
S předsedou Destinační společnosti Českobudějovicko-Hlubocko Davidem Šťastným jsme hovořili o úspěších i o tom, co dělat, chce-li být region jižní Čechy českou top destinací.
Kdo je Bc. David Šťastný?

zakladatel Sportovně-relaxačního areálu v Hluboké nad Vltavou
předseda komise cestovního ruchu města Hluboká nad Vltavou
předseda destinační společnosti Českobudějovicko-Hlubocko
|
Destinační společnost Českobudějovicko-Hlubocko působí v cestovním ruchu od února 2016. Co se vám během prvních dvou let existence podařilo?
V prvních letech jsme si zmapovali oblast, navázali kontakty se subjekty cestovního ruchu a začali vytvářet podpůrné materiály, které v oblasti chyběly nebo by mohly dál pomáhat. Chceme, aby všechny vzniklé výstupy – fotky, videa, informační brožury – byly všem volně k dispozici. Myslíme si, že pokud nabídneme kvalitní podporu místním subjektům, projeví se to i na kvalitě jejich vlastní prezentace. Což půjde ruku v ruce s rozvojem celé destinace. Kromě sběru těchto podkladů a vydávání propagačních materiálů nám skvěle fungovala, resp. stále funguje, spolupráce s Jihočeskou centrálou cestovního ruchu na jednotných materiálech za celé jižní Čechy. A podařilo se nám zrealizovat několik kampaní.
Jedním z největších počinů byl instagramový audit, kdy jsme pozvali nejlepší české instagramery, aby nám řekli, co se jim v oblasti líbí a za čím by mohli turisté přijet. Zároveň jsme v tom období obsadili velký mediální prostor díky zájmu médií a obsahu zmíněných účastníků. Pozvali jsme si i uznávaného fotografa z Portugalska – Joela Santose, který nám vytvořil nový pohled na destinaci. Zachytil ji z těch nejlepších úhlů, a my díky tomu máme velmi atraktivní fotografie a videa. Zároveň při své návštěvě vedl jeden z workshopů. To je další věc, která se nám podařila – organizace vzdělávání. Již jsme uspořádali přes 30 vzdělávacích setkání – pro oblast on-line marketingu, komunikace, tvorby produktů, vedení týmu atp. Snažíme se získat podněty z destinace, v čem by se chtěli naši partneři zlepšovat. Nejvýznamnější vzdělávací akcí je konference cestovního ruchu Travelcon, která se koná v Českých Budějovicích v dubnu. Letos máme za sebou druhý ročník a věříme, že se nám povede i nadále tento koncept rozvíjet a Travelcon se stane místem nejen vzdělávacím, ale i setkávacím, což je důležitý bod pro rozvoj destinace.

Z pohledu marketingu se nejvíce věnujeme on-line prostředí, kdy máme díky analytickému systému možnost sledovat přesné dosahy, oslovení a náklady na tyto aktivity. Jsme zastánci myšlenky rozvíjet společně značku „Jižní Čechy“, proto veškerou komunikaci vedeme přes kanály @jiznicechy. I díky našim aktivitám se např. facebookový kanál od počátku 15× zvětšil a momentálně čítá cca 55 000 sledujících.
Ve výroční zprávě 2017 si kladete za cíl být „TOP turistickou destinací v Čechách“. Jak chcete tohoto cíle dosáhnout?
Máme k tomu několik cest. V rámci destinace potřebujeme zlepšit kvalitu služeb a zdokonalit proces toku informací, aby se dostávaly k důležitým subjektům – což jsou ty, které se přímo setkávají s návštěvníky. Další cestou je být vidět v on-line světě. To je kanál, který bude v blízké budoucnosti rozhodovat, a proto nesmíme tento progresivní nástup zaspat a musíme držet krok se světovou špičkou, alespoň tak, co nám rozpočet dovolí. Musíme být maximálně kreativní, jelikož cestou k levnější kampani je dobrý nápad.
V České republice je popularita regionu Jižní Čechy velká. Daří se vám získávat klientelu i v zahraničí? Jak dlouho v regionu zůstává a kolik utrácí?
Z profilu návštěvníka, který jsme si nechali zpracovat Jihočeskou univerzitou, vyplývá, že mezi návštěvníky převažují Češi. Záleží ovšem, v jaké části destinace se nacházíme. Podle obsazenosti hotelů je vidět, že se zahraniční klientela lehce proměňuje a jen se potvrzuje, že k nám cestuje více asijských návštěvníků. Ti ale tolik neutrácejí. Rádi bychom přilákali turisty, kteří se v destinaci zdrží déle – ať už české, nebo zahraniční. Průměrná útrata v destinaci je 550 Kč, kam se nezapočítává částka za ubytování.
Foto: Fotobanka Jihočeského kraje, Destinační společnost Českobudějovicko-Hlubocko