Zhruba o 40 procent má podle posledního návrhu klesnout rozpočet agentuře CzechTourism, a to z letošních 350 milionů korun na zatím 200 milionů korun pro příští rok. Podle ministryně pro místní rozvoj Kláry Dostálové je to kvůli tlaku na úspory ve státním rozpočtu a zefektivnění činností spojených s prezentací Česka. Někteří odborníci ale poukazují na to, že snížení rozpočtu může být pro agenturu likvidační a negativně ovlivnit i samotnou podporu turismu.

„Naší společnou snahou s ministerstvem průmyslu a obchodu (MPO) je, aby agentury (CzechTourism, CzechInvest a CzechTrade) byly pod jednou střechou. Mnoho interních služeb jako například účetnictví a IT mohou sdílet a tím očekáváme provozní úspory,“ řekla ČTK Dostálová. O agentuře tento týden Dostálová jednala s premiérem Andrejem Babišem, dohodli se, že strategii agentury a rozpočet ještě projdou.
„K poklesu dojde kvůli celkovému tlaku na úspory ve státním rozpočtu a zefektivnění činností, které budou spojeny se společným působením státních agentur zabývajících se prezentací Česka v zahraniční a ekonomickou diplomacií,“ odůvodňuje změnu. Dodala, že do rozpočtu CzechTourism každoročně dále plynou například zdroje z takzvaných nespotřebovaných výdajů MMR na konkrétní projekty. Jde zhruba o 100 milionů korun.
„Takové snížení (o 40 procent) znamená, že CzechTourism nebude schopen plnit svoji práci zejména v situaci, kdy poslední rok začal fungovat výrazně lépe a rozběhla se řada projektů, které přitahují lidi ne do Prahy a do Českého Krumlova, ale do regionů a nových destinací. Každá rozumná země by v takové době rozpočty spíše zvyšovala,“ řekl prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza.
Dostálová ale tvrdí, že změnami MMR v žádném případě nechce návštěvnost regionů ohrozit. Ze všech marketingových aktivit musejí být podle ministryně uskutečněny ty nejefektivnější, a to i ve spolupráci s dalšími agenturami nebo například letištěm Praha. Aby se zacílily turisticky a obchodně zajímavé trhy s přímým leteckým spojením na letiště v Česku. Úspory by ale podle Prouzy měly směřovat hlavně do rozvoje. „Myslím, že by rozpočet měl zůstat stejný a úspory by se měly investovat do více programů, jak přilákat turisty do regionů mimo hlavní destinace,“ uvedl.
O deset procent se sníží rozpočet agentury pro podporu podnikání a investic CzechInvest, je to ale kvůli pokynu ministerstva financí pro celou státní správu. Letošní rozpočet činí 199,2 milionu korun. O přesné částce na rok 2020 se podle mluvčí CzechInvestu Petry Sivové ještě jedná. Agentura na podporu exportu CzechTrade požádala podle svého ředitele Radomila Doležala na aktivity pro příští rok o stejný příspěvek jako má letos, tedy přibližně 290 milionů korun.
Před nástupem současného šéfa CzechTourismu Jana Hergeta čelila agentura několika skandálům, například kvůli uzavření 48 problematických smluv. Loni v prosinci vyzvala Dostálovou opozice k odstoupení. Podle Hergeta je již většina smluv vyřešena.
Foto: Shutterstock.com