Prostory EA Hotelu Tereziánský dvůr zaplnilo ve dnech 21.–22. listopadu více než 150 účastníků, kteří se sjeli do Hradce Králové na 8. ročník konference Fórum cestovního ruchu. Organizátoři z agentury CzechTourism tentokrát zaměřili program na hledání nových cest a přístupů k oboru. Během prvního dne zazněly konferenční příspěvky od 14 řečníků, které se věnovaly influencer marketingu, využití potenciálu komunit v rozvoji regionů či tvorbě mediálních obsahů a také vytváření turistických produktů.
Po krátké zdravici radního Královéhradeckého kraje pro oblast regionálního rozvoje, evropských grantů, dotací a cestovního ruchu Pavla Hečka vystoupila s prvním konferenčním příspěvkem nazvaným Nové cesty v novém světě ředitelka Institutu turismu agentury CzechTourism Markéta Vogelová. Zamýšlela se nad tím, co dnes ovlivňuje globální cestovní ruch a jak na to musejí destinace, poskytovatelé služeb i zákazníci reagovat. Řeč byla o trendech v turismu – o individualizaci, o zkracování cest či ústupu od cestování ve velkých skupinách, a o činnosti agentury CzechTourism v pomalu končícím roce.
Klíčovým řečníkem letošního ročníku byl Václav Moravec, který vystoupil hned jako druhý. Jeho příspěvek pojednávající o vztahu médií a cestovního ruchu se setkal s největší odezvou. Zmínil v něm třeba, že média zážitky nejen zprostředkovávají, ale i kazí. Sociální sítě a influenceři totiž tvoří přikrášlené zážitky z cest, což může nalákat k návštěvě další, ale u řady lidí se následně mnohem častěji objevují pocity zklamání. Turisty je proto třeba vzdělávat a na stinné stránky cestování upozorňovat. A je třeba s nimi hrát férovou hru. Zároveň ale upozornil, že i samotní novodobí cestovatelé se uchylují k přikrášlování a sdílejí falešné či nerealistické fotografie pro získávání lajků na sociálních sítích. Jde jim o to, jak vnímají zážitek z návštěvy ostatní, a ne oni samotní. Sledují ostatní a zároveň chtějí být sami sledováni – stávají se z nich proto tzv. produživatelé.
Síla a zapojení komunity v cestovním ruchu
V dalším konferenčním bloku přišla řeč na průmyslové kulturní dědictví, které se stává významným tématem mainstreamového cestovního ruchu. Jak mohou místní komunity a regiony využít tohoto trendu a jak mohou prezentovat své průmyslové dědictví způsobem, který osloví větší a širší publikum? Nad tím se ve své přednášce nazvané Stále živý industriál zamýšleli Tomáš Raboch ze společnosti PilsenJoy a hlavně pak Jonathan Lloyd, člen výboru ERIH.
Následně vystoupil Jakub Kulhánek ze Středočeské centrály cestovního ruchu, který představil speciální mapu, jejíž předlohou byla počítačová hra Kingdom Come: Deliverance. Díky tomuto spojení se mohou milovníci počítačových her, a nejen oni, vydat po stopách hlavního hrdiny Jindřicha a poznat dnešní podobu krajiny, měst i památek Posázaví, v němž se příběh odehrává. Mapa obsahuje 10 turistických cílů a setkala se s takovým úspěchem, že v návaznosti na její vydání došlo k podstatnému zvýšení návštěvnosti zmíněných míst.
O sdílených mapách a možnosti jejich využití v on-line marketingu poté hovořil Ivoš Gajdorus z mapové sociální sítě Mapotic, který uvedl: „Mapy už dávno neslouží jen k zobrazování míst. Jsou živé, interaktivní a bohaté na obsah i funkce.“ O tom, že lze na dnešních mapách plánovat trasy a získávat informace o jednotlivých místech, ví každý. Už méně známé je ale to, že na mapách lze budovat komunity, diskutovat s klienty, využít je k hodnocení míst nebo jako nový marketingový kanál. V detailech míst lze sdílet zkušenosti, zážitky, fotografie i videa. Jejich prostřednictvím lze budovat vztahy i podporovat prodej nebo získávat partnery a sponzory.
Jan Školník z Agentury pro rozvoj Broumovska se následně podělil o své zkušenosti týkající se spolupráce v rámci regionálního rozvoje. A zároveň přednesl příběh neúspěchu, protože některé věci se agentuře zatím nedaří uskutečnit nebo změnit. Každá destinace či region disponují určitou identitou, na jejímž budování se podílí i samotná komunita lidí, nejen přírodní a kulturní dědictví, kterým se pyšní. Aby bylo možné tuto identitu dále posilovat a rozvíjet, je do této aktivity potřeba komunitu obyvatel silně zapojit.
#travel #share #follow
O influencer marketingu coby mocně se rozvíjejícím nástroji hovořil na konferenci Lukáš Wisla z národní turistické centrály. Řeč byla zejména o Instagramu, který je podle něj pro účely cestovního ruchu nejvhodnější. Zmínil kupříkladu rozdíl mezi velkými influencery a těmi menšími s počtem sledujících v řádech několika tisíc. Jelikož hvězdy Instagramu mají velkou fanouškovskou základnu, a mají tak velký zásah i prestiž, spolupráce s nimi je nákladnější. Je navíc potřeba počítat s komerčním výstupem a s tím, že jejich kreativita nemá tak velký progres. Naproti tomu ti menší obvykle nabízejí své služby levněji (i barterem), diskutabilní ovšem může být kvalita jejich práce a zásah příspěvků. K výběru influencerů mimo jiné poznamenal: „Ať už je influencer kdokoliv, musí vám jeho výstup zapadat do vaší strategie.“
Ohlédnutí za globálním setkáním influencerů a profesionálů ze světa nových médií TBEX Europe 2018, které se uskutečnilo letos v Dolních Vítkovicích, si připravil Jiří Dužár ze zahraničního zastoupení agentury CzechTourism pro USA a Kanadu. TBEX je největší konferencí svého druhu na světě a sjíždějí se na ni influenceři různého typu. Letos na akci dorazilo na 500 účastníků ze 43 zemí světa a byla rozprostřena do téměř 21 dní, během kterých probíhaly press i fam tripy a individuální tour. A co České republice přinesla? Zatímco třeba na Instagramu se o jejích krásách přesvědčilo na 2,1 milionů uživatelů, tak na Twitteru bylo tematickým obsahem zasaženo dokonce 16,8 milionů uživatelů.
Od dotazníku k produktu
Produktové portfolio agentury CzechTourism představili hned dva její zástupci, a sice Jan Kratochvíl a Miroslav Klusák. Portfolio vychází z dlouhodobé produktové profilace krajů a na jeho sestavení se podíleli krajští koordinátoři i odborníci z agentury CzechTourism, kteří v regionech zjišťovali, jak se regiony chtějí prezentovat v tuzemsku i v zahraničí. Produkty byly rozčleněny do čtyř skupin (oblastní, regionální a nadregionální a národní) a pro každý byla vytvořena tzv. produktová karta, kde je shrnuto, co se nabízí, kam za tímto produktem mají turisté směřovat, o jaké turisty daný region stojí apod. Pro kampaně v letech 2019–2021 je nyní připraveno 38 produktových karet.
Tři různé jihočeské produkty cestovního ruchu na závěr konferenčního dne představil autorský tým skládající se z ředitele Jihočeské centrály cestovního ruchu Jaromíra Poláška, Viktora Vojtka z Jihočeské univerzity a Soni Machové za CzechTourism. Velkou trojku nejnovějších projektů tvoří produkt cílený na mladé čínské turisty Jižní Čechy léčí, dále pro náruživé lovce i jejich rodiny přichystaný průvodce Myslivecké zážitky v jižních Čechách a posledním z nich je připravovaný projekt Vltava.
Foto: -pmu-, -gk-
Druhý den konference se nesl ve znamení dvou workshopů. Zatímco praktické poznatky z influencer marketingu mohli zájemci načerpat u Lukáše Wisly z CzechTourism a Jakuba Fišera z KUbajsz.com, tak možnosti měření efektivity destinačního managementu se mohli naučit účastníci u Šárky Tittelbachové a Lucie Plzákové z Vysoké školy hotelové v Praze. |
Pokud máte zájem o detailnější seznámení s jednotlivými konferenčními příspěvky, jejich rozšířené verze naleznete v naší podrobné on-line reportáži na portálu iCOT.cz.