Moudrá čísla

Chcete-li vést hotel maximálně efektivním způsobem, doporučuji, abyste se smířili s tím, že je to nekonečný a bez plánu a bez prognózy nemožný úkol. A že zároveň platí, že jediná jistota, kterou máte při prognózování, je to, že jakkoliv přesná a pečlivě plánovaná budou čísla, která očekáváte, výsledek bude odlišný.

Náš obor není exaktní věda a ovlivňují jej standardy, očekávání hostů, poptávka, atraktivita, móda, vybavení, lokalita, sezonnost, schopnosti personálu, cena, konkurenceschopnost, změny na poslední chvíli a dokonce i počasí. Když vytváříme zisk, můžeme si být jistí, že by to určitě šlo dělat i lépe a že za nějaký čas, nebo dokonce už zítra, budeme muset hledat zase jinou cestu. A že většinou je to chyba, co nás příště vede k lepšímu výsledku.

Často pomáhám hoteliérům najít ten nejvhodnější hotelový a informační systém a na něj navazující další řešení pro prodej, která odpovídají aktuálnímu trhu. I když výběr není vůbec jednoduchý (ale jednoduchou pomůcku pro rozhodování si můžete stáhnout z mého webu), daleko složitější je nastavení struktury dat a analýzy kombinací dat, která jsme se rozhodli sledovat.

Foto: Shutterstock.com

Hoteliéři si někdy myslí, že s koupí nového systému vše vyřeší, a tak po instalaci a zaškolení přichází období frustrace z nenaplněných očekávání. Znám dnes velmi dobře desítky řešení, dobrých, špičkových i podprůměrných, ale dvě věci mají všechny systémy společné. Zaprvé, změří a spočítají jen to, co do nich dáme. Zadruhé, musíme vědět, co přesně potřebujeme znát k rozhodování. Každou odpověď, kterou potřebujeme, sytí data několika dotazů, několik čísel a zpravidla i interakce mezi nimi. To znamená, že záleží na kvalitě dat a na struktuře. Dobrá zpráva je, že obojí je pod naším vlivem.

Nezřídka v hotelech přicházím na to, že vlastně nepotřebují nový systém, ale jen udělat pořádek v datech, vytvořit strukturu a tím pádem přehled a informace potřebné ke správnému a hlavně efektivnímu rozhodování. Někdy nesledují ta správná čísla nebo nesledují všechna a hlavně velmi často nevěnují pozornost jejich vzájemné interakci. Lhostejno jaký systém hoteliér používá, potřebuje k řízení tato čísla:

Ubytování

  • ADR (průměrná cena pokoje)
  • ARO (průměrná obsazenost pokoje)
  • REVPAR (tržba na disponibilní pokoj)
  • CPOR (náklady na obsazený pokoj)
  • LCR (podíl mezd na tržbách)
     

F&B

  • FCBC (food cost a beverage cost)
  • GPR (hrubý provozní zisk)
  • ASPC (průměrná útrata každého hosta)
  • LCR (podíl mezd na tržbách)
     

Celková ziskovost

  • hrubý provozní zisk
  • zisk
     

Likvidita

  • CR (běžná likvidita current ratio), vyjádřena poměrem celkových oběžných aktiv a krátkodobých závazků
  • průměrná splatnost faktur
  • faktury po splatnosti
     
foto
Milan Pavelka MBA.mentor hoteliérů
pavelka.milan@gmail.com
Tel: +420 602 348 368
www.HOTELMAX.cz
 

Autor

Nejnovější články z rubriky Online

Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více
Foto: Pruh Polabí

Porota vybrala vítěze soutěže Turistpropag 2022

Na Výstavišti v Lysé nad Labem se včera sešli porotci prestižní  soutěže  a  přehlídky  turisticko- propagačních  materiálů  Turistpropag 2022, aby vybrali vítěze v 19 kategoriích.

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Vrátí se k nám v roce 2023 běžný rytmus?

Rozhovor s Lenkou Žlebkovou, ředitelkou Kongresového centra Praha, byl domluvený více než týden, na klidnější dopoledne prvního březnového pátku. Světové události ale na dohody tohoto typu ohled jaksi neberou. Setkali jsme se nakonec o několik hodin později....

Číst více