Letiště Praha chystá expanzi a investice za 27 mld. korun

Vedení Letiště Václava Havla v Praze plánuje rozsáhlou expanzi a počítá s investicemi ve výši 27 miliard korun. Do roku 2026 by firma chtěla vybudovat novou paralelní ranvej a podstatně rozšířit Terminál 2. Po dokončení staveb by letiště mělo odbavovat zhruba 21 milionů cestujících ročně, řekl mluvčí Letiště Praha Roman Pacvoň.

Vedení Letiště Václava Havla v Praze plánuje rozsáhlou expanzi a počítá s investicemi ve výši 27 miliard korun

Letiště se už nyní potýká s vlastními limity. Zatímco loni odbavilo rekordních 15,4 milionu cestujících, letos očekává ještě o zhruba 1,5 milionu pasažérů více. To je přitom již odhadovaná kapacita letiště. Vzhledem k očekávanému dalšímu růstu letecké dopravy by tak současný systém dvou vzletových drah už v budoucnu nemusel stačit.

Letiště proto připravuje stavbu paralelní dráhy. Ta by měla sloužit především pro přistání ze směru od Nebušic, zatímco z nynější hlavní ranveje by měla letadla většinou pouze startovat, a to směrem na Jeneč. Takzvaná vedlejší přistávací dráha se v používá zejména jako záložní, například při opravách hlavní ranveje.

O stavbě dráhy se mluví už přes deset let a její realizace se kvůli územním problémům postupně oddalovala. Proti stavbě protestovali i obyvatelé některých částí na severozápadě Prahy. Podle nich je příprava ranveje motivována pouze ekonomickými cíli na úkor životního prostředí. Letiště se však zavázalo, že hlukové limity překročeny nebudou a některým jiným částem by se mohlo naopak ulevit. Odhadovaná cena stavby je okolo devět miliard korun.

Zhruba podobnou částku by mělo stát také rozšíření Terminálu 2, na kterém by měla vzniknout mimo jiné nová letadlová stání s nástupními mosty. Terminál dosud funguje pro lety do schengenských zemí, zatímco Terminál 1 je určen pro ostatní lety. Po rozšíření by měly být oba terminály rozděleny podle dopravců.

Podle Pacvoně by ve vzdálenější budoucnosti mohla v okolí letiště vyrůst i další infrastruktura jako jsou hotely, kongresové haly a další komerční prostory. Součástí rozvojových plánů letiště je i jeho železniční napojení do centra Prahy. Vládou vybraná varianta napojení letiště na železnici do Kladna měla být podle původních plánů Správy železniční dopravní cesty do roku 2024. Kvůli složitým debatám o vedení trati se však v Praze dosud nezačalo stavět. Aktuálním termínem dokončení trati je tak rok 2028.

Další rozvoj letecké dopravy bude podle Pacvoně letiště cílit především směrem k příjezdové turistice. Letiště se proto dlouhodobě snaží posilovat dálkové linky. Od května nově létá společnost American Airlines mezi Prahou a Filadelfií. Linka se stala 13. dálkovým spojením z Prahy. V dalších letech se chce letiště zaměřit na východ. V současnosti proto finišují jednání o lince do Bangkoku. V budoucnu by mohly přibýt i dálkové linky do Tchaj-wanu, indického Dillí nebo Hongkongu. „Právě v těchto destinacích sledujeme dlouhodobě výrazný potenciál,“ vysvětlil Pacvoň. Usilovat ovšem bude letiště i o další destinace, ať už v Severní Americe nebo Evropě.

Již nyní přitom Letiště Praha učinilo řadu kroků pro zvýšení dosavadní kapacity letiště. V minulých dnech bylo otevřeno zcela nové bezpečnostní stanoviště, které by mělo zvýšit hodinové odbavovací kapacity Terminálu 2 o téměř 40 procent. Jeho výstavba si vyžádala investice ve výši 200 milionů korun.

Novou bezpečnostní kontrolou budou procházet všichni cestující, kteří poletí do zemí schengenského prostoru, a podle Řehoře by měla odbavit až 2500 cestujících za hodinu a také zároveň zvýšit komfort cestujících díky větším prostorům. Nové bezpečnostní pracoviště disponuje osmi plně automatizovanými a šesti manuálním rentgenovými tratěmi. Ty by podle Řehoře měly umožnit kontrolu až tří cestujících současně. Součástí je mimo jiné také nový technologický systém pro zavazadla, který má zrychlit a zjednodušit přepravu a kontrolu kufrů.

Řehoř zároveň do budoucna avizoval zavádění dalších technologií do nového kontrolního stanoviště. „Plánujeme například pořízení tzv. body scannerů či případné nahrazení manuálních tratí automatickými, což by v budoucnu mohlo znamenat další navýšení kapacity odbavených cestujících,“ dodal.

Foto: Letiště Praha

 

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více
Foto: TO Pardubicko

Na Pardubicku jednali o výběru poplatků z pobytu i moderních technologiích

V Pardubicích se včera sešli místní aktéři cestovního ruchu. Debatovali například o moderních technologiích v turismu nebo o výběru poplatků z pobytu. Pravidelné jednání uspořádala už pošesté oblastní organizace cestovního ruchu s názvem Pardubicko - Perníkové srdce Čech.

Číst více