Odbornou konferenci Fórum cestovního ruchu pořádá agentura CzechTourism 21. a 22. listopadu v prostorách hotelu Tereziánský dvůr v Hradci Králové. Připraveny budou přednášky související s letošním tématem inovací a hledání nových cest v cestovním ruchu, ale i odborné workshopy.
Anotace příspěvků
Nové cesty v novém světě
Monika Palatková, CzechTourism
Globální trh cestovního ruchu je stejně jako ostatní odvětví stále více ovlivňován dynamickými změnami spotřebitelských trendů, nástupem nových marketingových a komunikačních kanálů či dynamickou fragmentací cílových skupin. Neustálé inovace ve způsobu a přístupu k trávení volného času způsobují stírání hranice mezi mainstreamovými a nikovými segmenty. Aktivity a životní styly typické dříve pro úzce vymezené skupiny nadšenců jsou dnes široce přejímány širokou turistickou veřejností, dochází k jejich vzájemnému prolínání a kombinování.

Destinační marketing si proto v podmínkách neustálé změny musí stále více všímat specifických segmentů. Komplexní marketingová strategie národního touristboardu pak musí pracovat se širokou paletou zdánlivě nikových témat, která organicky prorůstají hlavní komunikační linku. Úvod ředitelky CzechTourism Moniky Palatkové představí záměry agentury a její marketingové plány na další období, které se snaží s těmito jevy vyrovnat.
Fragmentovaní produživatelé na cestách
Václav Moravec
Nástup síťových digitálních médií zásadně proměnil chování uživatelů médií. Příspěvek Václava Moravce je zaměřen na masový nástup nového typu sociálního aktéra – produživatele, jenž kombinuje role producenta a uživatele, na vznik nových publik a jejich fragmentaci. Pokusí se zodpovědět i tyto otázky: Jakým způsobem se mění přístup lidí k přijímání a zpracování informací? Jaké dlouhodobé trendy lze vysledovat u jednotlivých mediatypů? Jak do toho zapadají tzv. nová média? Je v mediálním světě něco vyloženě specifického pro cestování a cestovní ruch?
Stále živý industriál
Jonathan Lloyd, ERIH board member
Tomáš Raboch, PilsenJoy
Průmyslové kulturní dědictví se stává významným tématem mainstreamového cestovního ruchu. Přesto však má ještě velký potenciál pro další růst. Jak mohou místní komunity a regiony využít tohoto trendu a jak mohou prezentovat své průmyslové dědictví způsobem, který osloví větší a širší publikum? Prezentace popisuje některé výhody, které mohou plynout z koordinovaného přístupu k průmyslovému kulturnímu dědictví, který zahrnuje místa, zajímavosti, turistické agentury a komunity. Na příkladech dobré praxe zejména z Velké Británie budeme ilustrovat, jak může být průmyslové dědictví, které zahrnuje fascinující příběhy lidí, míst, procesů a produktů, prezentováno způsobem, který je pro návštěvníky zajímavý a pomáhá propojit minulost s přítomností a budoucností. Příklady také zdůrazní, jak může průmyslové kulturní dědictví přispět k obnově komunity, k hospodářskému růstu, silnější spolupráci partnerů a zlepšení image nejen postindustriálních regionů.
Od počítačové hry ke středověkým památkám
Jakub Kulhánek, Středočeská centrála cestovního ruchu
Středočeská centrála cestovního ruchu se rozhodla zvednout ze židlí nejen milovníky počítačových her. Vydala speciální mapu, jejíž předlohou je příběhová RPG hra (počítačová hra na hrdiny) Kingdom Come: Deliverance. RPG hra přináší realistické vykreslení drsné doby na pozadí událostí z české historie ve středočeském Posázáví.

Právě nová mapa umožňuje návštěvníkům vydat se po stopách hlavního hrdiny hry – vesnického kováře Jindřicha, který se v předhusitském období snaží změnit svoji budoucnost. Návštěvou krajiny, měst a památek, které jsou ve hře vykreslené, tak turisté mohou poznat, jak se středověká místa proměnila v čase.
Sdílené mapy – využití komunit v on-line marketingu a sdílení cestovatelských obsahů
Ivoš Gajdorus, Mapotic
Mapy už dávno neslouží jen k zobrazování míst. Jsou živé, interaktivní a bohaté na obsah i funkce. Lze na nich budovat komunity, diskutovat s klienty, využít je k hodnocení míst nebo jako nový marketingový kanál. V detailech míst lze sdílet zkušenosti, zážitky, fotografie i videa. Jejich prostřednictvím lze budovat vztahy i podporovat prodej nebo získávat partnery a sponzory. Co všechno umí chytré mapy v 21. století a jak naplno využít jejich potenciálu, se dozvíte na přednášce Ivoše Gajdoruse, zakladatele mapové sociální sítě Mapotic.
Identita regionu: Síla komunitní spolupráce při posilování vnitřní identity regionu
Jan Školník, Agentura pro rozvoj Broumovska
Zkušenosti Agentury pro rozvoj Broumovska při prosazování principů spolupráce v rámci regionálního rozvoje a destinačního managementu. Region nebo destinace je kromě svého přírodního a kulturního dědictví především komunitou, která má významný vliv na jeho interpretaci a identitu. Ať se již budeme na rozvoj dívat z jakékoliv strany, tedy jako na naplňování potřeb či využívání potenciálů, je třeba tyto potřeby či potenciály identifikovat.

Spolupráce potom ideálně vede k diskusi, která umožňuje se na rozvojových prioritách shodnout, což vede k dramatickému zvýšení synergických efektů. V širším kontextu zahrnuje spolupráce i práci s veřejností. Cítím-li se identifikován, mám větší motivaci zapojit se nebo alespoň neklást překážky. Identifikován se cítím více, mám-li možnost věci ovlivňovat, což vede k diskusi na aplikací principů subsidiarity. Agentura pro rozvoj Broumovska iniciovala celou řadu aktivit, které tímto směrem vedou. Od pravidelného setkávání podnikatelů přes institucionalizaci destinačního managementu až po akceptované sdílené prostory regionálního rozvoje. Stejně tak se snaží vytvářet struktury, které umožňují nezávislé fungování, které však musí být založeno právě na intenzivní místní participaci.
Influencer marketing aneb mocně se rozvíjející nástroj
Lukáš Wisla, CzechTourism
Influencer marketing je již několik let žhavé téma nejen pro marketéry. V marketingové praxi je možné spolupracovat s jedním konkrétním influencerem, ale i stovkami najednou. Příspěvek Lukáše Wisly představí širokou paletu možností využití influencer marketingu pro propagaci turistických destinací a oslovení specifické cílové skupiny. V nabídce jsou nejen fam tripy, ale také konference, summity nebo individuální nástroje.
Ohlédnutí za TBEX Europe 2018
Petr Klymec
Agentura CzechTourism letos ve spolupráci s městem Ostrava a Moravskoslezským krajem přilákala do Česka evropskou sekci globálního setkání influencerů a profesionálů ze světa nových médií TBEX. Stručné ohlédnutí Petra Klymce shrnuje poznatky, postřehy a zkušenosti z největší globální akce v oblasti travel influencer marketingu, která se letos uskutečnila vůbec poprvé ve střední Evropě.
Tři jihočeské příklady
Jaromír Polášek, Jihočeská centrála cestovního ruchu
Viktor Vojtko, Jihočeská univerzita
Soňa Machová, CzechTourism
Cesta od dotazníku k produktu aneb praktické ukázky tvorby specifických produktů v regionu Jižní Čechy. Autorský tým v příspěvku představí tři různé produkty cestovního ruchu. Dozvíte se jak využít data z marketingových výzkumů nejen agentury CzechTourism, jak zapojit chytré hlavy z vysokých škol nebo jak vytvořit životaschopný a funkční produkt v cestovním ruchu.
Produktové portfolio agentury CzechTourism a produktová profilace regionů
Jan Kratochvíl, CzechTourism
Miroslav Klusák, CzechTourism
V příspěvku představí Miroslav Klusák a Jan Kratochvíl produktové portfolio agentury CzechTourism, které vychází z dlouhodobé produktové profilace krajů. Na sestavení portfolia se podíleli krajští koordinátoři a odborníci z agentury CzechTourism. V příspěvku představíme portfolio jako nástroj, jehož jedním z účelů je vytvořit pracovní a diskusní rámec na produktové bázi pro koordinaci propagace České republiky v zahraničí a pro koordinaci tvorby produktů pro domácí cestovní ruch.
Text: -red-
Foto: -CzT-
3 otázky pro Markétu Vogelovou, ředitelku Institutu turismu agentury CzechTourism

Tématem letošního Fóra cestovního ruchu jsou Nové cesty, co přesně to pro CzechTourism znamená?
Doslova nové cesty v novém světě, což je také název příspěvku ředitelky agentury CzechTourism Moniky Palatkové. Nástup trendů ve všech odvětvích, cestovní ruch nevyjímaje, je extrémně rychlý. Nejvhodnější postupy týkající se cestovního ruchu už proto nejsou o reagování na tyto trendy, ale o predikci těchto trendů. Reakce musí být připravena už v momentě, kdy trend třeba teprve vzniká nebo se do České republiky rozšiřuje ze zahraničí. Novou cestou je pro nás od příštího roku v rámci marketingového plánování přechod od hlavního marketingového tématu k produktovým obsahům. Důraz bude kladen na přenastavení produktů podle potřeb cílových skupin a zdrojových trhů v rámci celého marketingového mixu.
Předjímáte tedy vývoj?
Musíme. Veškeré analýzy Institutu turismu vycházejí z tzv. tvrdých dat, ale musíme na denní bázi sledovat vývoj globálního cestovního ruchu a předvídat, kam bude směřovat v následujících měsících. Prakticky to pro nás znamená mimo jiné tipovat bonitní trhy, které mohou být z hlediska incomingu pro Českou republiku přínosné v budoucnu. CzechTourism proto stále stupňuje své marketingové aktivity v nových teritoriích s incomingovým potenciálem. Aktuálně budeme v souvislosti s otevřením Českého domu v Izraeli realizovat nové typy výzkumů pro přesnější zaměření cílových skupin na izraelském trhu a připraven je i rozsáhlý monitoring celkového incomingu České republiky pomocí signalizačních dat mobilních operátorů.
Jaký je tedy nový trend, který Institut turismu aktuálně předvídá?
Podle nás je důležité se mimo hlavní cílovou skupinu zaměřovat i na nikové segmenty trhu. To jsou velmi úzce a specificky vymezené segmenty, které jsou sice početně menší, ale dá se na ně lépe cílit s konkrétními produkty a nabídkami. V době, kdy je velkým tématem přetížení některých destinací turismem, je právě zacílení na menší segmenty jednou z cest, jak napomoci udržitelnému rozvoji tohoto odvětví.
