Na základě jejich pátečního společného prohlášení se zdálo, že současná kritická situace v cestovním ruchu sjednotila postupy obou profesních svazů sdružujících cestovní kanceláře a agentury. Dnes se ukazuje, že situace tak ideální není – asociace názorově rozdělil návrh uzavřít prodejny cestovních kanceláří a prostřednictvím nespokojených klientů dosáhnout vládní podpory pro cestovní kanceláře.

Jádrem současného „sporu“ se stal návrh, kterým chtěla Asociace českých cestovních kanceláří a agentur dosáhnout přímé pomoci cestovním kancelářím a agenturám ze strany vlády ČR formou zavedení mechanismu vydávání poukazů na odložené čerpání služeb. Konkrétně šlo o dopis představenstva asociace, jehož kopii má redakce iCOT.cz k dispozici, v kterém dostali členové ke zvážení návrh, aby cestovní kanceláře na období 30. 3. – 12. 4. uzavřeli své provozovny a přestali komunikovat. Prostřednictvím rozhořčených klientů měl vzniknout tlak na vládu, která se podle představenstva asociace „zatím zabývá pohostinstvím, domácím cestovním ruchem a dalším, ale činnost cestovních kanceláří a agentur není dostatečně řešena“. Vláda podle tohoto dopisu stále nebere v potaz, že cestovní kanceláře nemohou nést finanční břímě takto plošné situace za své zákazníky.
Je pravda, že ze strany vlády zatím žádné opatření na pomoc specificky cestovním kancelářím nevzešlo, využít mohou stejných nástrojů jako veškeré ostatní subjekty z dalších oborů. Ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová pak ve vyjádření pro naši redakci cestovním kancelářím doporučila, aby v letošním a příštím roce přehodnotily svoji orientaci. Její úřad rovněž klientům cestovních kanceláří sdělil, že mohou akceptovat vouchery cestovních kanceláří jako jedno z alternativních řešení současné situace.
Zmiňovaný návrh AČCKA narazil na nesouhlas „konkurenční“ Asociace cestovních kanceláří ČR (ACK ČR). Ta dnes vydala tiskovou zprávu, v které se mimo jiné píše: „My zásadně nedoporučujeme svým členům, kteří poskytují služby více než 80 procentům zákazníků českých cestovních kanceláří a agentur, aby jakýmkoliv způsobem omezovaly v této složité době svůj kontakt se zákazníky. Zákazníci nejsou a nikdy nebudou našim rukojmím ve střetu s kýmkoliv. Zákazníci jsou našimi partnery a naším zájmem je být jim k dispozici, ať už jsou na zájezdu nebo kdekoliv jinde.“
V zájmu objektivity je třeba konstatovat, že AČCKA se rozhodla, že uzavření prodejen nebude plošně doporučovat, ani komunikovat do médií. „Namísto toho se snažíme situaci spíše zklidnit a nadále bojovat za zavedení mechanismu vydávání voucherů, které by odložením čerpání služeb do pozdějšího období mohly zachránit trh cestovních kanceláří a agentur,“ píše se v dalším dopise členům asociace. Ve stejném dopisu nicméně prezidium asociace těm, kteří se přeci jen pro zavření prodejen rozhodnout, nabízí pro inspiraci prefabrikovaný text, který mohou umístit na své webové stránky.
Foto: Shutterstock.com
Čtěte také: Společné prohlášení ACK ČR a AČCKA k zákazníkům cestovních kanceláří
CK vyzývají klienty k využívání poukazů
Přeorientujte se na domácí klientelu, radí ministryně cestovkám
Hranice zavřené až dva roky? Podnikatelé a opozice v šoku
MMR připravuje pomoc na podporu domácího cestovního ruchu
MMR: Klienti CK mohou u zrušených zájezdů využít poukazy