Deset tisíc turistických zajímavostí

Královéhradecký kraj se od počátku letošního roku vydal v rámci on-line propagace cestovního ruchu novou cestou. Jak si v minulosti předsevzal napříč různými strategickými dokumenty, vrhnul se nejen do přestavby turistického webového portálu, ale i do oblasti sociálních sítí.

Vytvoření jednotného informačního systému a datového skladu, ze kterého by čerpal komplexní informace o cestovním ruchu kraje turistický portál, si krajský úřad vytyčil již v době vzniku dokumentu Program rozvoje cestovního ruchu Královéhradeckého kraje pro období 2014–2020. Splnění tohoto cíle se podařilo záhy, a tak začal krajský úřad nově směrovat své aktivity k mnohem výraznější přítomnosti na sociálních sítích. Kromě správy facebookového profilu www.facebook.com/hkregion.cz si tak v nedávné době nově založili účet instagramový (www.instagram.com/hkregion.cz). „Další formou propagace je turistický průvodce po kraji a off-line turistické a cykloturistické mapy turistických území v kraji zdarma do mobilů přes aplikaci PhoneMaps,“ uvedl Vojtěch Kunart z úseku cestovního ruchu odboru regionálního rozvoje, grantů a dotací Krajského úřadu Královéhradeckého kraje a dodal: „Zmíněné sociální sítě slouží jako doplněk webového portálu, kdy se na Facebooku snažíme sledovat novinky v jednotlivých turistických územích či dění na konkrétních místech a atrakti­vitách cestovního ruchu. Formou sdílení těchto novinek je zároveň také propa­gujeme.“

Turistický portál v novém hávu

Nejvíce využívaným on-line kanálem je tedy již zmíněný turistický webový portál www.hkregion.cz. Ten původně vznikl v rámci projektu nazvaném Cílená prezentace a propagace Královéhradeckého kraje jako celku II, který kontinuálně probíhal mezi lety 2011–2013. Na počátku letošního roku se přitom portál dočkal výrazné modernizace a grafické proměny. „Tímto jsme se snažili dosáhnout jednotné designové koncepce, tj. aby webové stránky a všechny nově vydané propagační materiály vypadaly stejně, tedy v červeno-bílém designu – ‚krajských barvách‘,“ doplnil Vojtěch Kunart a zdůraznil hlavní devizu portálu, kterou je především široký informační záběr. V současné době „web obsahuje přes 10 000 záznamů a nabízí širší spektrum možností než Facebook či Instagram,“ vysvětlil.

Graf – Srovnání sledovaných ukazatelů u ­turistického portálu
Královéhradeckého kraje v 1. pololetí let 2016 a 2017

 Graf – Srovnání sledovaných ukazatelů u ­turistického portálu Královéhradeckého kraje v 1. pololetí let 2016 a 2017

V nové podobě přináší portál v šesti jazykových mutacích informace rozčleněné do celkově jedenácti základních kategorií cestovního ruchu, mezi které patří např. ubytování, stravování, města a obce, příhraniční oblasti či možnosti pro návštěvníky se sníženou pohyblivostí. Kromě toho na úvodní stránce nabízí rozcestník, který odkazuje na podrobné informace o jednotlivých turistických oblastech kraje a kalendář akcí. V rámci multimédií poté nabízí i webkamery, virtuální prohlídky celé řady turistických atraktivit, video a fotogalerii.

Aby byl obsah pro turisty užitečný, je dle zástupce krajského úřadu nutné neustále sledovat novinky, a na jejich základě poté aktualizovat stávající a také doplňovat nový obsah. „Informace k nám přicházejí převážně od subjektů působících v cestovním ruchu (destinační společnosti, ubytovací, sportovní či kulturní zařízení apod.) a jsou na web vkládány v úzké spolupráci s nimi. Destinační společnosti mají v tomto směru značnou míru autonomie, tzn., že informace vkládají na web samy. Stejně tak může po vyplnění formuláře učinit každý subjekt i pořadatel kulturní či jiné akce, který si přeje být na portálu prezentován. K tomu vybízí banner na hlavní stránce. Je nutné zmínit, že veškerá prezentace je zdarma, záznam je možné na požádání kdykoli aktualizovat či smazat. Stávající obsah a kvalita portálu tedy není jen zásluhou jeho správců, ale převážně tvůrců hodnot cestovního ruchu,“ doplnil dále Vojtěch Kunart.

Krajský turistický portál obsahuje přes 10 000 záznamů a nabízí širší spektrum možností než Facebook či Instagram.

S prezentací informací i podobou portálu jsou tedy zástupci krajského úřadu velmi spokojení. A jak se zdá, pozitivní odezva přichází i ze strany návštěvníků, kdy u třech sledovaných statistických ukazatelů zaznamenali provozovatelé portálu poměrně výrazný nárůst (viz graf). Návštěvnost turistického portálu se totiž za první pololetí letošního roku zvýšila o téměř 40 procent ve srovnání se stejným obdobím roku loňského. Stejně tak bylo v totožném období zaznamenáno i o téměř 39 procent více unikátních návštěvníků a o více než 25 procent více zobrazení stránek portálu.

Kraj na mě. A já na kraj?

Turistický portál kraje rovněž, jako správný rozcestník provádějící po kraji v on-line prostoru, disponuje odkazy na stránky jednotlivých atraktivit, jako jsou památkové objekty, města, CHKO či KRNAP, a také na stránky ubytovacích a stravovacích zařízení, informačních center či na oficiální turistické portály destinačních společností jednotlivých turistických oblastí kraje. Všechny destinační společnosti na území Královéhradeckého kraje totiž v rámci vlastní marketingové či komunikační strategie cestovního ruchu vyvinuly individuál­ní aktivity a vytvořily si turistické portály ve vlastní správě. Tyto weby logicky představují pouze turistickou nabídku a atraktivity dané oblasti. „Většina turistických webů destinačních společností je provozována ve čtyřech jazykových mutacích (česky, anglicky, německy, polsky), webové stránky Podkrkonoší a Broumovska jsou přístupné ve třech jazykových mutacích (čeština, angličtina, němčina) a stránky Hradecka pouze ve dvou (čeština a ang­ličtina),“ píše se v Programu rozvoje cestovního ruchu, zmíněném v úvodu.

Vzhledem k působení hned sedmi destinačních společností na území pouhých pěti turistických oblastí dochází na jejich turistických portálech k poměrně významné duplikaci zveřejňovaných informací. Tato situace je dle stejného dokumentu patrná zejména u portálů Broumovska a Kladského pomezí, kde Broumovsko prezentuje pouze oblast CHKO Broumovsko a Kladské pomezí pokrývá celou turistickou oblast. Stejně tak k tomu dochází i u oblasti Hradecka, která je kromě vlastního webu prezentována i na portále Podkrkonoší.

Dle stejného programového dokumentu je jedním z negativ takto široké sítě organizací destinačního managmentu v rámci Královéhradeckého kraje i nedostatečné zpětné odkazování. Zatímco krajský turistický webový portál na úvodní straně viditelně odkazuje na stránky všech destinačních společností působících na jeho území, viditelný zpětný odkaz na stránky kraje obsahuje pouze několik z nich ­(Český ráj, Orlické hory a Podorlicko, Hradecko). Na turistických portálech ostatních destinačních společností jsou odkazy mnohem ukrytější (neobsahují logo a nejsou ani na úvodní straně). To je proto jeden z úkolů, který si před sebe kraj v dokumentu klade, a to mnohem větší vzájemnou propojenost a on-line provázanost.

Neusínat na vavřínech

 V současné době tedy kraj disponuje novým, funkčním portálem, propojeným s ostatními subjekty cestovního ruchu v kraji, ale jak uvedl zástupce kraje, není možné usnout na vavřínech. „Prioritou pro nás samozřejmě zůstává webový portál, kde chceme do budoucna formou dotačního titulu podpořit přímo pracovníky informačních center, kteří by byli zodpovědní za aktualizaci a tvorbu nových záznamů na portálu. Domníváme se, že jejich znalosti místního prostředí jsou větší než naše a neunikne jim žádná podstatná událost či aktualita, což se nám někdy bohužel stává. Stejně tak při počtu záznamů větším než 10 000 je občas problém udržovat aktuální informace, např. o otevírací době, vstupném či kontaktní údaje. Pokud by byli za tvorbu a aktualizaci obsahu zodpovědní pracovníci informačních center, tento nedostatek by se dle našeho názoru do značné míry eliminoval,“ vysvětlil Vojtěch Kunart.

I přes mnoho splněných cílů tak kraj nemá v plánu ve svých aktivitách polevit a neustále myslí na nové a zajímavé projekty či možnosti, které by ještě zvýšily povědomí o zajímavostech a krásách Královéhradecka. Jedním z úkolů zůstává komplexnější práce se sociálními sítěmi. „Určité rezervy vidíme v propagaci na Facebooku, kde nemáme žádnou placenou kampaň pro propagaci našeho profilu. Ale rozhodující je kvalita příspěvků, nikoli počet fanoušků. S propagací na Instagramu jsme začali teprve nedávno,“ uvedl Vojtěch Kunart a na závěr dodal: „Jelikož sociálním sítím dle našeho názoru patří budoucnost, chtěli bychom se vydat cestou rozšíření obsahu a také nevylučujeme možnost investice do jeho propagace. Facebook má proti webu výbornou vlastnost, že komunikujeme, sdílíme postřehy s návštěvníky apod. Oproti webu je také pružnější.“

Foto: Shutterstock.com (koláž: C.O.T. media)

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

lupina mnoholista vlci bob

Vlčí bob ničí Krkonoše: proč byste ho měli trhat, ne obdivovat?

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více