Lyžovat se bude, koronaviru navzdory, věří provozovatelé skiareálů

Foto: Shutterstock.com Foto: Shutterstock.com

Přestože koronavirová krize těžce poznamenala cestovní ruch v Čechách a na Moravě, očekávají provozovatelé tuzemských skiareálů standardní zimní sezonu. Návštěvníci našich hor se mohou tradičně těšit na zajímavé novinky, některé investice ale musely být odloženy. Ceny lyžování se většinou v porovnání s minulým rokem mírně zvýší. Vyplývá to z vyjádření zástupců profesních sdružení i představitelů vybraných horských středisek pro náš magazín.

„Nabídka bude jistě plnohodnotná a návštěvníci mohou očekávat ze strany ski­areálů 100% připravenost poskytnout kvalitní služby. Doufáme, že i zájem o lyžování bude podobný, jako v minulých letech,“ odpovídá na dotaz ohledně očekávání, s nimiž vyhlíží novou zimní sezonu, Libor Knot, ředitel Asociace horských středisek ČR. Pokud bude standardní zima, tak i díky velkým investicím do technického zasněžování a úpravy sjezdovek z nedávné doby se podle jeho slov jistě podaří připravit kvalitní podmínky. „Samozřejmě je nutné vnímat dopady koronakrize, kdy může dojít například k omezení cestování, ale další vývoj v této oblasti můžeme jen velmi těžko ovlivnit a nelze jej předvídat,“ uvádí Knot.

Rovněž podle předsedy Asociace lanové dopravy ČR Jakuba Juračky je vývoj stěží předvídatelný. „Situace ohledně nákazy je proměnlivá a přijímaná vládní opatření jen těžko predikovatelná. Soudě podle toho, jakým způsobem probíhala opatření související se zahájením školního roku, si netroufáme odhadnout, jaká situace bude panovat před zahájením zimní sezony,“ uvádí Juračka a dodává, že stejně tak nelze předpovědět, zda se dopady koronavirové krize na domácnosti projeví na jejich zájmu o lyžování a návazné služby. „Pevně věříme, že zvítězí zdravý rozum a lidé budou preferovat pobyt na horském vzduchu v kombinaci s pohybovou aktivitou jakožto prevenci nejen proti koronavirové nákaze, ale také dalším onemocněním typickým pro zimní období,“ doplňuje Juračka.

Ani jednotliví představitelé skiareálů, kteří na naše dotazy odpověděli, většinou nečekají v následujících měsících nějaké dramatické změny. „Očekáváme stejnou sezonu jako v předešlých letech. V důsledku pandemie je možné, že bude více ve znamení české klientely,“ říká například Olga Kneiflová ze společnosti Lipno Servis, která provozuje skiareál v Lipně nad Vltavou. Podle Jaroslava Krejčího z lyžařského areálu Monínec, ležícího na pomezí Středočeského a Jihočeského kraje, bude záležet na tom, jak silná protiepidemická opatření budou před sezonou zavedena. „Vlastní lyžování není rizikové, ale navazující služby stravovací a možná i ubytovací budou asi oslabeny. Výhoda Monínce je, že funguje jako lyžařské fitko. Večerní lyžování díky blízkosti Prahy a větších měst bude určitě velmi navštěvované,“ vysvětluje Krejčí, který věří, že i z hlediska počasí se situace znormalizuje. „Vzhledem k tomu, že se počasí na jaře i v létě letošního roku vrátilo do normálu, doufáme v návrat pořádné zimy i do našich končin. Věříme, že to bude pro náš areál po trochu slabších letech opět úspěšná sezona.“

Investice virus nezastavil

Začátkem podzimu se lyžařská střediska obvykle začínají chlubit novinkami, které připravila pro své zimní návštěvníky. Dobrá zpráva je, že i v době, kdy většina subjektů v cestovním ruchu obrací každou korunu a některé investice přehodnocuje, se investiční aktivity v tuzemských horách nezastavily. „Horská střediska u nás v posledních letech investovala do svého rozvoje každoročně téměř miliardu Kč, takže modernizace je viditelná. Novinky jistě budou i letos, i když nebudou v takovém rozsahu jako v minulých letech,“ uvádí Libor Knot z AHS. Předčasný konec loňské zimní sezony a výpadky příjmů z jara a podzimu se podle něj samozřejmě negativně promítly do možností investovat, takže některé investice musely být odloženy, ale na celkovou připravenost horských středisek to prý nebude mít vliv.

Ředitel ALDR Jakub Juračka vysvětluje, že investiční záměry lyžařských areálů jsou většinou dlouhodobé a třeba s riziky v podobě kratších zimních sezon v důsledku zejména klimatických podmínek je počítáno. „Obecně lze ale konstatovat, že některé menší areály přesunuly realizaci investičních záměrů do dalšího roku, jedná se zejména o projekty na budování nebo modernizaci zasněžovacích systémů,“ uvádí Juračka. Jiné stavby ale podle jeho slov pokračují podle plánu – zmiňuje například výstavbu nové lanové dráhy na Králickém Sněžníku, jediné svého druhu u nás, nebo investice do nové lanovky v Říčkách v Orlických horách. Obě tyto lanové dráhy budou spuštěny v blížící se sezoně.

Pokračování investičních aktivit potvrzuje také třeba Tomáš Drápal z Horského resortu Dolní Morava: „V letošní sezoně se mohou návštěvníci těšit na osvětlení vybraných částí sjezdovek, což znamená, že nabídneme také večerní lyžování a večerní sáňkování. Posílili jsme technologie do zasněžování a rozšířili spojovací tratě mezi oběma částmi areálu tak, že se nyní bavíme o další plnohodnotné sjezdovce modré obtížnosti. Díky spojení obou areálů takto širokými sjezdovkami se od letošní zimy můžeme bavit o čtyřech parádních sjezdovkách o délce 2,5–3 kilometry.“

„Věříme, že se nám v letošní sezoně podaří znovuotevřít novou sjezdovku a lanovou dráhu Lipenská,“ naznačuje plány lipenského skiareálu Olga Kneiflová. „V loňském roce nám nepřálo počasí, a tak na slavnostní otevření bohužel nedošlo. Ve zcela nových prostorách také přivítáme návštěvníky obchodu a půjčovny Intersport rent. Ti jistě ocení větší a modernější prostory, které zajistí pohodlný nákup či zápůjčku,“ dodává.

Přípravy na zimní sezonu nemusejí pochopitelně znamenat každoroční mnohamilionové investice. Příkladem může být Monínec. „Čas během nouzového stavu jsme věnovali převážně estetickým úpravám areálu a dokončením některých drobnějších investičních akcí. Hodně jsme se věnovali modernizaci lyžařské školy a půjčovny,“ uvádí Jaroslav Krejčí. Velké investice totiž proběhly na Monínci již v minulých letech, konkrétně do systému umělého zasněžování s názvem Snowfactory, který dokáže vyrobit sníh i při plusových teplotách. Areál díky tomu může návštěvníkům garantovat sníh na sjezdovkách už v polovině listo­padu. „Letos je naplánován start sezony na 15. 11. večerním lyžováním. Abychom to stihli, začneme zasněžovat horní část sjezdovky už 12. října,“ avizuje Krejčí.

Obvyklým tématem podzimních debat je cena lyžování v Česku. I my jsme se tak zajímali o to, zda tuzemské skiareály před nadcházející zimní sezonou zdraží, či nikoli. A můžeme konstatovat, že situace v jednotlivých střediscích liší. Alespoň mírné zdražení ale mohou návštěvníci hor čekat zřejmě ve většině středisek – provozovatelé do cen promítnou rostoucí náklady a vývoj inflace. „Ceny skipasů jsme povýšili v průměru o 3 procenta, ostatní služby zůstávají na stejných cenách,“ uvádí například Jaroslav Krejčí z Monínce. A Tomáš Drápal z Horského resortu Dolní Morava uvádí, že tamní ceny budou pohyblivé, resp. budou se odvíjet od toho, kdy si člověk permanentku pořídí. „Ten, kdo si skipas zakoupí s předstihem, bude mít cenu výhodnější než člověk na pokladně přímo v den nákupu,“ vysvětluje Drápal. Pro úplnost dodejme, že další skiareály se novinkami a ceníky pochlubí v průběhu příštích týdnů. Situaci budeme sledovat a s tím nejzajímavějším vás budeme postupně seznamovat na portálu iCOT.cz.

Kampaň? Bude!

Jak už bylo uvedeno, zájem o lyžování v Česku v nadcházející zimní sezoně se těžko predikuje. Do určité míry se dá předpokládat vývoj podobný jako v létě, kdy mnoho tuzemců rezignovalo na dovolenou v zahraničí a vyrazilo do našich regionů. Tento trend byl podpořen i prostřednictvím krajských či městských voucherů a řadou marketingových kampaní včetně národní. I v zimě nejspíš vzroste počet Čechů vyhledávajících dovolenou v tuzemsku. Nahradí ale očekávaný výpadek zahraniční klientely, která je pro některá naše horská střediska zásadní? Toť otázka, na kterou se těžko hledá odpověď. Jisté každopádně je, že bez propagace a marketingu se zdejší skiareály neobejdou. „Marketing je primárně záležitostí jednotlivých horských středisek a ski­areálů, ale AHS již tradičně propagaci českých hor pomáhá. Zejména ve spolupráci s agenturou CzechTourism se nám v minulých letech dařilo spolupracovat na kampaních, které podporují návštěvnost našich hor. Vzhledem k aktuální celospolečenské podpoře domácího cestovního ruchu předpokládáme, že i letos se do těchto aktivit zapojíme,“ plánuje Libor Knot, ředitel AHS. A zmiňované aktivity se opravdu připravují. Mluvčí agentury CzechTourism Ivana Vejvodová k tomu říká: „Součástí marketingových aktivit CzechTourism bude v rámci incomingové kampaně na vybraných evropských trzích také podpora zimních středisek. Kampaň bude zahájena v průběhu podzimu. O výběru konkrétních lokalit jedná agentura s regiony. Česká zimní střediska bude CzechTourism propagovat také v rámci marketingových aktivit kampaně #SvětovéČesko, které jsou určeny na podporu domácího cestovního ruchu. Zimní aktivity budou propagovány v on-line i off-line kampani.“

Ruku k propagačnímu či marketingovému dílu přiloží také ALDR. Detaily připravovaných projektů budou podle Jakuba Juračky představeny až před zahájením sezony. Tím však aktivity ALDR nekončí: „Společně cestovní ruch propagujeme mj. v rámci Fóra cestovního ruchu – nejsilnější platformy u nás. Letos také vznikla Unie horských povolání, která bude přispívat ke zvýšení úrovně bezpečnosti na českých horách a také vzdělávání v odborných horských profesích.“ Dále podle šéfa asociace pokračuje spolupráce s mediálními partnery a turistickými portály, kam jsou veřejnosti v reálném čase přenášena data o počasí, cenách skipasů či snímky z webových kamer. Děje se tak díky Centrálnímu registru lanové dopravy, který ALDR spravuje.

Témata související s pandemií COVID-19 sice mají v řadě ohledů prioritu (minimálně mediální), horská střediska se ale samozřejmě musejí zabývat i dalšími otázkami, klíčovými pro jejich rozvoj. Asociace horských středisek proto nadále pracuje například s tématem délky nájemních smluv na pozemky areálů, s podporou cestovního ruchu v horských regionech a podobně. „Důležitá je také otázka udržitelného hospodaření s vodou včetně výstavby akumulačních nádrží pro technické zasněžování, které chrání vodní zdroje a zefektivňují zasněžování, a samozřejmě mnoho dalších témat,“ uzavírá Libor Knot, ředitel AHS ČR. Za redakci dodejme, že bychom byli rádi, aby tato praktická témata co nejrychleji vystřídala hygienickou či epidemickou problematiku. I my raději píšeme o nových lanovkách než o dostupnosti dezinfekcí či o bariérách sloužících k zajištění sociálních rozestupů…

Autor

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více