Rok 2019 se ponese ve znamení změn. I když to možná nebudou úplně ty změny, které bychom čekali. Jelikož se cestovní ruch i jeho účastníci neustále vyvíjejí, jiného přístupu se dříve nebo později musela dočkat i marketingová komunikace agentury CzechTourism. A správný čas dle všeho uzrál právě letos. Nastane tím malá revoluce?
Česká centrála cestovního ruchu se rozhodla s počátkem letošního roku vydat v rámci marketingového plánování poněkud odlišnou cestou než doposud. V návaznosti na tzv. Strategii 2019+ již CzechTourism nebude pro každý jednotlivý rok připravovat zastřešující marketingové téma, ale pozornost obrátí k produktovým obsahům. Co to znamená? Primárně to, že vytvořené výstupy a aktivity budou moci být nabízeny a využívány pro propagaci České republiky v dlouhodobějším časovém horizontu. Zatímco doteď bylo na každý rok navázáno jiné téma – ať už 700 let od narození Karla IV., České baroko nebo 100 let Československa –, tak od tohoto roku bude CzechTourism nabízet především národní produktové řady. A mnohem větší důraz bude klást na budování jednotné image České republiky i regionů, nejen z hlediska destinační managementu, brandingu a produktového portfolia, ale i komunikace.
Města jako brány do regionů
V tomto novém pojetí se marketingové aktivity nejen v letošním, ale i v nadcházejících dvou letech ponesou ve znamení městské turistiky. A města budou chápána jako brány do regionů. „Chtěli bychom zahraničním turistům i potenciálním návštěvníkům ukázat, že máme v České republice kromě Prahy i další města, která nabízí kromě vlastního zázemí i celou řadu atraktivních cílů ve svém nejbližším okolí. A díky tomu je v tuzemských regionech pořád co objevovat,“ doplnila myšlenku jinak pojatých marketingových aktivit ředitelka agentury CzechTourism Monika Palatková. Hlavní národní produkt pro rok 2019 byl proto zastřešen pojmenováním Regionální města a Praha, přičemž města jsou v tomto ohledu chápána i v kontextu zajímavých cílů v jejich nejbližším okolí. Komunikovaná města jsou rozdělena do tří specifických kategorií.

Prvními z nich jsou tzv. Heritage Cities, což jsou pozoruhodná města ve vybraných regionech České republiky, která se pyšní bohatou historií a architekturou nebo i statusem UNESCO. „Jde o městské celky nabízející historické i kulturní památky, zámky, paláce, měšťanské domy, zahrady a parky, sakrální památky i ucelená historická centra a památkové rezervace. Neopomenutelným prvkem těchto míst je pak zejména starobylá atmosféra ulic a uliček dýchající staletou historií,“ objasnila dále Monika Palatková. Mezi ně jsou v letošním roce zahrnuty Kutná Hora, Olomouc a Litomyšl.
Druhou kategorii tvoří tzv. Joyfull Cities, která upoutají především ty, kdo se chtějí společně vydat na zajímavá místa plná atraktivit nejrůznějšího druhu. Ať už jsou to zoologické a botanické zahrady, zábavní parky, vodní světy či zážitkové a interaktivní expozice. Města vybraná v této kategorii uspokojí především rodiny s dětmi, ale i samostatně cestující páry. Tedy ty cílové skupiny, jejichž hlavní motivací k návštěvě je sdílený zážitek, který se zapíše do společné paměti. Mezi tyto cíle byla zařazena města, která dokážou ve svých kulisách dokonale kombinovat zábavu i odpočinek. V roce 2019 tuto kategorii reprezentují hornatý Liberec a lázeňskou atmosférou oplývající Karlovy Vary.
Poslední samostatnou kategorii tvoří tzv. Happening Cities, tedy města výjimečná svým životním stylem a dynamickou atmosférou. Jsou to místa, kde to žije a neustále se v nich něco děje. Přesouvají se do nich lidé toužící po zábavě a bohatém nočním životě. Vyhledávat je budou hlavně mileniálové se zájmem o moderní i alternativní kulturu, art performance, netradiční výstavy, ale také trendy bary, bistra, kavárny, restaurace a taneční kluby. Lákat budou svou originální a pulsující atmosférou zábavy. Hlavními taháky této skupiny měst, která nikdy nespí, budou Brno, Ostrava a samozřejmě Praha 7.
Stejně jako tomu bylo v předchozích letech, hlavní produktová řada bude doplněna i o vedlejší témata. Těmi jsou aktivní turistika – speciálně tzv. pohodová cykloturistika, a dále lázeňství a zdravotní turismus, respektive zdraví a odpočinek. |
Foto: Shutterstock.com