Společnost GlobalData provedla v loňském roce globální analýzu veřejného stravování, resp. té jeho části, která je využitelná v cestovním ruchu. Výzkum poukázal na poměrně výrazné rozdíly mezi kontinenty i specifika jednotlivých zemí. Nás samozřejmě nejvíce zajímala situace v Evropě a v České republice.
Fastfoodová Evropa
Evropskému gastronomickému trhu dominují podniky rychlého občerstvení (samoobslužné restaurace, fast foody). Představují téměř dvě třetiny všech gastronomických provozů v této části světa. Necelou třetinu pak tvoří restaurace s kompletním servisem (dále jen restaurace), které se nacházejí mimo ubytovací zařízení. A jen 2,2 procenta připadá na všechny zbylé typy podniků poskytujících veřejné stravování (hotelové restaurace, bary, cukrárny, pekárny, pivnice apod.). Restaurace s plným servisem se podílejí asi čtvrtinou na celkovém obratu trhu, ročně vygenerují hodnotu téměř 223 mil. USD. Následují hospody, kluby a bary, podniky rychlého občerstvení a gastronomické provozy v ubytovacích zařízeních.
Graf 1 – Evropské gastroprovozy dle celkového obratu (v mil. USD) v roce 2016

Pokud jde o posledně jmenovaný typ provozů, jejich počet se podle analýzy GlobalData v posledních letech snížil. V roce 2016 zhruba o 0,7 procenta oproti roku 2015, kdy byl pokles ještě výraznější. Mezi roky 2016 a 2021 nicméně analytici zmíněné společnosti očekávají, že se hodnota tohoto trhu vyjádřená v prodejních cenách zvýší asi o 11,3 procenta.
Graf 2 – Struktura gastronomického trhu Evropy dle typu provozoven

Analýze byla podrobena i nabídka evropských hotelových restaurací. Polovinu představovalo jídlo, 38,7 procenta nabídky tvořily alkoholické nápoje, necelých 11 procent pak nápoje nealkoholické.
Česko a jeho specifika
Analytici GlobalData se pustili i do samostatného rozboru situace v České republice. Ta je odlišná od evropského průměru. Podíl restaurací s plným servisem je u nás výraznější, dosahuje hodnoty bezmála 36 procent. A významnější je i podíl kaváren a čajoven. Zatímco v celoevropském měřítku tomuto segmentu nepatří ani samostatná zmínka, v Česku se kavárny a čajovny podílejí na celkovém obratu téměř čtyřmi procenty.
Graf 3 – České gastroprovozy dle celkového obratu (v mil. Kč) v roce 2016

Sektor komerčního veřejného stravování v Česku roste. Mezi lety 2014 a 2016 se obrat zvýšil o 3,2 procenta a tímto tempem by prý měl růst minimálně do roku 2021.
Graf 4 – Struktura gastronomického trhu ČR podle provozoven

Zdroj: GlobalData
Pokud jde o aktuální trendy, vyžadují čeští zákazníci podle citované zprávy čím dál vyšší úroveň komfortu, což se projevuje na boomu rozvážkových služeb, případně nabídek typu takeaway. Tento segment má podle GlobalData i nadále růst nadprůměrným tempem. Analytici rovněž očekávají další zostřování konkurenčního boje na tuzemském gastronomickém trhu.
Gastronomické provozy v tuzemských ubytovacích zařízeních charakterizuje zpráva jedním slovem – levné. Tedy v evropském kontextu. „V roce 2016 bylo v České republice 2 614 hotelů a motelů, do roku 2021 je očekáván růst na 2 703,“ píše se dále ve zprávě, podle které měly hotely a motely v roce 2016 největší podíl na zdejším trhu s ubytovacími službami – šlo o téměř 39 procent. Na druhém místě byla zařízení typu bed & breakfast s cca třetinovým podílem.
(Článek čerpá mj. z dat poskytnutých agenturou CzechTourism.)