Dvacátý sedmý ročník, třicetitisícová návštěvnost, Slovensko jako partnerská země, přelomový odborný doprovodný program i návaznost na tradice předchozích let. Tak lze stručně charakterizovat středoevropský ročník veletrhu cestovního ruchu HOLIDAY WORLD, který se souběžně s veletrhem TOP GASTRO & HOTEL konal na Výstavišti v Praze-Holešovicích ve dnech 15.–18. února.

HOLIDAY WORLD ve svém 27. ročníku pochopitelně navázal na to, co se v Průmyslovém paláci a přilehlých prostorech dělo v uplynulých letech. Započítáme-li i souběžně probíhající veletrh TOP GASTRO & HOTEL, napočítáme podle oficiálních údajů 642 vystavovatelů ze 46 zemí. Obě akce zaplnily prostor o ploše bezmála 19 000 m2. Počítadlo návštěvnosti se podle organizátorů z INCHEBA EXPO PRAHA zastavilo na číslici 29 535, odborných návštěvníků se prý na veletrhu vystřídalo 6 923.
Pokud jde o rozmístění expozic, pravidelní návštěvníci nebyli nejspíš překvapeni – ve Veletržní hale před Průmyslovým palácem se opět seznámili s nabídkami cestovních kanceláří a agentur i s tím, co nabízejí regiony (přičemž největší hráči opět absentovali). Pravé křídlo Průmyslového paláce bylo tradičně vyhrazeno zahraničním destinacím, celkem se v něm prezentovalo 30 oficiálních expozic turistických centrál a velvyslanectví. Střední hala Průmyslového paláce pak nabídla osvědčený vystavovatelský mix – pod její střechou se opět setkaly cestovní kanceláře s expozicemi zahraničních turistických centrál, médií a dalších subjektů. Velkou plochu zde opět zabrala expozice agentury CzechTourism a jejích spoluvystavovatelů. A konečně v Levém křídle Průmyslového paláce si na své přišli všichni, kdo mají co do činění s gastronomií a ubytováním – stejně jako před rokem zde probíhal veletrh TOP GASTRO & HOTEL.
V slovenském duchu
Partnerskou zemí letošního ročníku veletrhu HOLIDAY WORLD bylo Slovensko. A to ne náhodou, organizátoři se tímto způsobem připojili k oslavám 100. výročí společného státu Čechů a Slováků. Slovenský velvyslanec v České republice Peter Weiss k tomu mj. poznamenal: „V oblasti cestovního ruchu vidím mimořádnou možnost ukázat jedinečnou a pozitivní stopu, kterou zanechala naše společná historie a jazyková a kulturní blízkost a zároveň pětadvacetileté samostatné cesty v myslích našich občanů. V cestovním ruchu osciluje historie, současnost i budoucnost, protože na vzájemném poznávání krajiny, přírody, kulturněhistorických památek a lidí mezi sebou je založená jak úcta k tradici, tak naděje ve vztahu k budoucnosti.“ Dodejme, že Slovensko se coby partnerská země významně zapojila do doprovodného programu pro širokou veřejnost a že ve slovenském duchu byl i společenský večer, který završil první den veletrhu. Jako vtipný krok mimochodem hodnotíme nabídku bezplatného nedělního vstupu na veletrh pro česko-slovenské manželské páry.

Zmiňované 100. výročí vzniku Československa se promítlo i do dění na řadě dalších expozic, zejména pak na stánku agentury CzechTourism, která byla pověřena zajištěním marketingové podpory pro meziresortní spolupráci na společných česko-slovenských oslavách onoho jubilea. Pro tuzemské veletrhy připravil CzechTourism speciální tematickou výstavu fotografií či 3D spoty koncipované jako přelety nad tuzemskými památkami. Návštěvníci mohli vyzkoušet i prvky virtuální reality.
Doprovodný program? Za jedna!
Silnou stránkou letošního veletrhu byl odborný doprovodný program sestávající z mozaiky školení, seminářů a prezentací z dílny agentury CzechTourism, Fóra cestovního ruchu a dalších partnerů. Samostatnou kapitolou ovšem byla spolupráce Incheby s platformou 360o Travel Trends, která vykrystalizovala v první ročník konference 360o Travel Trends. Ta během dvou dnů nabídla pestrou směsici přednášek o aktuálních trendech v cestovním ruchu, moderních technologiích, destinačním managementu apod. Součástí byla i inspirativní soutěž tuzemských startupových projektů z oblasti turismu. Konferenčnímu dění jsme se pro jeho kvality rozhodli věnovat samostatné články na portálu iCOT.cz (více na www.icot.cz/22567). Spojení veletrhu s takto koncipovanou konferencí je bezesporu žádoucí a nezbývá než doufat, že letošní premiéra nebyla zároveň derniérou.
 |
 |
Klíčovou součástí doprovodného programu pro laickou veřejnost pak byl 17. ročník festivalu WORLD FILM, během něhož se účastníci mohli setkat s plejádou českých cestovatelů a zhlédnout řadu cestovatelských filmů.
Opět se soutěžilo
HOLIDAY WORLD 2018 byl opět příležitostí k vyhlášení několika soutěží. Mimo jiné bylo předáno prestižní ocenění Osobnost cestovního ruchu – Holiday World Award 2017, jehož držitelem se na základě hlasování široké odborné veřejnosti stal prezident Svazu léčebných lázní a generální ředitel lázeňské skupiny Spa & Wellness Nature Resorts Eduard Bláha. Více si přečtete v samostatném článku na následující straně.

Tradiční součástí veletržního dění byly i soutěže pro vystavovatele. Cenu za nejzajímavější katalog získala CK China Tours, kategorii Nejzajímavější propagační materiál vyhrál Nitriansky samosprávny kraj, nejpůsobivějším stánkem v kategorii do 60 m2 byla expozice města Brna a v kategorii stánků nad 60 m2 zvítězila expozice Itálie. Podrobně se s výsledky můžete seznámit na stránkách veletrhu www.holidayworld.cz.
Obecně lze podle našeho názoru letošní ročník veletrhu hodnotit pozitivně. To samé se bohužel nedá říci o aktuálním stavu výstaviště samotného. Věřme ale, že se i v tomto směru blýská na lepší časy, jak o tom při zahajování veletrhu hovořil pražský radní pro oblast kultury, památkové péče, výstavnictví a cestovního ruchu Jan Wolf. Podle jeho vyjádření by mělo do roku 2020 dojít k dostavbě Levého křídla Průmyslového paláce. Obnovy se dočká také restaurace Bohemia a Divadlo Spirála. „Věřím, že při 30. ročníku veletrhu budeme moci být na Výstaviště opět hrdí,“ uvedl Wolf. Doufat v to budeme i my…
Foto: -pmu- a Incheba Expo Praha