Experti cestovního ruchu rokovali v Bruggách

Skupina evropských expertů cestovního ruchu – tak se nazývá uskupení ředitelů největších městských turistických centrál a některých specialistů na cestovní ruch, která se každoročně schází na pracovním a vysoce profesio­nálním meetingu, během něhož jedná o praktických a aktuálních otázkách turistiky v Evropě. Měla jsem a mám čest být členkou této skupiny, a to nejen proto, že loni byla hostitelským městem Praha.

Letos se této role ujaly Bruggy

Toto belgické město má s naší metropolí, pokud jde o incoming, mnoho společného. Na celých 20 000 obyvatel v historickém centru se tlačí ročně 7,5 mil. turistů. Na ulicích je to znát, nedá se projit, na kolech se místní prodírají davem a nutno říci, že je na jejich tvářích čas od času vidět i útrpný pohled. Na druhou stranu však čísla mluví za vše – 80 procent obyvatel je zaměstnáno primárně či sekundárně v cestovním ruchu. A oni vědí, že je turisté vlastně dobře živí.

Věčná písnička

Během jednání opět zazněl evergreen o spolupráci s Airbnb, avšak zatímco v Praze se stále žehrá, ostatní města už si buď vyřídila pracovní spojenectví, nebo našla cestu, jak se sdílenou ekonomikou spolužít. Časová omezení na internetu se ukázala neúčinnými, lidé si objednávky na bydlení dokážou zařídit buď přes telefon, nebo obejdou internetové stránky jinak. Města mají s Airbnb platné dohody, platí se taxy a problém přestává být aktuálním. Navíc dnes Booking.com prodává i soukromé ubytování a Airbnb nabízí i hotely, takže se vše zamíchalo do pěkné bramboračky. Paříž má už v současné době kapacitu 80 000 pronajímaných bytů a zavedla povinnou registraci přes radnici. Ředitel tamní turistické centrály Nicolas Lefévre však přiznal, že kontrola je obtížná.

Od marketingu k osvětě

Všechna zúčastněná velká města (Paříž, Amsterodam, Berlín, Hamburk, Barcelona, Vídeň) stále více poukazují na změněnou, a dnes už nutnou, formu marketingu – už se nejedná o klasický veřejný propagační kanál představující krásy města, ten už běží podle expertů formou virálního marketingu sám, ale více se poukazuje na součinnost s místními, na specifický pohled, který přináší spolužití místních a dočasných obyvatel. Stále více se hovoří o lepší koordinaci, zajištění bezpečnosti, o „kultivaci“ kultury, místo o turistech pak o dočasných obyvatelích.

Už si to můžeme dovolit

À propos: dočasní obyvatelé – tento pojem vyjadřuje i taktní formu označení a výměny za slovo turista. To se stalo zprofanovaným, téměř negativním označením proudících mas. Experti prosazují líbivější označení „guests“, tedy „hosté“ či opravdu „short time citizens“ neboli „krátkodobí obyvatelé“ a tomu také odpovídají jejich slogany „Žij jako Berlíňan“, „Je to i tvé město“, „Každý je vítán“ atd.

Ano, vítán je každý, ale musí dodržovat pravidla. Amsterodam předvedl na konferenci osvětové video Enjoy and Respect, které opravdu doporučuji ke zhlédnutí. Najdete je např. na stránkách Amsterdam Marketing (https://goo.gl/wAkNKE). Od začátku letní sezony jej promítají vždy ve čtvrtek a pátek večer na sociálních sítích a upozorňují velmi otevřeně, co se místním na turistech ve městě nelíbí a proč se na ně mohou i hněvat. Je to příklad hodný následování a Praha by měla začít tímto směrem jednat. I svoboda má své hranice, říká se ve spotu a na realizaci tohoto videa finančně přispěli ředitelé hotelů i galerií (nechtějí opilé hosty a návštěvníky) a dokonce i občanské organizace města.

Jak na průvodce

Ještě jeden příklad hodný následování. Turistický klenot Bruggy představil nový koncept registrace průvodců. Od počátku roku se jich na webových stránkách zaregistrovalo 3 300 z 52 zemí světa. Dostanou dotazník a pravidla, co mohou ve městě dělat, jak nejlépe se skupinou městem projít i praktické pokyny (toalety, odpočinkové zóny apod.). Místní licencovaní průvodci tuto situaci berou jako příležitost nabízet nadstandardní odborné služby těm hostům, kteří chtějí město poznat do hloubky. Pokud jednoduchá pravidla podepíšou, dostanou přes internet průkaz, a s ním se ve městě prokazují. Policie pak kontroluje a pokutuje ty, kdo licenci nemají, částkou 250 eur. Na příští rok připravuje turistická centrála dokonce guide tour pro zájemce z celého světa. Amsterodam počítá s podobným konceptem od příštího roku.

Foto: Dieter Dewulf

Nejnovější články z rubriky Incoming

Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Praha získá díky FlyArystan přímé spojení s Kazachstánem

Kazašská nízkonákladová společnost FlyArystan spustí od 12. června přímé spojení mezi Prahou a kazašským Aktau. Odlety Airbusu A320 pro 180 cestujících jsou plánované vždy v neděli, od 6. července přibude ještě čtvrteční let. Dopravce si Českou republiku vybral jako...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Cestovní ruch nabírá na síle, zájem o hotely stoupá

Po pandemii koronaviru lidé začali víc cestovat. Podle tabulek na portálu tourdata.cz, které vycházejí z dat publikovaných včera Českým statistickým úřadem, přijelo do tuzemských hotelů v letošním prvním čtvrtletí 2,8 milionu hostů. Tedy asi desetkrát víc než...

Číst více