Chcete také více přímých rezervací? Možná vás trápí jedno velké ale. I vy chcete prodávat své wellness & spa pobyty, jenže on-line cestovní kanceláře (OTAs) vám prodají ubytování se snídaní nebo bez ní daleko lépe a více, a ještě v kratším čase. Napřímo získaná rezervace vás stojí hodně energie, vypisování e-mailů, kombinace složitých spa nabídek, pobyt lázeňského hosta s nelázeňským v jednom pokoji atd. Věřili byste tomu, že právě wellness & spa hotely mají daleko větší šanci na více přímých rezervací než hotely ve velkoměstech? Ano, je to právě díky jejich tematickým wellness & spa pobytovým balíčkům a cenám. Ale zdá se, že jejich on-line prodej není vůbec jednoduchý.
OTAs jsou mistry konverze
Portály označované jako OTAs žijí z provize za zprostředkování. Dokážou přivést na své stránky miliony lidí a prodat statisíce volných pokojů a postelí. PPC reklama, remarketing a spousta jiných on-line a off-line vychytávek, aby získaly co nejvíce klientů, také něco stojí. K tomu propracovaný věrnostní marketing a my, majitelé volných kapacit, se můžeme přetrhnout, abychom jim zase vložili pár volných pokojů. My hosta „odbydlíme“ a zabezpečíme, aby se u nás cítil dobře. A on nám jako poděkování dá recenzi – ale kde jinde, než na samotném OTA portálu? Jenže kdo tu spokojenost odpracoval? My! Získané miliony eur investují OTAs do optimalizace rezervačního procesu a do toho, abyste nikdy nezapomněli nahrát další volnou kapacitu. Jsem plně při vědomí, když píši tento článek, a velmi dobře si uvědomuji, že zaplacená provize je jejich odměna za jejich obchodní a marketingové nasazení. Provozovat OTA portál je skvělý obchodní model. Nic nevlastní, nic neprovozují a jsou tak úspěšné!

Naším posláním je pečovat o hosta, poskytovat mu kvalitní službu, aby se příště zase vrátil a/nebo nás doporučil svým známým. Při tomto nasazení nemáme na legrácky typu optimalizace rezervačního procesu opravdu čas. Portály jsou pro náš obchod a marketing důležité. S jejich pomocí se o našem ubytovacím zařízení dozví více budoucích hostů. Jenže co ti, kdo se k nám vracejí a stejně vždy využijí příležitosti rezervovat opět přes portál zprostředkovatele?
Některá ubytovací zařízení se potýkají s úbytkem přímých rezervací a trápí je nárůst těch nepřímých, zprostředkovaných. Jak ale najít rovnováhu mezi rezervacemi zprostředkovanými a rezervacemi získanými napřímo? Jak zabezpečit, aby klienti rezervovali napřímo? Na téma „usnadnění cesty k přímým rezervacím“ jsme napsali e-book. Patnáct tipů, jak na to, najdete na stránkách www.pomahamehotelierum.cz.
Pojďme s nimi udržet tempo
OTAs jsou dobrý sluha. Opravdu skvělý sluha, pouze však do doby, dokud opratě držíme pevně v rukou my, hoteliéři, majitelé a provozovatelé hotelů, penzionů. Víte ale, v čem nám OTAs nemohou nikdy konkurovat? Právě v prodeji tematických pobytů, balíčků wellness & spa. OTAs zvládají prodávat ubytování bez či se snídaní, ale prodej tematických pobytů není jejich silnou stránkou. Tohle musíme využít! A to hned! Vezměme si ze vztahu s nimi to pozitivní a začněme motivovat své vracející se hosty rezervovat si pobyt přes naše vlastní webové stránky. A abychom nestříleli naprázdno, potřebujeme k tomu takový on-line rezervační systém, kterým maximálně podpoříme přímé rezervace a budeme své ubytování a pobytové balíčky jednoduše a rychle prodávat on-line.
Soustřeďte se na své klienty a používejte takový on-line rezervační systém, díky kterému získá návštěvník na stránkách vašeho hotelu rychlý přehled o dostupných pobytových balíčcích a jejich cenách. Kde uvidí, kolik ho stojí ubytování s rodinou, dvěma dětmi v různé věkové kategorii. To jen tak nějaký on-line rezervační systém neumí. To je totiž ta nejhorší zkušenost, kterou hosté na našich stránkách zažijí. Hledají nabídky, které inzerujeme, ale ve finále se nemohou podívat na to, kolik stojí ubytování pro jejich rodiny. Pokud svou detektivní práci nevzdají, jsou nuceni psát do hotelu e-maily nebo zavolat. Dnes už ale nikdo nechce čekat. Každý chce hned vidět, kolik stojí ubytování a jestli máme volno. Nemáme-li, měl by mu systém najít alternativní termín.

Někdy mě bolí u srdce, když vidím, jak někteří z nás vsadili na „alespoň nějaký on-line rezervační systém“, hlavně aby to moc nestálo, přitom jsme ale ochotni platit zprostředkovatelům provize ve výši min. 15 procent a pak se rozčilujeme nad vysokými provizními fakturami. Někteří se zlobí na velkou závislost na OTAs, ale výběru on-line rezervačního systému nevěnují tolik pozornosti, zároveň však chtějí ten nejlepší channel manager. Proč? Chcete prodávat napřímo, nebo přes zprostředkovatele? Co je vaší prioritou? A pak jsou tu někteří, kteří raději žádné balíčky na web dávat nebudou, protože jejich zadání je tak složité a časově náročné, že se to pro těch pár rezervací ani nevyplatí.
Pamatujte, on-line rezervační systém nás musí podporovat v našich potřebách, nikoliv obráceně. Není nic horšího, než když máme propracovanou cenu s různými příplatky za služby (jedna část wellness pobytu s procedurami a druhá pro partnera bez nich), ceny pro děti, přistýlky a systém nám neumožní to, co potřebujeme. Že se to týká i vás? Pokládám si otázku – proč se držíme zuby nehty takového řešení, které nám nefunguje, nemůžeme se na něj spolehnout, ale bojíme vystoupit ze své komfortní zóny.
Více (nejen) přímých rezervací a vyšší zisky
Misí naší firmy se stalo motto „více přímých rezervací“. Žijeme tím každý den, hledáme pro vás možnosti, jak vám toto přání co nejvíce usnadnit. Přivedli jsme před 3 lety na trh skvělý booking engine zaměřený na vysokou konverzi. Strategii přímého prodeje ještě nezapomeneme podpořit webovými stránkami, a tím umožníme rezervovat v reálném čase ubytování či pobytový balíček intuitivně a jednoduše, a to nejen přes počítač, ale i tablet nebo mobilní zařízení. Vytvořit balíček není a už nikdy nebude sci-fi. Do max. 10 minut, máte-li vše připraveno, musí být vše hotovo. A je jedno, jestli jste wellness, spa nebo horský hotel či penzion nabízející víkendový pobyt nebo složitý relaxační balíček spojený s lázeňskými procedurami. Navíc přidáme atraktivní vzhled rezervačního prostředí a klienta máte uloveného. Trochu tomu pomůžete i zásadami revenue managementu a věřte, že přímých rezervací bude přibývat. Děláme v tom již více než 10 let a při každém nasazení on-line rezervačního systému s optimalizovanou cenovou politikou a promyšleným marketingem vidíme již po 3 měsících zajímavé výsledky. A čím déle hotely on-line rezervační systém používají, tím více přibývá přímých rezervací. Vaši hosté si totiž na on-line rezervaci přes váš systém zvykli. Vědí, že je to jednoduché a rychle hotové.
Prodej napřímo pak budete i nadále podporovat prodejem přes zprostředkovatele, a to pomocí channel manageru, který vám umožní snadnou aktualizaci dostupných pokojů a cen pár kliknutími na všech prodejních kanálech. K tomu přidáme napojení na recepční systém, čímž si maximálně zjednodušíte život. Díky jednotné správě cenové politiky, stahování rezervací z portálů a jejich zapisování do recepčního systému a omezení overbookingu získáte čas na to věnovat se svým klientům, vymýšlení nových prodejních taktik či přípravě tematických balíčků.
Nejlepším obchodním zástupcem vašeho ubytovacího zařízení je „vymazlená“ webová stránka s možností rezervovat pokoj v reálném čase, channel manager a on-line rezervační systém, který je zaměřen na vysokou konverzi, díky němuž zvýšíte počet přímých rezervací. Vše funguje 24/7. Přidejte k tomu automatizovaný CRM systém, který vám pomůže vše rychle připravit, odeslat e-mailem, a klient si rezervuje přímo na vašich stránkách. Zjednodušit klientovi proces rezervace je základ, obzvláště má-li netradiční požadavky na počet osob, věk dětí, extra služby, spa & wellness procedury atd. On-line přímé rezervace ve wellness & spa ubytovacích zařízení nejsou utopie. Řešení existuje a funguje dokonale; a takové řešení přeji i vašemu ubytovacímu zařízení.
Radka TelyčkováHow-To-Increase-Revenue Advisor a Hotel Coach ve společnosti Pomáháme hoteliérům