×

Velká cena cestovního ruchu 2021/2022 začíná. Přihlaste svůj projekt.

Dopravci a CK uvažují o úvěru z COVID plus

Někteří dopravci i cestovní kanceláře uvažují o podání žádosti o úvěr z programu COVID plus pro velké exportně zaměřené firmy zasažené v souvislosti s koronavirem. Vyplývá to z vyjádření zástupců společností z dopravy a cestovního ruchu pro ČTK. Rozšíření programu o tato odvětví na konci června schválila vláda, změnu notifikovala také Evropská komise. Exportní garanční a pojišťovací společnost (EGAP), která za půjčky u tohoto programu ručí, začala od dopravců a firem z cestovního ruchu přijímat žádosti v úterý.

Někteří dopravci i cestovní kanceláře uvažují o podání žádosti o úvěr z programu COVID plus pro velké exportně zaměřené firmy zasažené v souvislosti s koronavirem

Z velkých dopravců deklaroval zájem o čerpání záruk z programu například Leo Express. „O využití programu COVID plus nyní jednáme s bankou, ta ovšem zatím nemá k dispozici konkrétní metodiku. Ve chvíli, kdy banka obdrží parametry pro čerpání, budeme žádat plnou částku, která u naší firmy bude možná, jelikož jsme byli zasaženi vysokou ztrátou, kterou stále vyčíslujeme,“ řekl mluvčí Leo Express Emil Sedlařík. Společnost v minulosti připustila, že kvůli koronavirové krizi eviduje ztráty ve stamilionech korun.

Konkurenční RegioJet bude o případné žádosti teprve rozhodovat, společnost se nejprve chce seznámit s podmínkami programu. „Pokud bychom programu využili, tak určitě pro to, abychom tímto podpořili další růst našich aktivit, což bude mít pozitivní dopad na rozvoj kvalitních služeb ve veřejné železniční dopravě a také například na zaměstnanost,“ uvedl mluvčí společnosti Aleš Ondrůj.

Podporu může využít i letecká společnost Smartwings. Dotaz, zda touto cestou o půjčku požádá, zatím nekomentovala. Kvůli koronavirové krizi se dostala do problémů a ohlásila propuštění až 600 zaměstnanců. Stát podle dřívějšího vyjádření ministra průmyslu, obchodu a dopravy Karla Havlíčka jednal se Smartwings o záruce 500 až 900 milionů korun za úvěry, které by firmě pomohly překonat dopady zastavení provozu. Podmínkou by v takovém případě bylo přejmenování firmy na ČSA a udržení 2500 zaměstnanců. Při čerpání půjčky ze standardních programů stát podle Havlíčka žádné specifické požadavky vůči konkrétním firmám mít nemůže.

O půjčky se státní zárukou z programu COVID plus by mohly požádat také některé cestovní kanceláře. „Aktuálně studujeme možnosti a zvažujeme další postup. Zjišťujeme, zda se nově tento program bude opravdu týkat i nás a za jakých podmínek,“ uvedl marketingový ředitel CK Alexandria Petr Šatný. O úvěru z programu uvažuje také cestovní agentura Invia, sdělila ČTK její mluvčí Andrea Řezníčková. Zájem by mohla i CK Blue Style. „V tuto chvíli možnosti čerpání financovaní buď z programu COVID III, nebo COVID plus prověřujeme,“ řekla mluvčí CK Jana Ondrejechová.

Program COVID plus je zaměřen na firmy s více než 250 zaměstnanci a minimálně pětinovým podílem vývozu na loňských tržbách, včetně výrobních dodávek pro jiného exportéra. Prostřednictvím komerčních bank mohou žádat o půjčky od pěti milionů do dvou miliard korun. Maximální výše úvěru odpovídá 25 procentům ročního obratu společnosti. EGAP garantuje 80 procent jistiny. Na úvěr z programu COVID Plus nemají nárok firmy, které měly existenční problémy před vyhlášením nouzového stavu 12. března. EGAP dosud v rámci programu schválil 22 záruk za zhruba 3,6 miliardy korun.

Záruka bude platná maximálně tři roky pro úvěry na pracovní kapitál a maximálně pět let pro investiční úvěry. V důsledku koronavirové krize ministerstvo financí zvýšilo pojistnou kapacitu EGAP ze 142 miliard na 330 miliard korun.

Foto: Shutterstock.com

 

Nejnovější články z rubriky Doprava

Foto: Shutterstock.com

Svátky pomohly American Airlines snížit ztrátu

Ztráta amerických aerolinek American Airlines Group bez zahrnutí mimořádných položek ve čtvrtém čtvrtletí klesla na 921 milionů USD (19,7 miliardy Kč) z 2,2 miliardy USD předloni, kdy zájem o cestování negativně ovlivnila pandemie nemoci covid-19. Ke zmírnění...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Boj o udržení slotů nutí dopravce v EU létat s poloprázdnými letadly

Evropské aerolinky v zimních měsících létají s téměř prázdnými letadly. A to jen proto, aby si kýžená místa pro vzlety a přistání, takzvané sloty, na letištích udržely i v době, kdy je poptávka po cestování slabší. Nedávná publicita kolem požadavku na...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Počet pasažérů Smartwings loni dosáhl 2,7 milionu!

Letecká společnost Smartwings loni na svých pravidelných linkách a charterových letech přepravila více než 2,5 milionu (2 529 611) cestujících, meziročně o 199 % více. Dalších 159 tisíc cestujících společnost přepravila na palubách svých letadel na letech pro jiné dopravce....

Číst více