Devátý ročník konference Fórum cestovního ruchu, kterou pořádá agentura CzechTourism, nesl podtitul Inovace v cestovním ruchu, témat se ovšem stihlo během dvoudenního programu probrat mnohem více. Účastníci se mimo jiné seznámili i se specifiky vybraných zdrojových trhů našeho incomingu.
Do brněnského hotelu Courtyard by Marriott se na loňský ročník konference sjelo téměř 200 zástupců privátního i veřejného sektoru, aby během dvoudenní konference načerpali know-how v oblasti využití inovativních technologií, digitálních fenoménů a marketingových poznatků v managementu a marketingu turistických destinací. Speciální workshopy pak byly zaměřeny na využití business intelligence pro analýzu dat a podporu strategického rozhodování destinačních manažerů a také na problematiku veřejné podpory.
Hlavním spíkrem byl Doug Lansky, dle vlastních slov „nejlepší konferenční řečník“, jinak též autor desítek publikací a článků. Ve své přednášce se věnoval problematice overtourismu. Byť sám psal třeba pro Lonely Planet, přiznal, že k overtourismu přispívají i turistické průvodce a seznamy nejlepších destinací na světě. Jejich jediným kritériem pro zařazení určitého místa je to, že na daném seznamu ještě nebylo. Dříve nebo později se na něj tedy dostane každý. A všechny destinace se dostávají do smyčky: nejprve chtějí více turistů, aby následně hledaly cesty, jak se jich zase zbavit. V cestovním ruchu není možné pořád prahnout po větším množství turistů, je třeba se spíše zaměřit na tzv. balance-tourism. „Zkuste změnit směr, jakým o turismu přemýšlíte a co od něj očekáváte. Turismus má pracovat pro vás, ne vy pro něj,“ řekl Lansky. Jak toho ale dosáhnout? Jednou z cest je zdražení vstupného – lidí přijde méně, ale destinace z nich bude mít větší zisk. Také je vhodné turistům nabídnout originální turistické balíčky a produkty, čímž si destinace vytvoří vlastní tvář a odliší se od konkurence.
Strategie a inovace v cestovním ruchu
Přesně tak znělo téma panelové diskuse, jejímiž panelisty byli Jiří Hlavenka z Kiwi.com, Jarmila Kowolowská z Grason.cz, Barbora Podhrázská zastupující statutární město Brno, předseda Fóra cestovního ruchu Viliam Sivek, Adam Vodička z Anybody.cz a Liz Lobo z GoMyStay.com. Diskusi moderoval ředitel agentury CzechTourism Jan Herget a otevřel ji palčivým tématem, tedy nedostatkem pracovních sil. Debata se rychle stočila k hotelnictví a panelisty názorově rozdělila na dva tábory – konzervativní křídlo vedené Viliamem Sivkem zastávalo názor, že byť se jedná o drahou komoditu, bez personálu se hoteliéři neobejdou. Protistrana v čele s Adamem Vodičkou z brněnského Anybody hotelu naopak tvrdila, že mnohé práce lze nahradit technologiemi a jiné si host rád odvede sám. Debata rovněž ukázala, že v cestovním ruchu dochází k řadě disrupcí, tedy zásadních změn. Těmto změnám nemá podle Jiřího Hlavenky z Kiwi.com smysl čelit, je třeba se s nimi naučit žít a přizpůsobit se jim. V letecké dopravě byl podle něj takovou disrupcí příchod Kiwi.com. Šlo o reakci na skutečnost, že letecké společnosti zapomněly na klienty a myslely jen na maximalizaci svého zisku. Zmiňovaný brněnský start-up uspěl díky tomu, že jeho zakladatelé pochopili potřeby zákazníka a nabídli jednoduchý systém rezervace letenek s garancemi, díky němuž si pasažéři mohou své cestovní aranžmá udělat jednoduše sami. A ještě jsou ochotni si za to připlatit.
V další části diskuse došlo na řadu na první pohled vzájemně nesouvisejících dotazů. Řešila se například otázka, zda by neměly být národní turistické centrály nahrazeny nějakým projektem typu Kiwi.com. Barbora Podhrázská z brněnského magistrátu zase přemítala nad tím, zda potřebujeme weby a portály destinačních společností, neboť na nich turisté primárně obvykle nic nehledají. „Když ale děláte dobrý obsah, který není marketingový a vychází opravdu z toho, co lze v daném místě najít a zažít, šanci na úspěch to má,“ uvedla Podhrázská a de facto tak shrnula brněnské zkušenosti posledních let. „Je třeba dát prostor místním, pak to bude uvěřitelné a bude se kolem toho vytvářet komunita,“ dodala. Diskutovalo se i o problematice turistických informačních center, účastníci hledali také odpověď na otázku, jak lze pomocí inovací dostat turisty do regionů, případně se zajímali o to, jakou přidanou hodnotu by měly přinášet organizace destinačního managementu, zda mají, či nemají obce v oblasti cestovního ruchu podnikat, proč se české start-upy bojí vyrůst apod.
Mobilní aplikace nejsou jen hry
Odpolední sekci konference odstartovala Veronika Řídelová z nadace Vodafone ČR příspěvkem vysvětlujícím, že mobilní aplikace nejsou pouze hry, ale mohou i pomáhat potřebným. Některé takové byly v přednášce představeny – například VozejkMap, což je aplikace s mapou obsahující tisíce bezbariérových míst, která usnadňuje cestování tělesně postiženým turistům. Dále představila Řídelová projekt Vlakem jednoduše, který mapuje nádraží v České republice. Nadace podporuje také Deaf Travel, což je aplikace s mapou odhalující pomocí videí zajímavá místa v Česku sluchově postiženým turistům. Mnoho dalších nápadů pak v tuto chvíli nadace pomáhá vyvíjet. Za svoji existenci podpořila na 500 projektů.
Plan T
Masterplan pro turismus (jinak též Plan T) ve svém příspěvku představila Bettina Seiser z rakouského ministerstva pro udržitelnost a cestovní ruch. Plan T je postaven na spolupráci ministerstva s federální hospodářskou komorou, do přípravy plánu ale mohla zasáhnout široká odborná veřejnost. Motto plánu je jednoduché: „Na cestě k nejudržitelnější turistické destinaci na světě“. Bylo definováno devět hlavních okruhů činností – od posilování povědomí o cestovním ruchu přes nastolování kooperativní kultury, zatraktivňování podnikatelského prostředí a výchovu budoucích pracovních sil až po marketing či financování aktivit v oblasti cestovního ruchu.
UNESCO – rozvoj produktu a jeho strategie
(ANO, nebo radši NE?)
Tradiční osobností, která na Fóru cestovního ruchu vystupuje pravidelně, je Ondřej Špaček ze společnosti CE-Traffic. Tentokrát se věnoval tématu UNESCO jako produktu cestovního ruchu a strategii jeho rozvoje. Památky UNESCO jsou turistickým fenoménem – jsou to cíle, které všichni při cestování vyhledáváme. Je však vhodné, aby se všechny destinace snažily o zápis na tento přední seznam? Je za tím mnoho práce, času i financí, a přesto může vše skončit neúspěchem. Celkem je nyní zapsáno v UNESCO 1 121 lokalit ve 167 zemích světa. Česká republika je v tomto srovnání nadprůměrná – má v tuto chvíli 14 památek ve 20 lokalitách. To je více než dvojnásobek světového průměru. Chybí ale zatím provázané a komplexně pojaté produkty, které by turisty motivovaly při cestách do Česka k návštěvě všech památek UNESCO. Ze zápisu na seznam UNESCO plyne mnoho výhod – zvyšuje návštěvnost, kvalitu života či počet pracovních míst a pozdvihuje prestiž destinace. Jako příklad dobré praxe nakonec Ondřej Špaček prezentoval změny, které zavedl v poslední době Český Krumlov a jaké mu z nich vyplynuly výhody.
#brnoregion – tak trochu jiný destinační marketing

Jednání prvního dne uzavřely semináře o vybraných incomingových trzích – zástupci příslušných zahraničních zastoupení CzechTourism prezentovali data, trendy, statistiky i leckdy vtipná fakta týkající se Německa, Jižní Koreje, Izraele a Blízkého východu.
Pátek ve znamení seminářů
Program druhého konferenčního dne se skládal ze dvou seminářů. První nesl název E-solution for Chinese Market, probíhal v angličtině a byl určen primárně pro regionální centrály cestovního ruchu, asociace, unie, ústavy a další subjekty, které poskytují služby v cestovním ruchu. Cílem agentury CzechTourism bylo na jednom místě představit elektronická řešení cílení na individuální turisty z Číny, a to prostřednictvím specifických aplikací digitálních platforem, které používají čínští zákazníci, jako je například A La Carte, Europass, Kiwi.com, či Shanghai Jungle. Tyto platformy mohou využít zejména regionální centrály cestovního ruchu pro poskytnutí obsahu s dosahem na širokou veřejnost v Číně, stejně jako poskytovatelé služeb.
Druhý seminář byl nazván Business intelligence, data a marketingový výzkum a byl určen zejména specialistům destinačního marketingu z regionálních i lokálních destinací, ale i zástupcům podnikatelské veřejnosti či místních samospráv, kteří se v rámci své práce zabývají zpracováním a analýzami dat z oblasti cestovního ruchu. Soňa Machová a Tereza Kupčíková z Institutu turismu agentury CzechTourism věnovaly zvláštní pozornost možnostem využití pokročilých nástrojů business intelligence pro analýzu dat z různých zdrojů. Došlo i na praktické ukázky využití sestav MS Power BI dostupných v systému MIS. Představeny byly také novinky z aktuálních marketingových výzkumů a v závěru proběhla diskuse o dalších možnostech rozvoje analytických služeb agentury CzechTourism.
Foto: CzechTourism
| Detailněji se s obsahem přednášek, jež zazněly na Fóru cestovního ruchu 2019, můžete seznámit v on-line reportáži na www.icot.cz/24839. |



