Město Hradec Králové obhájilo vítězství v druhém ročníku ankety Cyklobarometr měst. Na druhém místě se umístila Olomouc, která v žebříčku přeskočila Pardubice a Otrokovice. Do ankety se zapojilo na 1200 cyklistů, kteří odpovídali na třicítku otázek týkajících se infrastruktury, bezpečnosti či vztahu veřejné správy k rozvoji cyklodopravy. Výsledná známka poté odhalila nakolik je město pro cyklisty příjemné.
Hradec Králové obhájil loňské vítězství v anketě s výslednou známkou 2,83. „Oproti minulému roku si Hradec ve výsledné známce o osm setin pohoršil,“ uvedl Daniel Mourek z Nadace Partnerství, která anketu pořádá. Cyklisté u Hradce Králové ocenili například to, že jsou ve městě pro jejich potřeby nastaveny semafory, nebo že nabízí dostatek míst, kde je možné kolo uzamknout.
O pouhou setinu hůře (2,84) skončila na druhém místě Olomouc, která poskočila z pátého místa. „Olomouc jsme se proto rozhodli vyhlásit Skokanem roku 2017,“ doplnil Mourek s tím, že Olomouc získá od Nadace Partnerství jako cenu elektronické sčítača Eco-counter pro sčítání cyklistů na tři měsíce zdarma. Olomouc od cyklistů získala vůbec nejlepší známky ze všech měst za údržbu komunikací pro cyklisty, za jejich dostatečnou šířku i za jejich zobousměrnění pro cyklisty.
O jednu příčku si pohoršily letos třetí Pardubice a čtvrté Otrokovice. Rozdíl mezi prvním a čtvrtým je ovšem naprosto nepatrný. Všechna čtyři města se vešla do čtyř setin.
Naopak na chvostu skončil Liberec, který si oproti loňskému roku pohoršil o jednu příčku. Jeho umístění vysvětluje skutečnost, že hned ve třetině otázek ankety dostal vůbec nejhorší známku. Například za veřejné půjčovny kol, srozumitelnost značení nebo za údržbu cyklostezek v zimních měsících. Průměrně poté v porovnání s ostatními městy cyklisté v Liberci hodnotí povrch stezek.
Mírné zlepšení v anketě zaznamenala i česká a moravská metropole. „Obě města poskočila shodně o dvě příčky a v celkovém hodnocení si Praha polepšila o devět setin, Brno pak o šest,“ řekl dále Mourek.
Anketa využívá metodiku takzvaného Klimatestu, kdy respondenti hodnotí města na stupnici od jedné do šesti a do celkového hodnocení postupují ta, u kterých odpovědělo více než 25 lidí. „Otázky byly rozděleny do čtyř hlavních bloků týkajících se stavu cyklodopravy, bezpečnosti cyklistů, komfortu na cyklostezkách a stavu infrastruktury. Výsledná známka je pak průměrem známek za jednotlivé bloky,“ objasnila metodiku Lenka Myšáková ze sdružení Auto*Mat, které koordinuje kampaň Do práce na kole.
Z celkového hodnocení vyplývá, že si města mírně polepšila. „Průměrná celková známka je 3,29, což je o čtyři setiny lepší než loni. Nejmírnější jsou cyklisté v hodnocení celkového stavu cyklodopravy, který ohodnotili známkou 3,07,“ dodal Mourek. Naopak nejhůře vychází města v otázkách veřejných půjčoven kol, značení objízdných tras pro cyklisty v případě uzavírky a také v otázce krádeží kol.
Anketu pod značkou Cyklobarometru hodlá Nadace Partnerství pořádat pravidelně a do budoucna ji rozšířit o další města. „V Německu se do podobné ankety zapojuje každé dva roky více jak sto tisíc respondentů, kteří hodnotí téměř pět set německých měst. Trendy ve vnímání cyklistiky v jednotlivých městech jsou pro místní politiky důležitou zpětnou vazbou,“ vysvětlil Mourek.
Výsledky i s přehledem otázek ankety (PDF) je možné nalézt na tomto odkaze
Foto: Shutterstock.com