Provozovatelé českých lyžařských středisek se po letošní zimě cítí více než spokojeně. Ve svých skiareálech zaznamenali vyšší návštěvnost než loni, a to i přes nepřízeň počasí. Vyplatily se jim investice do zasněžovacích systémů, které činili přes 700 milionů korun.

Zájem domácích turistů o české hory stále stoupá. Podle statistik tvoří přes 80 procent návštěvníků. Ačkoli patří Češi mezi náročnější zákazníky, střediska jim dokáží nabídnout zvýšenou kvalitu jak lyžování, tak doprovodných služeb. Celkový počet návštěvníků se sice oproti loňsku zvýšil o dvě procenta, nicméně čísla jsou zhruba o 10 procent vyšší, než je dlouhodobý průměr. Podobně je tomu i u tržeb, které se oproti loňskému roku podařilo navýšit o pět procent.
I když průměrná teplota letošní zimní sezóny byla +0,3 °C, což je o zhruba dva stupně více než loni, lyžařská sezóna měla velmi dobrý začátek. Její trvání protáhla některá střediska, díky dobrým podmínkám pro lyžování, až do Velikonoc. „Délka sezóny 113 dnů není opravdu špatný výsledek. Celkový průběh vidím velmi pozitivně. Některá střediska poznamenala podzimní větrná bouře, obzvlášť na Krušnohorsku, ale začátek sezóny na přelomu listopadu a prosince byl příznivý, jak z hlediska teplot, tak srážek,“ uvedl na tiskové konferenci ředitel Asociace horských středisek ČR Libor Knot. Napadnutý sníh vydržel až do Vánoc, ale na konci prosince přišla obleva. „Každopádně v polohách pod osm set metrů dělalo značné problémy zasněžování. Naštěstí bylo relativně více přírodního sněhu než v předchozích sezónách. Po dalších oblevách v lednu přišel pro střediska skvělý únor, který zvedl návštěvnost, díky dobrému počasí i sněhu,“ dodal dále Knot.
Před letošní zimou investovali provozovatelé lanovek a vleků přes 700 milionů korun. Postavily se nové lanové dráhy, pořídila se nová technika pro zkvalitnění úpravy sjezdovek a vylepšovala se zařízení pro poskytování doprovodných služeb. Potvrzuje se trend, že návštěvníci českých hor vyžadují vyšší kvalitu, za kterou jsou ale ochotní zaplatit vyšší cenu. Na příští zimní sezónu jsou naplánovány investiční akce, které budou pohybovat v podobné výši jako v loňském roce, tedy okolo 600–700 milionů korun. Chystá se například stavba nové lanovky na Tanvaldském Špičáku, pokračovat budou dlouhodobé projekty na propojování areálů (Špindlerův Mlýn, Klínovec, Horní Malá Úpa) apod.
Rychlejšímu rozvoji tuzemských horských středisek chybí dle AHS větší aktivita státu. „Například stále postrádáme pravidla pro vytvoření struktury a financování cestovního ruchu, která jsou v okolních zemích dávno zavedena a způsobují nám konkurenční nevýhodu,“ připomenul Knot dlouhodobé požadavky skiareálů.
Podle studie společnosti KPMG dosahuje obrat českých horských středisek v zimě zhruba 30 miliard korun, z toho jenom skiareály dosahují 3,5 miliardy korun. Jedna koruna utracená ve skiareálu znamená sedm korun utracených v horském středisku.
Foto: -lp-