Konference Fórum cestovního ruchu 2016, která se konala v Karlových Varech souběžně s festivalem TOURFILM, se tematicky zaměřila na možnosti využití netradičních nástrojů v destinačním marketingu. Řeč tak byla o Instagramu, virtuální realitě, blogerech a dalších fenoménech dnešních dnů.
V úvodu konference přivítali účastníky náměstek hejtmana Karlovarského kraje Petr Zahradníček, náměstek karlovarského primátora Jiří Klsák, ředitelka agentury CzechTourism Monika Palatková a také ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová. Ta přednesla poměrně zásadní projev, ve kterém mj. informovala o plánech ministerstva na podporu oboru prostřednictvím nového Národního programu podpory cestovního ruchu, který si mimo jiné vyžádá změnu ve výběru místních poplatků. Zároveň vyzvala všechny asociace k partnerskému přístupu k ministerstvu a agentuře CzechTourism. S detaily se seznámíte v rozhovoru na str. 6–7.
Program konference odstartovala ředitelka agentury CzechTourism Monika Palatková prezentací marketingového plánu národní turistické centrály na příští rok. Ten bude pracovat s tématem „Baroko všemi smysly“. Detailně se s ním budete moci seznámit v některém z příštích vydání COT business. Prezentaci možností netradičních nástrojů zahájila travel blogerka Veronika Hradilíková z Travelgeekery, která radila, jak na spolupráci s blogery – jak je najít a oslovit, jak s nimi spolupracovat a jak výsledky jejich práce zužitkovat. To názorně ukázali i blogeři Randi a Michael z Just a pack.
Na podobné téma byla i následující prezentace Hynka Hampla a Ondřeje Duffka – ti vysvětlili potenciál této oblíbené aplikace a naznačili, jak je možné marketingově pracovat s instagramery. S touto zajímavou obcí už pracuje i agentura CzechTourism. Ta ve spolupráci s iniciativou Travel Massive před pár týdny zorganizovala historicky první „insta trip“, tedy pobyt pro skupinu světových instagramerů, kteří během svého krátkého pobytu ve vybraných regionech nafotili snímky, díky kterým se Česká republika připomněla nemalému množství uživatelů Instagramu z celého světa. Výsledky tohoto tripu účastníkům představil Petr Klymec, šéf tuzemské sekce Travel Massive.
S novými médii nepracuje jen centrála agentury CzechTourism, ale i některá její zahraniční zastoupení. To názorně demonstroval Jiří Dužár z amerického zastoupení, který dal nahlédnout do své marketingové kuchyně a podělil se o zkušenosti s marketingem v sociálních sítích apod.
O tom, že do marketingu v cestovním ruchu lze zapojit i zdánlivě zcela nesouvisející projekty, hovořil Petr Andrýsek ze Socialsharks. Posluchači se mimo jiné dozvěděli, že na příchod nových trendů je třeba reagovat urychleně, dokud jsou „in“ – příkladem relativně krátkého životního cyklu může být třeba ještě nedávno masový a dnes strmě upadající fenomén Pokémon GO.
Nové technologie mají jeden společný rys – ze všech cílových skupin mají největší odezvu u tzv. mileniálů, tedy u tolik diskutované generace Y. O té stále panuje řada mýtů či polopravd, proto bylo dobrým krokem zařadit do programu konference přednášku Kamila Kunce z výzkumné agentury NMS Market Research, který spolu se Soňou Machovou z Institutu turismu agentury CzechTourism prezentoval výsledky průzkumu týkajícího se zvyklostí a potřeb mileniálů. Zajímavý příspěvek přivezl do Karlových Varů i Carlo Capalbo z Prague International Marathon. Ten spolu s Alešem Pangrácem z agentury CzechTourism představil projekt Digitální Marathon, díky kterému si mohou maraton v pražských ulicích virtuálně proběhnout i ti, kteří právě klusají na pásu třeba na druhé straně světa. Je vcelku reálná šance, že je pražské scenérie okouzlí natolik, že do metropole přijedou i reálně. Nová média lze využít i v krizové komunikaci. To názorně ukázala Elke Dens z Visit Flanders, když hovořila o tom, jak tato turistická centrála komunikovala po teroristickém útoku v Bruselu.
O tom, že destinace je dnes možné představit i pomocí virtuální reality, přesvědčil účastníky Pavel Mizera ze společnosti Samsung, který prezentoval mj. brýle pro virtuální realitu či kameru umožňující pořizování 360o fotografií a videí. O závěr konference se pak postaral Miguel Gallego z European Travel Commission, který posluchače seznámil s vybranými pozitivními příklady využití moderních technologií v marketingu některých světových destinací.
Foto: -pmu-