Miroslav Kubec: spojení cestování a jídla bude fungovat vždy

V červnovém vydání COT – Celý o turismu jsme si vzali na paškál gastronomii a gastroturistiku jakožto jeden z čím dál důležitějších segmentů cestovního ruchu. Dnes se k tomuto tématu ještě jednou vracíme, a sice rozhovor s člověkem z nejpovolanějších – s prezidentem Asociace kuchařů a cukrářů Miroslavem Kubcem, který odpovídá za gastronomii ve společnosti Café Restaurant Kaprova 8.

prezident Asociace kuchařů a cukrářů Miroslav Kubec

 

 

Co vy osobně chápete pod pojmem gastroturistika?

Z mého pohledu jde o vyhledávání různých gastronomických konceptů při cestování. A já jsem hrozně rád, že něco takového začalo fungovat. Podle mě na tom má velký podíl i propagace gastronomie – hlavně v televizních pořadech nebo časopisech. Lidé vnímají gastro svět jinak, než tomu bylo před x lety a celkový růst je tím ovlivněn hodně. A spojení cestování a jídla bude fungovat vždycky. Podniky, které mají zajímavé nápady a skvělou kuchyni, nalákají na své tradiční pokrmy nejvíce zákazníků. Je to ovšem jiné z pohledu turisty, který navštíví Českou republiku a rodilého Čecha, který tu žije.

Jaký je rozdíl?

Turisté u nás poznávají památky, naši historii i kulturu. Chtějí ochutnat typicky domácí české jídlo. Samozřejmě produkované z našich surovin. V současné době je nejoblíbenější ochutnávat sezónní nabídky. Hlavním trendem jsou momentálně houby, lesní plody, meruňky… To samozřejmě platí i ve světě, kde se gastronomie odvíjí od ročního období.

A co česká klientela?

Z pohledu Čechů je vše rozmanitější. My naši kuchyni známe, takže logicky vyhledáváme něco nového. Často hledáme dobré španělské či italské restaurace. Ve světě zase chceme poznat jinou kulturu. Chceme dobré jídlo, skvělý servis a příjemnou atmosféru podniku.

Jaký jste vy jako gastroturista?

Jako domácí turista si rád dávám skvělé české jídlo, které je z našich surovin. Když cestuji po světě, chci zase ochutnat jídla typická pro danou zemi.

Co říkáte na turistické trháky, jako je trdelník se zmrzlinou?

Musím říct, že nejsem vyznavač pastí na turisty (smích). Trdelník se zmrzlinou si dneska můžete dát v každém koutě republiky. A hlavně pro naši kuchyni není typický. Když se mi ve vařícím trdelníku bude roztékat zmrzlina a poteče mi po rukách, nijak mě to nenadchne. Přiznám se, že za svůj život jsem tuhle „pochoutku“ nikdy neměl.

Čím je podle vás naše kuchyně typická?

Zrovna nedávno jsem připravoval nabídku pro jídelní lůžkové vozy ve spolupráci s Asociací kuchařů a cukrářů ČR. Děláme také denní nabídky v souvislosti se 100. výročím ČR, a můžu vám říct, že jsme nad touto otázkou přemýšleli dlouho. Navštívili jsme veletrhy, kde jsme vařili klasickou českou svíčkovou a kachnu. To jsou jídla, která ve světě úplně nenajdeme. Někdo za typické považuje třeba vepřové koleno, ale to můžete ochutnat i v Německu či Rakousku. Svíčkovou jsem ale neviděl vařit nikde jinde ve světě. Takže já tvrdím, že domácí svíčková z dobrého hovězího masa na smetaně a chutného zeleninového základu s knedlíkem je prioritou české kuchyně. A nemusí to být ani typický houskový knedlík. My v Kaprové 8 připravujeme například knedlíky z preclíků. To je pro hosta ještě větší zážitek.

Když už zmiňujete svůj podnik, na co láká Café Restaurant Kaprova 8?

My jsme přizpůsobeni sezónním nabídkám, které jsou momentálně na trhu. Od příštího týdne bychom měli mít kupříkladu houby – pokud nám je tedy houbař přiveze. Celý koncept je založený na tom, že chceme ukázat tradiční české suroviny. Naši kuchaři si například vyrábí vlastní sýr. Vaříme jídla, která známe z každé české domácnosti. Ale děláme to jinak. Moderně a hezky. Aby to vypadalo skvěle na talíři, zákazníci se dobře najedli a měli z toho zážitek. Hovězí maso s dušenou mrkví zná skoro každý Čech – a i to vám můžeme u nás uvařit.

A jak se díváte na fenomén focení jídla na sociální sítě? Podporuje to gastroturistiku?

Věřím tomu, že je to dobrá cesta. A zcela určitě to má na gastroturistiku vliv. Plno hospodských, hoteliérů nebo majitelů restaurací se na to dívá negativně, ale na druhou stranu, co je lepší propagace? Pokud si u nás chce host vyfotit jídlo, je to pro nás jasný důkaz, že mu chutnalo a líbí se mu na talíři. Když ho poté ukáže veřejnosti na sociálních sítí, je to dobrá reklama celé restaurace.

Foto: Aleš Funke

Linda PacourkováC.O.T. media
 

Nejnovější články z rubriky Gastro

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Restauratérům i ubytovatelům se vracejí hosté

Asociace hotelů a restaurací ČR (AHR) ve spolupráci se společností Data Servis – informace zveřejnila výsledky vývoje tržeb v ubytovacích a stravovacích zařízeních za první čtvrtletí letošního roku. Z průzkumu vyplývá, že provozovatelé restaurací zažívají postupný návrat hostů na...

Číst více
Foto: AHR ČR

Pavel Hlinka nositelem Gaspart Bonet Foundation Award

Během 84. valného shromáždění konfederace HOTREC, které se uskutečnilo v Praze, obdržel Pavel Hlinka evropské ocenění za svůj mimořádný přínos k propagaci odvětví cestovního ruchu a pohostinství v České republice. V tiskové zprávě to uvedla Asociace hotelů a restaurací České republiky (AHR...

Číst více