Jak optimálně vytvářet pocit naléhavosti

Asi každý jsme již narazili při brouzdání internetem a především na transakčních stránkách na mnohdy pro někoho poněkud otravné hlášky typu: „poslední rezervace tohoto hotelu byla provedena před 5 minutami“, „právě se na hotel dívá 8 lidí“, „zbývají jen již dva pokoje“ apod. V hotelovém průmyslu se s vytvářením takového pocitu naléhavosti setkáváme především na stránkách OTAs, lze však nalézt spoustu podobných příkladů i z jiných odvětví.

Většina lidí má přirozenou tendenci odkládat rozhodnutí, včetně rezervace letenek nebo hotelů. Většina se ale také přesvědčila, že se prokrastinace spíše nevyplácí. A právě s touto zkušeností pracují on-line platformy, které úspěšně vytvářejí dojem, že pokud teď neuděláme ten správný krok (nejčastěji rezervaci na některém OTA portálu), pak budeme hořce litovat. V přeneseném slova smyslu nám tato naléhavost odebírá pocit jistoty, což může vést někdy až k iracionálnímu chování.

V každém případě tato taktika, kterou uplatňují OTAs, vykazuje velice dobré výsledky. Jedna ze studií výzkumné laboratoře MarketingExperiments zjistila, že naléhavost může mít obrovský vliv na míru konverze a v jednom testu se zvedla dokonce o téměř 1 000 procent. Nutno podotknout, že se jedná o studii relativně staršího data z roku 2006, kdy naše spotřební zvyklosti tomuto fenoménu mohly snáze podlehnout než dnes, to však nesnižuje jeho nynější vliv.
 

 Obr. 1 – Časově omezená nabídka; Zdroj: Expedia

Obr. 1 – Časově omezená nabídka; Zdroj: Expedia
 

OTAs nejčastěji pracují s třemi skupinami nástrojů, které jim umožňují lehce ovlivnit své klienty vytvořením pocitu naléhavosti. Zaprvé jsou to časově omezené nabídky lákající na výrazné slevy podpořené ilustrativní grafikou v podobě odpočítávání času, který zbývá do vypršení nabídky (viz obr. 1).
 

 Obr. 2a – Omezená kapacita k prodeji podpořená informací o slevě
 Obr. 2b – Omezená kapacita k prodeji podpořená informací o slevě

Obr. 2 – Omezená kapacita k prodeji podpořená informací o slevě; Zdroj: Priceline
 

Jiným velmi populárním a nám dobře známým trikem je počet pokojů, které zbývají k prodeji (že se často jedná o smluvně alokovanou kapacitu, ze které se ještě nic neprodalo, je podružné), podpořený informací o tom, kolik dalších lidí se na hotel dívá. V zásadě nám tato taktika říká, že pro velmi malý počet jednotek k prodeji je vysoká poptávka.

 Obr. 3 – Ukázka možného přístupu k vytváření pocitu naléhavosti na hotelovém webu / booking enginu  Obr. 3 – Ukázka možného přístupu k vytváření pocitu naléhavosti na hotelovém webu / booking enginu
Obr. 3a – Ukázka možného přístupu k vytváření pocitu naléhavosti na hotelovém webu / booking enginu; Zdroj: TravelClick

Obr. 3b – Ukázka možného přístupu k vytváření pocitu naléhavosti na hotelovém webu / booking enginu; Zdroj: TravelClick

Ačkoli taktika vytváření pocitu naléhavosti funguje velice dobře, využívají ji v drtivé většině pouze OTAs. Přitom její zavedení není až tak složité. Samozřejmě závisí na flexibilitě hotelových webových stránek a možnostech různé formy pocitu naléhavosti na nich vytvářet. Zároveň je nutné, aby též booking engine na hotelovém webu podobnou integraci podporoval, tak jak to ukazuje např. obr. 3.

 Obr. 4 – Ukázka upozornění na exspiraci nabídky v booking enginu; Zdroj: TravelClick

Obr. 4 – Ukázka upozornění na exspiraci nabídky v booking enginu; Zdroj: TravelClick
 

Na tomto příkladu je vidět, že pocit naléhavosti je navíc propojen s výrazně lepší vizuální prezentací pokoje, což může napomoci konverzi. Tu lze ještě podpořit např. dodatečnou informací o vhodnosti typu pokoje pro konkrétní cílovou skupinu (obr. 3a) nebo přeškrtnutím původní a zvýrazněním nové nižší ceny (obr. 3b).

Pro důraznější zvýraznění lze též například aktivovat barevné odlišení speciální nabídky v přehledu dostupných cenových nabídek a případně též info o brzkém vypršení její platnosti (viz obr. 4).

foto
Ing. Jan Kameníček MBAregionální viceprezident společnosti TravelClick
jkamenicek@travelclick.com
Tel: +420 604 817 317
 

Nejnovější články z rubriky Online

Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více
Foto: Pruh Polabí

Porota vybrala vítěze soutěže Turistpropag 2022

Na Výstavišti v Lysé nad Labem se včera sešli porotci prestižní  soutěže  a  přehlídky  turisticko- propagačních  materiálů  Turistpropag 2022, aby vybrali vítěze v 19 kategoriích.

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Vrátí se k nám v roce 2023 běžný rytmus?

Rozhovor s Lenkou Žlebkovou, ředitelkou Kongresového centra Praha, byl domluvený více než týden, na klidnější dopoledne prvního březnového pátku. Světové události ale na dohody tohoto typu ohled jaksi neberou. Setkali jsme se nakonec o několik hodin později....

Číst více