Fórum cestovního ruchu hledalo v Hradci Králové nové cesty

Prostory EA Hotelu Tereziánský dvůr zaplnilo ve dnech 21.–22. listopadu více než 150 účastníků, kteří se sjeli do Hradce Králové na 8. ročník konference Fórum cestovního ruchu. Organizátoři z agentury CzechTourism tentokrát zaměřili program na hledání nových cest a přístupů k oboru. Během prvního dne zazněly konferenční příspěvky od 14 řečníků, které se věnovaly influencer marketingu, využití potenciálu komunit v rozvoji regionů či tvorbě mediálních obsahů a také vytváření turistických produktů.

Markéta VogelováPo krátké zdravici radního Královéhradeckého kraje pro oblast regionálního rozvoje, evropských grantů, dotací a cestovního ruchu Pavla Hečka vystoupila s prvním konferenčním příspěvkem nazvaným Nové cesty v novém světě ředitelka Institutu turismu agentury CzechTourism Markéta Vogelová. Zamýšlela se nad tím, co dnes ovlivňuje globální cestovní ruch a jak na to musejí destinace, poskytovatelé služeb i zákazníci reagovat. Řeč byla o trendech v turismu – o individualizaci, o zkracování cest či ústupu od cestování ve velkých skupinách, a o činnosti agentury CzechTour­ism v pomalu končícím roce.

Václav MoravecKlíčovým řečníkem letošního ročníku byl Václav Moravec, který vystoupil hned jako druhý. Jeho příspěvek pojednávající o vztahu médií a cestovního ruchu se setkal s největší odezvou. Zmínil v něm třeba, že média zážitky nejen zprostředkovávají, ale i kazí. Sociální sítě a influenceři totiž tvoří přikrášlené zážitky z cest, což může nalákat k návštěvě další, ale u řady lidí se následně mnohem častěji objevují pocity zklamání. Turisty je proto třeba vzdělávat a na stinné stránky cestování upozorňovat. A je třeba s nimi hrát férovou hru. Zároveň ale upozornil, že i samotní novodobí cestovatelé se uchylují k přikrášlování a sdílejí falešné či nerealistické fotografie pro získávání lajků na sociálních sítích. Jde jim o to, jak vnímají zážitek z návštěvy ostatní, a ne oni samotní. Sledují ostatní a zároveň chtějí být sami sledováni – stávají se z nich proto tzv. produživatelé.

Síla a zapojení komunity v cestovním ruchu

Jonathan LloydV dalším konferenčním bloku přišla řeč na průmyslové kulturní dědictví, které se stává významným tématem mainstreamového cestovního ruchu. Jak mohou místní komunity a regiony využít tohoto trendu a jak mohou prezentovat své průmyslové dědictví způsobem, který osloví větší a širší publikum? Nad tím se ve své přednášce nazvané Stále živý industriál zamýšleli Tomáš Raboch ze společnosti PilsenJoy a hlavně pak Jonathan Lloyd, člen výboru ERIH.

Následně vystoupil Jakub Kulhánek ze Středočeské centrály cestovního ruchu, který představil speciální mapu, jejíž předlohou byla počítačová hra Kingdom Come: Deliverance. Díky tomuto spojení se mohou milovníci počítačových her, a nejen oni, vydat po stopách hlavního hrdiny Jindřicha a poznat dnešní podobu krajiny, měst i památek Posázaví, v němž se příběh odehrává. Mapa obsahuje 10 turistických cílů a setkala se s takovým úspěchem, že v návaznosti na její vydání došlo k podstatnému zvýšení návštěvnosti zmíněných míst.

Jakub KulhánekO sdílených mapách a možnosti jejich využití v on-line marketingu poté hovořil Ivoš Gajdorus z mapové sociální sítě Mapotic, který uvedl: „Mapy už dávno neslouží jen k zobrazování míst. Jsou živé, interaktivní a bohaté na obsah i funkce.“ O tom, že lze na dnešních mapách plánovat trasy a získávat informace o jednotlivých místech, ví každý. Už méně známé je ale to, že na mapách lze budovat komunity, diskutovat s klienty, využít je k hodnocení míst nebo jako nový marketingový kanál. V detailech míst lze sdílet zkušenosti, zážitky, fotografie i videa. Jejich prostřednictvím lze budovat vztahy i podporovat prodej nebo získávat partnery a sponzory.

Jan ŠkolníkJan Školník z Agentury pro rozvoj Broumovska se následně podělil o své zkušenosti týkající se spolupráce v rámci regionálního rozvoje. A zároveň přednesl příběh neúspěchu, protože některé věci se agentuře zatím nedaří uskutečnit nebo změnit. Každá destinace či region disponují určitou identitou, na jejímž budování se podílí i samotná komunita lidí, nejen přírodní a kulturní dědictví, kterým se pyšní. Aby bylo možné tuto identitu dále posilovat a rozvíjet, je do této aktivity potřeba komunitu obyvatel silně zapojit.

#travel #share #follow

Lukáš WislaO influencer marketingu coby mocně se rozvíjejícím nástroji hovořil na konferenci Lukáš Wisla z národní turistické centrály. Řeč byla zejména o Instagramu, který je podle něj pro účely cestovního ruchu nejvhodnější. Zmínil kupříkladu rozdíl mezi velkými influencery a těmi menšími s počtem sledujících v řádech několika tisíc. Jelikož hvězdy Instagramu mají velkou fanouškovskou základnu, a mají tak velký zásah i prestiž, spolupráce s nimi je nákladnější. Je navíc potřeba počítat s komerčním výstupem a s tím, že jejich kreativita nemá tak velký progres. Naproti tomu ti menší obvykle nabízejí své služby levněji (i barterem), diskutabilní ovšem může být kvalita jejich práce a zásah příspěvků. K výběru influencerů mimo jiné poznamenal: „Ať už je influencer kdokoliv, musí vám jeho výstup zapadat do vaší strategie.“

Jiří DužárOhlédnutí za globálním setkáním influen­cerů a profesionálů ze světa nových médií TBEX Europe 2018, které se uskutečnilo letos v Dolních Vítkovicích, si připravil Jiří Dužár ze zahraničního zastoupení agentury CzechTourism pro USA a Kanadu. TBEX je největší konferencí svého druhu na světě a sjíždějí se na ni influenceři různého typu. Letos na akci dorazilo na 500 účastníků ze 43 zemí světa a byla rozprostřena do ­téměř 21 dní, během kterých probíhaly press i fam tripy a individuální tour. A co České republice přinesla? Zatímco třeba na Instagramu se o jejích krásách přesvědčilo na 2,1 milionů uživatelů, tak na Twitteru bylo tematickým obsahem zasaženo dokonce 16,8 milionů uživatelů.

Od dotazníku k produktu

Jaromír PolášekProduktové portfolio agentury CzechTourism představili hned dva její zástupci, a sice Jan KratochvílMiroslav Klusák. Portfolio vychází z dlouhodobé produktové profilace krajů a na jeho sestavení se podíleli krajští koordinátoři i odborníci z agentury CzechTourism, kteří v regionech zjišťovali, jak se regiony chtějí prezentovat v tuzemsku i v zahraničí. Produkty byly rozčleněny do čtyř skupin (oblastní, regionální a nadregionální a národní) a pro každý byla vytvořena tzv. produktová karta, kde je shrnuto, co se nabízí, kam za tímto produktem mají turisté směřovat, o jaké turisty daný region stojí apod. Pro kampaně v letech 2019–2021 je nyní připraveno 38 produktových karet.

Soňa MachováTři různé jihočeské produkty cestovního ruchu na závěr konferenčního dne představil autorský tým skládající se z ředitele Jihočeské centrály cestovního ruchu Jaromíra Poláška, Viktora Vojtka z Jihočeské univerzity a Soni Machové za CzechTourism. Velkou trojku nejnovějších projektů tvoří produkt cílený na mladé čínské turisty Jižní Čechy léčí, dále pro náruživé lovce i jejich rodiny přichystaný průvodce Myslivecké zážitky v jižních Čechách a posledním z nich je připravovaný projekt Vltava.

Foto: -pmu-, -gk-
 

Druhý den konference se nesl ve znamení dvou workshopů. Zatímco praktické poznatky z influencer marketingu mohli zájemci načerpat u Lukáše Wisly z CzechTourism a Jakuba Fišera z ­KUbajsz.com, tak možnosti měření efektivity destinačního managementu se mohli naučit účastníci u Šárky Tittelbachové a Lucie Plzákové z Vysoké školy hotelové v Praze.

 


Pokud máte zájem o detailnější seznámení s jednotlivými konferenčními příspěvky, jejich rozšířené verze naleznete v naší podrobné on-line reportáži na portálu iCOT.cz.

foto
Petr Manuel UlrychC.O.T. media
šéfredaktor časopisu COT a portálu iCOT.cz
petr.ulrych@cot.cz
 

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více
Foto: TO Pardubicko

Na Pardubicku jednali o výběru poplatků z pobytu i moderních technologiích

V Pardubicích se včera sešli místní aktéři cestovního ruchu. Debatovali například o moderních technologiích v turismu nebo o výběru poplatků z pobytu. Pravidelné jednání uspořádala už pošesté oblastní organizace cestovního ruchu s názvem Pardubicko - Perníkové srdce Čech.

Číst více