Sklářství má v českých zemích hlubokou a dávnou tradici. Zčásti za to Česko vděčí vhodným přírodním podmínkám, které na počátku skýtaly téměř vše potřebné pro výrobu skla. Především to však byla zručnost a pracovitost sklářů, kteří dodávali svým výrobkům vynikající vlastnosti. Podnikaví obchodníci pak učinili z českého skla celosvětově známý pojem.
Křišťálové údolí je projekt, jehož cílem je vytvořit podmínky pro využití potenciálu skla, bižuterie a šperkařství v Libereckém kraji za účelem vytvoření atraktivního produktu. Důležitou součástí záměru je posílit význam tradice sklářství v kraji, přispět k upevnění jeho pozice a využít je pro celkový rozvoj kraje a prosperitu místních obyvatel.
V letošním roce byla firmou KPMG Česká republika zpracována studie „Rozvoj turistického produktu Křišťálové údolí“, která ukázala, že produkt Křišťálové údolí je konkurenceschopný a může generovat vysoké příjmy do veřejných rozpočtů i zisky soukromých společností.
Křišťálové údolí je projekt, jehož cílem je vytvořit podmínky pro využití potenciálu skla, bižuterie a šperkařství v Libereckém kraji za účelem vytvoření atraktivního produktu. |
||
Unikátnost produktu spočívá v tradičním odkazu sklářské, bižuterní a šperkařské výroby, který nemá jinde v České republice obdoby, a také na možnosti navštívit přímo provoz skláren, vyzkoušet si výrobu (foukání skla) nebo se účastnit řady kreativních dílen (např. bižuterních kurzů). Důležitost produktu doplňuje vysoká koncentrace sklářských a bižuterních muzeí a významné eventy na dané téma (Mezinárodní sklářské sympozium v Novém Boru, Trienále Muzea skla a bižuterie, výstava Křehká krása, Skleněné městečko atd.).
Nejvýznamnější plánovanou investicí je vytvoření podmínek pro rozvoj turistického produktu Křišťálové údolí a vznik instituce. Pro výše uvedený potenciál je však důležité, aby produkt nebyl „provozován“ jen Libereckým krajem, ale je nutné, aby se do něho zapojily i obce, komerční sféra a destinační managementy. Marketingové aktivity v oblasti B2B jsou především záležitostí efektivního nastavení podmínek spolupráce, v oblasti B2C je nutné propojit investice ze strany instituce s investicemi soukromých subjektů. První výstupy k produktu by se měly objevit do konce letošního roku, a to zejména ustanovením funkce produktového manažera a vytvořením brandu a webové prezentace.
Foto: Liberecký kraj