V rámci oddělení Institutu turismu právě chystáme nové krajské infografiky zaměřené na profil návštěvníka.
Během dvou let jsme v širokém týmu expertů z řad ČSÚ, MMR a dodavatelů realizovali řadu workshopů a schůzek. Společně jsme se snažili skloubit a propojit různé datové zdroje. Ve výsledku jsme pak některé ingredience museli odložit, jiné naopak do pomyslného hrnce přidat. A pevně věřím, že výsledný „dort“ s názvem „Krajské reporty“, který jsme upekli, vám přijde k chuti…
Hlavní zdroje dat:
- GSM data z projektu RODOS
- Tracking příjezdového a domácího cestovního ruchu
- Regionální satelitní účet cestovního ruchu
Klíčová pro nás byla GSM data z projektu RODOS, která nám zpřesnila celkové počty návštěvodnů – tedy celkový objem cestovního ruchu. Pomocí těchto údajů jsme mohli převážit výsledky z primárního sběru dat (Tracking příjezdového a domácího cestovního ruchu), a získat tak výrazně přesnější a reálnější profil zahraničního návštěvníka.
Třetím pilířem je pro nás satelitní účet cestovního ruchu, který je komplexním z hlediska výpočtu HPH (hrubé přidané hodnoty) a v letošním roce je navíc nově zveřejněn s dopočtem až do krajské úrovně.
![]() Ukázka z reportu pro Liberecký kraj
|
Rychlý přehled pro odborníky i novinář
Na titulní straně infografiky naleznete nejdůležitější čísla za daný kraj:
- HPH cestovního ruchu v daném kraji,
- strukturu návštěvníků (v dělení na domácí turista, domácí výletník, zahraniční turista, zahraniční výletník),
- přímé průměrné útraty na osobu a den každé z těchto zmíněných skupin.
Následující strany jsou věnovány detailu a opět jsou rozděleny do čtyř skupin (domácí turista, domácí výletník, zahraniční turista a zahraniční výletník). Tyto informace vycházejí zejména z primárního sběru dat. Naleznete zde věkovou strukturu návštěvníků, organizaci cesty, typ dopravy, ubytování, hlavní důvod návštěvy, hlavní aktivity a také spokojenost a NPS (Net Promoter Score) pro daný kraj i celou Českou republiku.
Přesto, že se jedná o data za roky 2018 a 2019, pevně věřím, že tyto krajské infografiky, s kterými se budete od ledna příštího roku setkávat i v regionální rubrice COT – Celý o turismu, nám pomohou lépe porozumět struktuře a chování návštěvníků a budou oporou pro marketingové aktivity. I v letošním nelehkém roce pokračujeme s výzkumem Tracking příjezdového a domácího cestovního ruchu a shromažďujeme další aktuální data a analýzy z oblasti cestovního ruchu.
Sledujte novinky na portálu www.tourdata.cz.