V Praze na konci ledna proběhl šestý ročník konference dotcomhotel. I letos organizátoři připravili pro hoteliéry pestrou paletu přednášek a workshopů na různá aktuální témata z oblasti revenue managementu, marketingu, hotelových technologií apod.
Den první – revenue management a recenze
Dvoudenní konference odstartovala 30. ledna workshopy vedenými v českém jazyce. V prvním z nich se Radka Telyčková z projektu Pomáháme hoteliérům zabývala problematikou přímých rezervací. Její přednáška byla de facto sérií dobře míněných praktických rad pro ty, kdo chtějí úspěšně konkurovat OTAs, tedy portálům typu Booking.com, Expedia apod. Řeč byla o dynamické cenotvorbě, potřebnosti PPC a remarketingových kampaní, klíčových aspektech kvalitních webových stránek, způsobech, jak i při dodržování cenové parity nabídnout benefity přímo rezervujícím hostům, o věrnostních programech, recenzích apod. Cenných praktických rad zaznělo v příspěvku mnoho, i jejich stručný výčet přesahuje možnosti tohoto článku. Jsme si ale jisti, že s řadou z nich se na stránkách COT setkáte díky novému seriálu článků z pera Radky Telyčkové, který odstartoval již v minulém vydání.
[fotogalerie]
Dalším řečníkem byla Anna Lebedeva, která na konferenci reprezentovala projekt Handy. Ta v úvodu vyjmenovala pěknou řádku trendů, které aktuálně hýbou hotelovým trhem. Namátkou zmiňme poptávku po zážitcích mimo hotel, posilující fenomén sdílené ekonomiky, personalizaci hotelových služeb, zájem o věrnostní programy, digitalizaci prvního dojmu nebo čím dál větší popularitu sociálních sítí a mobilního chatování. A odpovědí na většinu z těchto trendů je podle Lebedevy produkt nabízený její společností, tedy speciální chytrý telefon, pomocí kterého může host komunikovat s hotelem, ostatními hosty i s okolním světem, surfovat po internetu, psát recenze, poznávat město, objednávat vstupenky či hotelové služby apod. Do budoucna by měl být Handy obohacen o „smart“ funkce, takže jeho pomocí bude moci ovládat technologie v pokoji apod. Tato technická vymoženost má podle Lebedevy umožnit hoteliérům vybudovat vztah se svými hosty, nabídnout personalizované služby, odlehčit každodenní provoz a v neposlední řadě zvýšit příjmy i spokojenost hostů. V Praze je zařízení Handy používáno asi ve dvacítce hotelů.
V posledním bloku prvního dne pak Radka Telyčková hovořila o on-line recenzích a představila projekt „My Review on Google“, který už brzy obohatí profily Google i zápisy v Google mapách hotelů z celého světa. Vyšla z toho, že největší význam mají pro hoteliéry ověřené recenze na jejich vlastních webových stránkách. A zmiňovaná novinka má pomoci tyto recenze zobrazit širšímu publiku – vedle recenzí z Booking.com a Expedie se na Google profilech hotelů objeví shrnutí recenzí z vlastních zdrojů. Tedy těch recenzí, které Google získá prostřednictvím dotazníků společnosti Trustyou. Ta integruje recenze z 250 různých zdrojů. Projekt byl odzkoušen v rámci řetězce AccorHotels, v druhém čtvrtletí tohoto roku bude rozšířen na řetězcové hotely a v příštím roce pak přijde řada i na menší ubytovací zařízení.
Den druhý – GDPR a technologie
Následující den zněla zaplněným sálem Autoklubu ČR výhradně angličtina. Sérii přednášek odstartoval Ján Bača ze společnosti PricewaterhouseCoopers ČR (PwC). Pravidelní čtenáři COT již z této informace jistě tuší, že řeč byla o problematice ochrany osobních údajů, konkrétně o nařízení GDPR. Bača popsal hlavní aspekty nového evropského nařízení a rozdíly oproti dosavadnímu stavu. Za největší změnu označil sankce, které v případě závažných provinění mohou dosáhnout výše až 20 mil. eur či 4 procent celosvětového obratu firmy. V souladu se zaměřením konference se Ján Bača zastavil u vybraných specifik hotelového sektoru, mezi která patří věrnostní programy, sezonalita (projevující se i v oblasti lidských zdrojů), řetězcové standardy apod. Výzvou je mj. i snaha o nalezení rovnováhy mezi ochranou osobních údajů a personalizací hotelových služeb. V následné diskusi, do které se vedle Jána Bači zapojili také Otakar John z K+K Hotels a Waldemar Antonowicz ze společnosti Profitroom, pak mj. zaznělo, že GDPR je na jedné straně hrozbou, na druhé pak i příležitostí – hoteliéři budou nuceni více se zaměřit na danou problematiku, vyčistí databáze apod. To se ve finále může proměnit v konkurenční výhodu toho, kdo se k tomu postaví nejzodpovědněji, neboť ochrana osobních údajů je jedním z klíčových faktorů důvěryhodnosti směrem k zákazníkům.
V dalším bloku příspěvků si přišli na své technologičtí nadšenci. Představeno totiž bylo několik technologických projektů, které mohou hoteliérům výrazně usnadnit život. První dostal v tomto bloku slovo Jens Munch z PaceUp, který hovořil o trendech v revenue managementu. Konstatoval mimo jiné, že dobrý revenue manager může zhruba o pětinu zlepšit příjmy hotelu, nicméně takto hvězdných manažerů je jako šafránu. Nehledě na to, že sebelepší manažer potřebuje dovolenou, může onemocnět, odejít za lepší nabídkou, … Řešením může být sázka na technologii. A to takovou, která umožní každodenní práci s cenou na základě real-time analýzy cen konkurence a celé řady dalších faktorů. To sice na první pohled zní jako utopie, jenže díky strojovému učení se jedná o realitu. Alespoň v případě produktu Pace, který onu „otročinu“ za revenue managera zastane. Ten se díky tomu může věnovat kvalifikovanější práci v oblasti strategie, spolupráce s marketingem apod.
Dalším exkurzem do říše sci-fi mohl být pro řadu posluchačů příspěvek Daniela Dopplera z Colossal Factory. Ten představil produkt Quicktext – channel manager využívající instantní komunikace na bázi umělé inteligence. Tedy chatboty, chcete-li. V dnešním komplikovaném a přetechnizovaném světě může být pro hoteliéra náročné zvládat komunikaci prostřednictvím řady různých kanálů, skvěle to naopak umí dnešní chatboti, kteří díky rozvoji umělé inteligence dokážou nejen odpovídat na běžné dotazy zákazníků, ale dokonce tyto dotazy i předvídat apod. Chatboti již běžně obstarávají komunikaci velkých hráčů typu Booking.com či Expedia a kdo chce s těmito konkurenty držet krok, měl by podle Dopplera nasadit stejné zbraně. Tedy pokud nechce ztratit kontrolu nad svojí komunikací, a přenechat tak zákazníky těmto velkým hráčům. Statické webové stránky jsou již zkrátka passé.
Třetím příspěvkem měla být přednáška Jakuba Vysokého z Winding Tree o fenoménu blockchainu, tedy o decentralizovaném propojení subjektů na trhu, které by mělo ze hry vyřadit zprostředkovatele (např. OTA) a tím mj. zlevnit služby konečným zákazníkům. Přednášku ale nahradilo video z nedávné prezentace Winding Tree na jednom z veletrhů cestovního ruchu, účastníci tak byli ochuzeni o možnost diskuse o ne úplně jednoduché problematice blockchainu. Jisté nicméně je, že o tomto fenoménu, který může znamenat revoluci v dodavatelsko-odběratelských vztazích, ještě v nepříliš vzdálené budoucnosti mnohokrát uslyšíme.
Rovněž další blok přednášek se týkal technologií. Matthijs Welle z Mews Systems v něm například představil mobilní PMS systém Mews, který pomáhá odbourat rutinu a konvenční procesy spojené s chodem recepce a dalších hotelových provozů a v konečném důsledku vede k lepšímu zážitku hosta v hotelu. A zážitky jsou tím, kvůli čemu dnešní turisté cestují především…
Ideální samozřejmě je, pokud se z hosta stane ambasador daného hotelu. K tomu, aby se s přáteli podělil o zážitky a zkušenosti, však potřebuje nejen kvalitní službu, ale také další důvody. Třeba příběh. Z tohoto principu vychází mobilní aplikace Oaky, kterou na konferenci představil Erik Tengen. Pomocí tohoto nástroje může hotel komunikovat s hostem ještě před jeho příjezdem, a má tak šanci efektivně mu nabídnout dodatečné služby, a tím dosáhnout kýženého upsellingu. Tento blok přednášek pak uzavřel Steven To detailnější přednáškou o projektu Handy, který byl účastníkům konference představen již první den.
Může technologie zvýšit věrnost hotelových hostů? Tuto otázku vetkla do názvu svého příspěvku Rosa Montero ze společnosti Wanup. A odpověď je podle ní samozřejmě kladná – řešením je prý věrnostní systém Wanup eliminující nevýhody stávajících (zejména řetězcových) věrnostních systémů – jedná se o globální řešení, do kterého se mohou zapojit ubytovací zařízení všech tříd a kategorií. A podmínky pro účastníky by měly být přívětivější než u většiny dosavadních systémů.
Brendan Gawlik ze společnosti Rate-Mate následně hovořil o stejnojmenném řešení, které hoteliérům ulehčuje práci tím, že za ně sbírá data o eventech připravovaných v jejich destinacích, vyhodnocuje je a pomáhá nastavovat adekvátní ceny. O důležitosti nástrojů pro řízení vztahů se zákazníky, tedy CRM systémů, přednášel Waldemar Antonowicz ze společnosti Profitroom. Přednáška byla pochopitelně o stejnojmenném systému CRM a funkcích, které v sobě integruje.
Tečkou za konferencí byla série jednání u kulatých stolů, během nichž mohli účastníci prodiskutovat otázky týkající se specifik čínské klientely, digitalizace a personalizace hotelnictví, umělé inteligence apod.
Závěrem nezbývá než konstatovat, že i letošní ročník konference dotcomhotel byl pro účastníky přínosný svým akcentem na aktuální trendy a zejména praktičností jednotlivých příspěvků. Organizátoři z projektu Pomáháme hoteliérům zkrátka v praxi potvrdili, že slib v názvu jejich firmy není planý. Kdo na konferenci nebyl, může jen litovat…
Foto: -pmu-