rekonstrukci nové podoby turistického portálu a nabídnout návštěvníkům opět něco navíc. „Aktuálně uvažujeme o ještě větším důrazu na on-line marketing, včetně zvýšení financí, a ještě větší provázání na další marketingové nástroje,“ zmínil Jiří Válka a dodal: „Snažíme se, aby svou turistickou nabídku kraj propagoval v on-line prostoru dostatečně, ale vždy je co zlepšovat.“
Již nyní se však dle mnohých nemusí za své současné aktivity vůbec stydět. „Ústecký kraj věnuje propagaci velké úsilí, čas i peníze a je to rozhodně znát. Nejen na číslech, která ukázala, že v roce 2017 turisté mířili do kraje mnohem více než v předchozích letech, ale také například na webu Brána do Čech. Myslím, že tento portál by mohl být vzorem pro ostatní,“ pochválila práci krajského úřadu Michaela Kačabová.
Mostecké infocentrum se ve svých aktivitách zase zaměří na rozvoj sociálních sítí. „V nejbližší době bychom se rádi naplno věnovali nově vzniklému facebookovému profilu, ve kterém vidíme možnosti oslovit široké spektrum lidí,“ uzavřela Michaela Kačabová.
Foto: Shutterstock.com (koláž: C.O.T. media)