Podle společnosti GlobalData lze turisty, kteří cestují za gastronomií, rozdělit do tří hlavních skupin. Gurmeti, dobrodruzi a tradicionalisté se liší svými nároky a zvyklostmi, jejichž pochopení vám může pomoci ke správnému nastavení vašich marketingových aktivit. Tedy pokud na tuto čím dál zajímavější cílovou skupinu cílíte…
Graf – Podle čeho se gastroturisté rozhodují při výběru destinace

Zdroj: GlobalData, zpracování vlastní
Tab.: Pravděpodobnost rezervace tematických cest u jednotlivých typů gastroturistů
|
Druh dovolené |
Odpočinková |
Kulturní |
Plážová |
City Break |
Ekologická |
Gurmeti |
70 % |
68 % |
62 % |
61 % |
50 % |
Dobrodruzi |
41 % |
19 % |
35 % |
25 % |
11 % |
Tradicionalisté |
30 % |
8 % |
25 % |
15 % |
4 % |
Kam pojedou příště?
Analytici GlobalData se zajímali také o to, kam jednotlivé typy gastroturistů nejspíše vycestují. Dobrou zprávou je, že u všech tří skupin zvítězila Evropa, přičemž nejčastějším cílem bude tento kontinent pro kulinární dobrodruhy (38 %). Naproti tomu mezi tradicionalisty bylo největší procento těch, kteří si svým příštím cílem nejsou ještě jisti (31 %). U této skupiny jinak po Evropě nejvíce rezonují Blízký východ a Afrika. I gurmeti zamíří nejvíce do evropských destinací, následovat budou Asie a Tichomoří, Severní Amerika, Karibik a Jižní Amerika.
|
Gurmeti
Tato skupina se při rozhodování o tom, kam vyrazit, řídí především gastronomií té které destinace. Nezajímají je tolik pláže nebo památky jako lokální kulinářské speciality. Ze tří popisovaných skupin jsou nejmladší – průměrný věk je 39,5 roku. Víc než polovina (55,6 %) má děti, průměrný počet členů domácnosti je 3,4 osoby. Mezi gurmety (nebo anglicky „foodies“) lehce převažují ženy (52 %). Ze všech tří skupin se vyznačují nejvyšším disponibilním příjmem.
Pokud jde o poměr ceny a komfortu coby faktorů pro výběr letenek a ubytovacích služeb, převažuje u gurmetů jednoznačně druhé kritérium. Co se týká jídla, za nejkvalitnější považují gurmeti stravu evropskou. V tomto ohledu se neliší od ostatních dvou skupin. Na rozdíl od nich pak více vyzdvihují kvality americké kuchyně, nejvyšší podíl mají také u kuchyně asijské (krom čínské).

Jak ukazuje tabulka, jsou gurmeti oproti ostatním skupinám gastroturistů ochotnější cestovat i z řady dalších pohnutek. Souvisí to pochopitelně s jejich vysokou kupní silou.
Kdo alespoň trochu sleduje současné demografické a sociální trendy, nepřekvapí ho informace o tom, že gurmeti jsou při výběru destinací ze zmíněných tří skupin gastroturistů nejsnáze ovlivnitelní sociálními sítěmi. Destinace, které chtějí tuto skupinu přilákat, by proto měly své gastroturistické produkty propagovat právě prostřednictvím těchto sítí. Stejně tak se gurmeti vyznačují největší afinitou k produktům sdílené ekonomiky – nadpoloviční většina (52 %) vyjádřila odhodlání rezervovat si ubytování prostřednictvím Airbnb a podobných aplikací.
Pět hlavních zdrojových trhů:
Čína, Indonésie, USA, Turecko, Indie
Dobrodruzi
Tímto slovem jsou označováni kulinární turisté, u kterých je velká pravděpodobnost, že vyrazí do světa, aby vyzkoušeli pro ně zatím neznámá jídla a nápoje. Průměrný věk příslušníka této skupiny je 42,9 roku, z popisovaných skupin jsou nejstarší. V této skupině je zároveň největší podíl konzumentů alkoholu (70,3 %).

Podíl rodičů je mezi dobrodruhy 46,3 %, jejich domácnost má v průměru 3,3 osoby. Podíl mužů a žen je v této skupině téměř vyrovnaný (51 : 49). Pokud jde o zdrojové trhy, většina (39,9 %) kulinárních dobrodruhů pochází z Evropy, na druhém místě je s 28,2 % procenty Asie.
Co se týká ochoty utrácet za kvalitu služeb, jsou na tom tradicionalisté různě. Obvykle se snaží ušetřit na letenkách, zato ubytování si většinou dopřávají komfortnější (a tedy dražší). Za nejkvalitnější považují dobrodruzi kuchyni evropskou, oproti gurmetům více oceňují kvality gastronomie lokální.
Pět hlavních zdrojových trhů:
Čína, Malajsie, Brazílie, Polsko, Japonsko
Tradicionalisté
Už samotné označení této skupiny dává tušit, že gastronomie u ní bude jakožto motiv k cestování tak trochu na druhé koleji. Průměrný věk je cca 42,5 roku, podíl rodičů je mezi tradicionalisty 42,8 %, průměrná velikost domácnosti 3,2 osoby. Podíl mužů a žen je v této skupině opačný než u gurmetů, tedy 52 : 48. Mezi tradicionalisty najdeme největší podíl abstinentů (34 %), zhruba 5,3 % jsou vegetariáni. Ze všech tří zkoumaných skupin mají tradicionalisté nejmenší disponibilní příjem. Největší podíl mezi tradicionalisty mají Evropané. U tradicionalistů jednoznačně převažuje cenové hledisko – drtivá většina z nich vybírá pouze ty nejlevnější letenky a hotely.

Jak už bylo naznačeno, i tradicionalisté jsou příznivci zejména evropské gastronomie, možná trochu překvapivý se může zdát jejich nejvyšší podíl při hodnocení kvalit kuchyně lokální. Analytici GlobalData to vysvětlují tím, že tradicionalisté neradi experimentují a jednoznačně upřednostňují vlastní jídlo.
Přestože u všech skupin gastroturistů hraje ve vyhledávací a rozhodovací fázi největší roli internet, u tradicionalistů je tento podíl přece jen o něco vyšší. Pokud jde o sdílené služby, tradicionalisté jsou dle očekávání zdrženlivější – ochotu rezervovat si ubytování přes platformy sdíleného ubytování vyjádřilo jen 28 % z nich.
Pět hlavních zdrojových trhů:
Indie, Dánsko, Rusko, Austrálie, Velká Británie
Foto: Shutterstock.com
(Článek čerpá mj. z dat poskytnutých agenturou CzechTourism.)