I v segmentu MICE se v posledních letech odehrává to, co známe třeba z hotelového businessu – čím dál větší roli hrají on-line platformy umožňující vyhledávání a rezervování meetingových prostor, řečníků a dalších služeb. Mají se tradiční hráči bát? Nemusejí, budou-li pružní.
On-line platformy jsou základem současné digitální revoluce a bylo jen otázkou času, kdy se jejich výhody (např. nižší transakční náklady, rychlejší vyhledávání či transparentnost cen) projeví i v kongresovém průmyslu. Jsou tady, například MeetingPackage.com. Jenže ne všichni jásají – kupříkladu zprostředkovatelé mají kvůli platformám mnohem těžší život. Stejně tak agentury, které se zabývají průzkumy. Jejich roli dokážou platformy do značné míry nahradit.

Dění v kongresovém průmyslu tak kopíruje vývoj v hotelnictví – i zde se postupně síla koncentruje do rukou několika hráčů a dá se očekávat, že v příštích letech bude trhu s kongresovými prostory a službami dominovat pár silných platforem. Specializované platformy vyklízejí prostor těm, které pokrývají všechny aspekty plánování a přípravy akcí. Shodli se na tom účastníci nedávného průzkumu, který proběhl z iniciativy German Convention Bureau a kterého se zúčastnili zástupci řady evropských kongresových kanceláří a další profesionálové. Z průzkumu, který byl součástí projektu s názvem „Platform Economy: New Players, New Markets, New Business Models – Evolution or Revolution for the Meeting World“, rovněž vyplynulo, že platformy mění modely chování zákazníků v segmentu MICE – ti mají okamžitý přístup k obrovskému množství on-line nabídek a mohou si sami sestavovat eventy. A to v principu mění celý dosavadní model fungování oboru.
Řadě tradičních hráčů to může znít děsivě – jejich dosavadní práce je nahrazována stroji. Jenže, a na tom se účastníci průzkumu také shodli, kvalifikovaná a kreativní lidská práce bude mít v oboru své místo i nadále. Platformy mohou být v tomto ohledu pomocníkem, s nápady na realizaci a podobu eventů ale budou i v budoucnu přicházet lidé. Tedy minimálně do doby, než se ještě víc rozvinou systémy umělé inteligence, které jsou v současnosti poněkud přeceňovány.
Z průzkumu vzešla řada doporučení. Kupříkladu agenturám je doporučováno, aby vzájemně více spolupracovaly, a eliminovaly tak některé z konkurenčních výhod platforem. Nesmí také ze zřetele ztratit svoji klíčovou výhodu – lidskost, resp. osobní přístup. Ten nejde nahradit a je zásadní při komplexním plánování, kreativním řešení problémů či chápání potřeb či obav zákazníků. A vzhledem k tomu, že i agentury (zprostředkovatelé) pracují s platformami, měly by tomu přizpůsobit své produkty. Ty, které jsou na trh uváděny prostřednictvím platforem, by měly být rozděleny na jednotlivé komponenty, což ve výsledku ulehčí sestavování nových kombinací služeb a generování nových, na míru šitých nabídek. Zjednodušuje to rezervační proces i marketingovou podporu.
Z hlediska poskytovatelů služeb bude pro úspěšný marketing na platformách nezbytné, aby poskytovali aktuální a spolehlivé informace týkající se dostupnosti svých prostor a služeb. Veškeré vyhledávací a rezervační procesy se zrychlují a to se neobejde bez relevantních dat. Pro dodavatele je důležité, aby rozuměli, na základě jakých algoritmů zmiňované platformy fungují, na základě čeho jsou vytvářena hodnocení a na jakých kritériích záleží. A vzhledem k tomu, že jedním z hlavních trendů současnosti je individualizace, musí se poskytovatelé služeb zaměřit na to, jak co nejlépe zvýraznit své konkurenční výhody. Závěrečná zpráva z citovaného průzkumu rovněž uvádí, že je pro provozovatele kongresových kapacit důležité poskytovat platformám obsah zobrazitelný ve virtuální realitě – zákazníci si dnes chtějí touto moderní technologií prohlížet prostory, o kterých se rozhodují.
Doporučení se ve zmiňovaném materiálu dostalo také společnostem a institucím plánujícím uspořádání kongresů. I ony by se měly seznámit s principy fungování algoritmů používaných platformami, aby mohly posuzovat hodnotu předložených nabídek. Měly by tedy vědět, jakým způsobem jsou sestavovány jejich žebříčky, jak funguje oceňovací model apod. Obecně je těmto firmám a institucím doporučováno, aby s platformami spolupracovaly, minimálně aby se dělily o svá očekávání od plánovaných akcí. To je podle autorů závěrečné zprávy z průzkumu obzvláště důležité v souvislosti s umělou inteligencí. „Navíc by budoucí plánovači měli být ochotni uvolnit svá data na platformy. Teprve poté lze nastavit profily specifické pro zákazníka a doručit personalizované nabídky,“ píše se v doporučení.
Sečteno a podtrženo, platformy tu jsou a budou. Nemá smysl proti nim bojovat, spíše je nutné pochopit jejich modely fungování a pokusit se je maximálně využít ve svůj prospěch. Nebo jinak – místo hrozeb je lepší hledat příležitosti, které on-line platformy v kongresovém průmyslu přinášejí. Není jich málo…
Foto: Shutterstock.com