Lázeňství jako součást produktové nabídky destinace
6. 4. 2018
Po vzniku samostatného československého státu v roce 1918 byl lázeňský cestovní ruch nejvýznamnější produktovou nabídkou příjezdového cestovního ruchu tehdejšího Československa a svým významem dokonce překonával Prahu. Tuto významnou pozici, byť ne již tak dominantně, si lázeňství zachovalo i po druhé světové válce. Československé lázně navštěvovaly každoročně statisíce tuzemských i zahraničních návštěvníků. Po roce 1989 prošlo lázeňství hlubokou transformací, jejímž základem byla rozsáhlá privatizace a s ní spojená revitalizace a modernizace řady lázeňských míst. I díky těmto změnám si lázeňství stále uchovává své významné postavení v domácím a příjezdovém cestovním ruchu.
Jestliže se podíváme na lázeňství pohledem produktové nabídky ČCCR – CzechTourism, vidíme, že lázeňství patří již řadu let k základní produktové nabídce České republiky. V marketingovém plánu na rok 2018 je jedním z klíčových produktů produkt nazvaný Cesty pro zdraví – lázeňství a lékařský turismus. Obdobně jako Česká republika vnímají lázeňství i okolní země střední Evropy. Například rakouská centrála Österreich Werbung má mezi osmi základními produktovými nabídkami Wellness, který v sobě zahrnuje i tradiční léčebné lázeňství. Maďarská centrála cestovního ruchu Hungarian Tourism Agency nabízí na jednom z prvních míst své produktové nabídky Zdravotní turismus, ve kterém je nabídka lázní a lázeňských pobytů s důrazem na Budapešť a Hévíz, ale také další formy zdravotního cestovního ruchu.
Foto: Shutterstock.com
Význam lázeňství pro výjezdový a domácí cestovní ruch dokládá Tabulka 1. V ní jsou uvedeny statistické údaje za období let 2012–2017 týkající se návštěvnosti českých lázní ze strany rezidentů, nerezidentů a celkem.
Tab. 1: Návštěvnost v lázeňských ubytovacích zařízeních v ČR
Rok
Rezidenti
Nerezidenti
Počet
hostů celkem
2012
361 327
349 531
710 858
2013
371 191
374 744
745 935
2014
391 793
350 488
742 281
2015
414 141
318 135
732 276
2016
438 701
341 421
780 122
2017
456 865
398 540
855 405
Zdroj: Vlastní zpracování s využitím dat ČSÚ, 2018
Z uvedených dat je zřejmé, že počet hostů v lázeňských zařízeních roste, přičemž u nerezidentů je tento trend nerovnoměrný. Ještě významnější je potom orientace produktové nabídky lázeňství na vybrané zdrojové trhy, ze kterých se rekrutují potenciální návštěvníci lázní. Patří k nim jednak tradiční zdrojové země, jakými jsou například Německo nebo Rusko, ale i nové perspektivní trhy, ke kterým řadíme například Čínu nebo Tchaj-wan (Tabulka 2).
Tab. 2: Hosté a přenocování v lázeňských zařízeních v ČR v roce 2017 podle vybraných zdrojových zemí
Pořadí
Země
Počet hostů
Počet
pobytových dnů
Průměrná délka pobytu
1.
Německo
198 590
1 366 495
6,88
2.
Rusko
65 243
762 715
11,69
3.
Tchaj-wan
18 276
20 064
1,10
4.
Čína
12 010
138 361
1,15
5.
Slovensko
11 293
37 097
3,28
6.
Izrael
8 707
104 694
12,02
Zdroj: Vlastní zpracování s využitím dat ČSÚ, 2018
Dominantní postavení v návštěvnosti českých lázní si udržují hosté z Německa a Ruska. U těch lze ocenit především celkovou délku pobytů, která je téměř 12 dnů. Ze statistiky je přitom dále zřejmé, že i když je celkový počet návštěvníků z nových zdrojových trhů již zajímavý, nejedná se o klasické pacienty lázní s dlouhodobým pobytem, ale pouze o krátkodobé návštěvníky s jedním přenocováním. I tak je však vhodné produktovou nabídku lázeňství v těchto zemích soustavně prezentovat s výhledem na získání návštěvníků s dlouhodobějším pobytem.
První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...
Kazašská nízkonákladová společnost FlyArystan spustí od 12. června přímé spojení mezi Prahou a kazašským Aktau. Odlety Airbusu A320 pro 180 cestujících jsou plánované vždy v neděli, od 6. července přibude ještě čtvrteční let. Dopravce si Českou republiku vybral jako...
Po pandemii koronaviru lidé začali víc cestovat. Podle tabulek na portálu tourdata.cz, které vycházejí z dat publikovaných včera Českým statistickým úřadem, přijelo do tuzemských hotelů v letošním prvním čtvrtletí 2,8 milionu hostů. Tedy asi desetkrát víc než...