×

Velká cena cestovního ruchu 2021/2022 začíná. Přihlaste svůj projekt.

Mural art i guerilla marketing jako lákadlo do Česka

Foto: Shutterstock.com Foto: Shutterstock.com

Italové ocení dobré jídlo včetně vegetariánského, Španělé cestují za přírodou a Francouzi očekávají noblesu. I to zaznělo na včerejším pátém exportním on-line workshopu, který pořádala agentura CzechTourism. Šlo o další z řady akcí, která tuzemským hoteliérům, zástupcům cestovních kanceláří a dalším podnikatelům činným v incomingu představuje aktuální situaci na vybraných evropských trzích.

Tématem nynějšího workshopu byly hned tři země – Itálie, Španělsko, Francie. Postupně se během prezentací představili ředitelé zastoupení agentury CzechTourism v jednotlivých zemích.

Pandemická situace v Itálii

Itálie je na cestovním ruchu naprosto závislá. Profesně se mu v Itálii věnuje 15 % pracujících a tvoří 13,8 % HDP. Počet ubytování v hromadných ubytovacích zařízeních v roce 2020 v důsledku pandemie zaznamenal pokles o 50 procent. O polovinu klesl i turistický hrubý domácí produkt a zaniklo na 340 tisíc pracovních míst. To navzdory tomu, že italská vláda nabídla poukazy na dovolenou. Tato čísla na úvod své prezentace představil Luboš Rosenberg, ředitel zastoupení CzechTourism v Itálii.

Velmi dobře se ale v Itálii daří očkování. „Možná je to kvůli tomu, že Itálie byla první země v Evropě, kde se pandemie objevila,“ myslí si Rosenberg. Denně se v apeninské zemi aplikuje na půl milionu očkovacích dávek, plné očkování má za sebou 60 procent Italů starších dvanácti let.

Na českém covidovém semaforu má Itálie oranžovou barvu, z českého pohledu tedy jde o zemi se středním rizikem nákazy. Podle Rosenberga se Italové chovají velice zodpovědně. Například roušky nosí i venku, ačkoliv to není povinné. Počty nakažených ale mírně stoupají, a tak od pátku 6. srpna bude v italských restauracích, barech, kinech, uzavřených sportovištích apod. povinný green pas, tedy osvědčení o bezinfekčnosti. „Je to vázané na vysoké pokuty, které začínají na 400 eurech, ale dosáhnout můžou i tisíce eur. Jak znám Italy, bude se to skutečně dodržovat a kontrolovat,“ varuje Rosenberg s tím, že se zvažuje zavedení povinného green pasu i v dálkových dopravních prostředcích, tedy ve vlacích, autobusech a lodích. V MHD by green pas povinný nebyl.

Italové a cestování

Během pandemie Italové na zahraniční dovolenou nejezdili. „Vláda podpořila domácí cestovní ruch takzvanými vouchery na dovolenou. Bylo to vázané na příjem. Tří a vícečlenná rodina mohla získat až 500 eur, pár 200 eur a jeden člověk až 100 eur. Bylo to velmi populární především během loňského roku,“ popisuje Rosenberg.

Z pohledu České republiky byla Itálie v roce 2020 šestá nejdůležitější příjezdová země. Do Česka za loňský rok přijelo téměř 90 tisíc Italů, ale jak Rosenberg upozorňuje, asi tři čtvrtiny z těchto příjezdů připadají na 1. čtvrtletí. Dalším příjezdům zabránila pandemie. Od roku 2018 Česko standardně zaznamenává více než 400 tisíc Italů ročně, kteří se ubytují v hromadných ubytovacích zařízeních. V Česku průměrně stráví téměř tři noci, a to velmi často ve čtyř a pětihvězdičkových hotelích. Do toho se nepočítají hosté, kteří se ubytují přes airbnb nebo v apartmánech. Osmdesát procent příjezdů z Itálie pak podle Rosenberga připadá na Prahu.

V letošním roce se na dovolenou chystá každý druhý Ital, přičemž statistici zaznamenávají silné regionální rozdíly. Zatímco ze severu Itálie dovolenou plánuje 60 % obyvatel, z jižní části jen 40 procent. V roce 2019 dovolenou plánovalo 70 procent Italů. Ovšem pozor, jen pět procent italských dovolenkářů letos hodlá vycestovat do zahraničí. 33 procent respondentů chce dovolenou strávit ve svém kraji, 64 procent pro svou dovolenou zvolí jiný italský kraj. Důvody, proč se Italové letos nechystají do zahraničí, jsou jak ekonomické, tak spojené s covidem. Letní dovolená Italů pak v 80 procentech případů nepřekročí 14 dní.

Za zajímavé zjištění Luboš Rosenberg považuje, že pandemie neovlivnila typ dovolené Italů, ale jen její místo. Pokud se tedy chystali například na poznávací zájezd do Česka, přerezervovali ho na poznávací zájezd v některém z regionů Itálie.

Nejčastěji se Italové na dovolenou letos dopravují autem. Důvodem je flexibilita pro případ změny pravidel v dané destinaci. Ubytování z 35 % hledají v hromadných ubytovacích zařízeních, z 32 % v rekreačních domech, z 23 % v apartmánech a pronájmech bytů a z 10 % v kempech. A co je zásadní – až třetinu ze svého rozpočtu určeného na dovolenou věnují gastronomii.

Italové podle Rosenberga postupně mění své cestovatelské návyky. Čím dál důležitější pro ně jsou outdoor, aktivní dovolená, vysokorychlostní internet a digitalizace, flexibilita, zážitky. V současné době 55 % dospělých Italů absolvuje alespoň jednou za rok enogastronomický zážitek, zatímco v roce 2016 to bylo jen 26 %. 71 % italských turistů považuje lokální enogastronomii jako významný prvek při výběru destinace. A co je užitečné vědět, asi deset procent Italů jsou vegetariáni, jde o vůbec nejpočetnější skupinu vegetariánů v Evropě. Rosenberg v tom vidí příležitost pro regionální gastronomii a návštěvy mikropivovarů.

Jak přilákat Italy

Během pandemie nemohli zástupci CzechTourism v Itálii pořádat žádné kontaktní propagační akce. „Mohli jsme se věnovat pouze práci v té inspirativní rovině, tzn. zůstat v myslích budoucích cestovatelů,“ popisuje Rosenberg a zmiňuje počin inaugurovaný asi před dvěma týdny v Miláně. Na boční stěně jednoho domu poblíž centra Milána vznikla obrovská mural artová kresba, které vévodí historizující obraz kněžny Libuše, Václavské náměstí a rodinka, která si pořizuje cool fotku. „Má to až nečekaně velký úspěch,“ neskrývá nadšení Rosenberg a dokládá to obrovským mediálním zájmem.

Na nový mural art upozorňují i dvě tramvaje, které od začátku července do poloviny září projíždí Milánem. Váže se k tomu i soutěž, jejímž cílem je vybrat pro mural jméno. Vítěz vyhraje dvoudenní pobyt v České republice. Součástí akce je i guerilla marketing, v rámci něhož se na zem vylepily desítky samolepek s výjevem z muralu. To vše doprovází outdoorová výstava na plotě českého generálního konzulátu v Miláně.

Další kampaň se do Česka snaží přilákat cykloturisty. Právě cykloturistika je v Itálii velice oblíbená. Slouží k tomu PR články, blog tripy nebo partnerství s italskými cyklistickými organizacemi. S úspěchem se setkal i půlhodinový dokument o tradičních moravských Vánocích, který v prime timu odvysílala italská veřejnoprávní televize RAI 3 a zhlédly ho dva miliony diváků.

Rosenberg dále počítá s pořádáním press a influencer tripů do Česka i s účastí na veletrzích jako jsou Salone del camper nebo TTG Incontri, na regionálních workshopech, workshopu MICE, středoevropské roadshow a zvláštní pozornost chce věnovat press tripu s tematikou českých adventních měst a vánočních trhů. U všech těchto akcí CzechTourism nabízí možnost spolupráce s odbornou veřejností.

Foto: CzechTourism Mural art v Miláně Foto: CzechTourism

Španělsko

Španělsko je z českého pohledu tmavě červené, tedy v něm hrozí velmi vysoké riziko nákazy. „Tahle situace je pro nás komplikovaná tím, že lidé, kteří nemají ukončené očkování a od poslední dávky jim neuplynulo čtrnáct dní, musí po příjezdu do České republiky do pětidenní karantény a ještě si před příjezdem udělat PCR test. Po karanténě si musí PCR test zopakovat,“ řekla na úvod svého vystoupení ředitelka zastoupení CzechTourism ve Španělsku Markéta Lehečková. Tato situace podle ní komplikovala cestování hlavně rodinám s dětmi nad šest let. S účinností od 31. července se pravidla vstupu do Česka lehce zmírnila, povinná karanténa se týká až dětí starších 12 let. „Obávám se, že toto opatření přichází pro španělské rodiny trochu pozdě, protože čas pro cestování s rodinou je v červenci a srpnu,“ myslí si Lehečková.

Také ve Španělsku velmi dobře probíhá očkování, dokončené ho má 65,5 % Španělů a jen deset procent Španělů starších 18 let říká, že se očkovat nenechá. A chuť k cestování Španělé podle Lehečkové rozhodně mají: „Jedná se především o individuální klientelu bez cestovní kanceláře,“ popisuje s tím, že z českých destinací Španělé nejčastěji míří do Prahy.

Příjmy z cestovního ruchu v roce 2020 klesly o 69 % na úroveň v roce 1995, jde o pokles 106 miliard eur. Před pandemií cestovní ruch ve Španělsku tvořil 12,3 %, v roce 2020 to bylo jen 4,3 %. V cestovním ruchu při pandemii ve Španělsku zaniklo 728 tisíc pracovních míst.

Pokud jde o plány na letošní dovolenou, tak 77 % Španělů se chystá zůstat ve Španělsku, 12 % jich chystá kombinaci Španělska a zahraničí a stejný počet jich míří pouze do zahraničí, přičemž nejčastěji volí nejbližší státy – Portugalsko, Francii, Itálii. Z 80 % se na dovolenou dopravují autem, 26 % Španělů využívá letadla, 11 % vlak. Nejraději Španělé mají plážovou turistiku, venkovskou turistiku, přírodu a aktivní turistiku, naopak největší propad zaznamenávají lodní zájezdy a citybreaky. Zpravidla se Španělé ubytovávají v hotelích a apartmánech.

Do České republiky každoročně přijíždí přes 200 tisíc Španělů, v roce 2019 to bylo skoro 262 tisíc. V covidovém roce 2020 to bylo něco přes 45 tisíc a téměř všichni přiletěli letadlem. Průměrně v Česku Španělé zůstávají 3,74 dny. To Lehečková považuje za důkaz, že Česká republika je mezi španělskými návštěvníky oblíbenou destinací.

Mezi Španělskem a Českou republikou funguje poměrně čilé letecké spojení. Téměř každý den v týdnu se do Prahy létá z Madridu, Barcelony a Málagy a dvakrát týdně létá také linka z Alicante do Pardubic.

Španělské zastoupení CzechTourism letos slaví 20 let od svého vzniku. Což je jedna z příležitostí, jak Česko mezi Španěly prezentovat. Využívají se PR články, sociální sítě nebo tematické podcasty #PlanChequia. Letos v květnu se CzechTourism účastnil i hybridního veletrhu Fitur (proběhl jak prezenčně, tak online). Probíhá čilá spolupráce s novináři a blogery.

Každý měsíc do konce letošního roku se chystají press tripy. V srpnu to budou Fly&Drive Praha a jižní ČechyPraha a Brno lifestyle, na září se chystá zážitková turistika v lázeňském trojúhelníku – ten se věnuje hlavně jeho zapsání na seznam UNESCO. V říjnu se španělským novinářům bude prezentovat český design a také „podzimní útěky ze všedních dnů“ – má se jednat o zájezdy hlavně pro ženy, které si chtějí odpočinout od rodinných starostí. No a v listopadu a prosinci tématem press tripů bude advent a české Vánoce.

Od 19. do 21. října pak online proběhne série workshopů ve spolupráci s turistickými zastoupeními Polska, Norska, Izraele a Velké Británie. Za Českou republiku se může zúčastnit pět subjektů.

Francie

Francie je z českého pohledu červenou zemí, hrozí tam tedy vysoké riziko nákazy covidem-19. Alespoň první dávku vakcíny má 61,5 % Francouzů, dokončené očkování má 51,5 % tamních obyvatel. Otevřeny jsou kinosály, divadla, památky, muzea, diskotéky, ubytovací a restaurační zařízení, pořádají se koncerty a festivaly, ovšem s podmínkou zdravotního pasu. V uzavřených prostorech jsou povinné roušky, ale tam, kde je povinný zdravotní pas, se roušky můžou odložit. Tyto informace uvedla ředitelka zastoupení CzechTourism ve Francii Kateřina Srbková.

Francouzi podle ní chtějí individuální přístup a respekt, neradi se nechávají svázat pravidly, váží si kvality a vkusu, přejí si být neustále okouzlováni a sváděni, chtějí si připomínat si vazby se svou zemí, váží si kultury, umění, historie, architektury… Potrpí si na jakýsi noblesní formalismus – hodí se tedy slova jako madame, monsieur, excusez-moi, s´il-vous plaît. S tím souvisí to, že Francouzi rádi slyší alespoň jedno slovo ve francouzštině. Mají rádi vše nové, originální, neobjevené a chtějí vždy mít na výběr.

Letošní dovolenou chtějí Francouzi strávit nejčastěji ve své domovině – žádnou zahraniční dovolenou letos neplánuje 44 % Francouzů. Ve Francii i v zahraničí dovolenou letos plánuje 36 % Francouzů a jen do zahraničí chce 20 % obyvatel Francie. Tato čísla se velice podobají údajům z roku 2019.

Přes devadesát procent Francouzů uvádí, že při výběrů dovolené je pro ně důležité místo. Letošní změnou oproti roku 2019 je důraz na aktivity v přírodě – v roce 2019 je cíleně vyhledávalo 69 % Francouzů, letos je to 88 %. Dále Francouzi při výběru své dovolené zohledňují rozpočet na celý pobyt, kvalitu ubytování, podnebí, respekt k životnímu prostředí a letos také možnost zrušení nebo změny rezervace zdarma.

Nejčastěji Francouzi tráví dovolenou u moře (71 %), na venkově (50 %) a vůbec v přírodě – tam letos zaznamenáváme velké změny oproti roku 2019. Například jezera, řeky, kaňony letos lákají 43 % Francouzů, zatímco v roce 2019 to bylo jen 15 %. Naopak na oblibě ztrácí u Francouzů města. Letos se do nich chystá 45 % Francouzů, zatímco před dvěma roky dovolenou ve městě plánovala více než polovina respondentů.

Francouzi podle Srbkové cestování považují za vitální potřebu, což platí zejména v pandemické době. Chtějí vyventilovat negativní emoce, načerpat síly, chtějí uniknout od sanitární krize. Zároveň v době pandemie do jisté míry ušetřili výdaje za volnočasové aktivity a tyto prostředky chtějí investovat do cestování. Dávají prostor improvizaci a nebojí se dodatečných výdajů na místě.

Do Česka v roce 2019 přicestovalo přes 300 tisíc Francouzů a strávili u nás 3,54 dne, což Francii řadí do první desítky zdrojových trhů pro cestovní ruch. V loňském roce k nám přicestovalo 82 tisíc Francouzů. Nejčastěji vyhledávali Prahu. Kateřina Srbková ale věří, že existují tendence k prodloužení délky pobytu, a to hlavně v regionech mimo Prahu.

K návštěvě Česka Francouze nejčastěji (39 %) zlákají jejich známí, kteří v Česku byli a líbilo se jim u nás. Hned v závěsu je jako informační zdroj internet (38 %) a z 25 % povědomí o Česku mají Francouzi z vlastní zkušenosti. To znamená, že už tu byli a vrací se k nám.

61 % Francouzů k nám přilétá letadlem, 25 % autem, 10 % autobusem. V naprosté většině (64 %) si cestu organizují sami, služeb cestovních kanceláří využije jen 27 % Francouzů cestujících do Česka. Nejčastěji se ubytují v hotelech. Průměrná denní útrata francouzského turisty se pohybuje kolem 100 eur. A nejčastěji k nám Francouzi cestují v květnu, srpnu a prosinci.

Z marketingových aktivit jsou i v případě Francie častými nástroji press tripy, online kampaně, sociální sítě nebo veletrhy. V termínu 5.-8. října 2021 proběhne veletrh IFTM TOP RESA v Paříži, kde bude český stánek s 5-6 českými partnery. 24. září se pak v Paříži chystá Svátek českého piva, a to ve spolupráci z organizací CzechTrade a českým velvyslanectvím ve Francii. Chystá se například i destinační workshop zemí V4MICE workshop v Paříži.

Příští exportní workshop proběhne 1. září a tématem budou trhy ve Velké Británii a Skandinávii.

Nejnovější články z rubriky Asociace

Foto: A.T.I.C. ČR

Informační centra – vlivný sektor cestovního ruchu

Aktuálně v České republice působí 494 certifikovaných turistických informačních center (TIC), z nichž je 380 členy Asociace turistických informačních center ČR. Informační centra zaměstnávají v průměru 2 stálé pracovníky na hlavní pracovní poměr a 2 brigádníky využívané různorodě dle...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Pražská kampaň sebrala turisty Vídni a Berlínu

Marketingová digitální kampaň Stay in Prague, kterou na podzim spustila organizace Prague City Tourism (PCT) s partnery, zaznamenala téměř 800 milionů zobrazení na vybraných trzích. Kampaň byla nejúspěšnější v Polsku, Itálii, Španělsku, Izraeli a Německu. V tiskové zprávě o tom...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Záruka CK: zatím přijato 31 žádostí za 43 mil. Kč

Národní rozvojová banka (NRB) týden od spuštění programu Záruka CK eviduje 31 žádostí v objemu záruk 43,3 milionu korun. Na dotaz ČTK to uvedl ředitel strategie a marketingu NRB Michal Pluta.

Číst více