Kongresový průmysl začínají ovládat on-line platformy. Je třeba se bát?

I v segmentu MICE se v posledních letech odehrává to, co známe třeba z hotelového businessu – čím dál větší roli hrají on-line platformy umožňující vyhledávání a rezervování meetingových prostor, řečníků a dalších služeb. Mají se tradiční hráči bát? Nemusejí, budou-li pružní.

On-line platformy jsou základem současné digitální revoluce a bylo jen otázkou času, kdy se jejich výhody (např. nižší transakční náklady, rychlejší vyhledávání či transparentnost cen) projeví i v kongresovém průmyslu. Jsou tady, například Meeting­Package.com. Jenže ne všichni jásají – kupříkladu zprostředkovatelé mají kvůli platformám mnohem těžší život. Stejně tak agentury, které se zabývají průzkumy. Jejich roli dokážou platformy do značné míry nahradit.

Dění v kongresovém průmyslu tak kopíruje vývoj v hotelnictví – i zde se postupně síla koncentruje do rukou několika hráčů a dá se očekávat, že v příštích letech bude trhu s kongresovými prostory a službami dominovat pár silných platforem. Specializované platformy vyklízejí prostor těm, které pokrývají všechny aspekty plánování a přípravy akcí. Shodli se na tom účastníci nedávného průzkumu, který proběhl z iniciativy German Convention Bureau a kterého se zúčastnili zástupci řady evropských kongresových kanceláří a další profesionálové. Z průzkumu, který byl součástí projektu s názvem „Platform Economy: New Players, New Markets, New Business Models – Evolution or Revolution for the Meeting World“, rovněž vyplynulo, že platformy mění modely chování zákazníků v segmentu MICE – ti mají okamžitý přístup k obrovskému množství on-line nabídek a mohou si sami sestavovat eventy. A to v principu mění celý dosavadní model fungování oboru.

Řadě tradičních hráčů to může znít děsivě – jejich dosavadní práce je nahrazována stroji. Jenže, a na tom se účastníci průzkumu také shodli, kvalifikovaná a kreativní lidská práce bude mít v oboru své místo i nadále. Platformy mohou být v tomto ohledu pomocníkem, s nápady na realizaci a podobu eventů ale budou i v budoucnu přicházet lidé. Tedy minimálně do doby, než se ještě víc rozvinou systémy umělé inteligence, které jsou v současnosti poněkud přeceňovány.

Z průzkumu vzešla řada doporučení. Kupříkladu agenturám je doporučováno, aby vzájemně více spolupracovaly, a eliminovaly tak některé z konkurenčních výhod platforem. Nesmí také ze zřetele ztratit svoji klíčovou výhodu – lidskost, resp. osobní přístup. Ten nejde nahradit a je zásadní při komplexním plánování, kreativním řešení problémů či chápání potřeb či obav zákazníků. A vzhledem k tomu, že i agentury (zprostředkovatelé) pracují s platformami, měly by tomu přizpůsobit své produkty. Ty, které jsou na trh uváděny prostřednictvím platforem, by měly být rozděleny na jednotlivé komponenty, což ve výsledku ulehčí sestavování nových kombinací služeb a generování nových, na míru šitých nabídek. Zjednodušuje to rezervační proces i marketingovou podporu.

Z hlediska poskytovatelů služeb bude pro úspěšný marketing na platformách nezbytné, aby poskytovali aktuální a spolehlivé informace týkající se dostupnosti svých prostor a služeb. Veškeré vyhledávací a rezervační procesy se zrychlují a to se neobejde bez relevantních dat. Pro dodavatele je důležité, aby rozuměli, na základě jakých algoritmů zmiňované platformy fungují, na základě čeho jsou vytvářena hodnocení a na jakých kritériích záleží. A vzhledem k tomu, že jedním z hlavních trendů současnosti je individualizace, musí se poskytovatelé služeb zaměřit na to, jak co nejlépe zvýraznit své konkurenční výhody. Závěrečná zpráva z citovaného průzkumu rovněž uvádí, že je pro provozovatele kongresových kapacit důležité poskytovat platformám obsah zobrazitelný ve virtuální realitě – zákazníci si dnes chtějí touto moderní technologií prohlížet prostory, o kterých se rozhodují.

Doporučení se ve zmiňovaném materiálu dostalo také společnostem a institucím plánujícím uspořádání kongresů. I ony by se měly seznámit s principy fungování algoritmů používaných platformami, aby mohly posuzovat hodnotu předložených nabídek. Měly by tedy vědět, jakým způsobem jsou sestavovány jejich žebříčky, jak funguje oceňovací model apod. Obecně je těmto firmám a institucím doporučováno, aby s platformami spolupracovaly, minimálně aby se dělily o svá očekávání od plánovaných akcí. To je podle autorů závěrečné zprávy z průzkumu obzvláště důležité v souvislosti s umělou inteligencí. „Navíc by budoucí plánovači měli být ochotni uvolnit svá data na platformy. Teprve poté lze nastavit profily specifické pro zákazníka a doručit personalizované nabídky,“ píše se v doporučení.

Sečteno a podtrženo, platformy tu jsou a budou. Nemá smysl proti nim bojovat, spíše je nutné pochopit jejich modely fungování a pokusit se je maximálně využít ve svůj prospěch. Nebo jinak – místo hrozeb je lepší hledat příležitosti, které on-line platformy v kongresovém průmyslu přinášejí. Není jich málo…

Foto: Shutterstock.com

foto
Petr Manuel UlrychC.O.T. media
šéfredaktor časopisu COT a portálu iCOT.cz
petr.ulrych@cot.cz
 

Autor

Nejnovější články z rubriky MICE

Foto: Hana Krejbichová / Prague Convention Bureau

Zástupci kongresové Prahy si zvolili nové vedení

Ve středu 4. května se uskutečnila valná hromada Prague Convention Bureau, v rámci níž proběhla volba nového představenstva a členů revizní komise. Kongresový průmysl Prahy, který je oficiálně zastřešován právě Prague Convention Bureau, tak získal nové vedení.

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Vrátí se k nám v roce 2023 běžný rytmus?

Rozhovor s Lenkou Žlebkovou, ředitelkou Kongresového centra Praha, byl domluvený více než týden, na klidnější dopoledne prvního březnového pátku. Světové události ale na dohody tohoto typu ohled jaksi neberou. Setkali jsme se nakonec o několik hodin později....

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Kongresové centrum Praha posiluje nejvyšší vedení

Top management Kongresového centra Praha (KCP) se rozrostl o dva nové ředitele. Klíčovou strategickou pozici obchodního a marketingového ředitele KCP nově zastává Roman Sovják, který má za sebou více než 25 let zkušeností v turistickém ruchu a kongresovém průmyslu....

Číst více