CzechTourism na veletrzích GO a Regiontour

Národní turistická centrála využila lednových veletrhů cestovního ruchu v Brně k prezentaci svých aktivit. Doprovodný program obohatila semináři o klasifikaci organizací destinačního managementu či o programu Ambasador. Další aktivity byly prezentovány na společné tiskové konferenci Ministerstva pro místní rozvoj ČR a agentury CzechTourism. Samostatný seminář byl věnován prezentaci výsledků nedávných výzkumů USP produktů v domácím turismu a trendů v chování tuzemských cestovatelů.

Představitelé MMR ČR a CzechTourism na společné tiskové konferenci

Cestovní ruch z pohledu MMR ČR…

Nová ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová v úvodu čtvrteční tiskové konference vyzdvihla rostoucí potenciál cestovního ruchu v Česku. Upozornila ale mimo jiné, že pozornost je třeba věnovat nejen zvyšování atraktivity Česka jako turistické destinace, ale také zlepšování její dostupnosti. V tomto ohledu vypíchla rozvoj regionálních letišť a jako pozitivní příklad uvedla pardubický vzdušný přístav. Z úst ministryně také zaznělo, že rostoucí počty zahraničních i domácích turistů v Česku kladou stále větší nároky na infrastrukturu, kterou je třeba nejen rozšiřovat, ale i zkvalitňovat.

Ministryně samozřejmě zmínila aktivity svého úřadu na poli cestovního ruchu. Zopakovala, že zákon o cestovním ruchu je sice nereálný, MMR se ale snaží pravidla pro rozvoj oboru zavádět pomocí jiných nástrojů, jako je například Národní program podpory cestovního ruchu v regionech. Minulý týden byla ukončena možnost podávat žádosti o dotace na projekty v oblasti turismu v podprogramu Rozvoj základní a doprovodné infrastruktury cestovního ruchu. Sešlo se 96 žádostí v celkové výši 101 milionů korun.

Pokud jde o další období, za jednu z výzev označila Klára Dostálová sdílenou ekonomiku. Tu podle jejího názoru není třeba „potírat“, jak po tom občas někteří volají, klíčové je nastavit pravidla platná pro všechny bez rozdílu. A vzhledem k tomu, že tato problematika je úzce spojena s problematikou místních poplatků, důležité pro další vývoj je, že v této věci našla ministryně pro místní rozvoj společnou řeč s ministryní financí Alenou Schillerovou.

 

…a optikou CzechTourism

Ředitelka agentury CzechTourism Monika Palatková na zmiňované tiskové konferenci navázala na ministryní zmiňované příznivé výsledky cestovního ruchu. Za pozitivní označila, že kromě počtu turistů a jejich přenocování v tuzemských HUZ rostly v uplynulém roce také příjmy z cestovního ruchu, a to i navzdory ukončení devizových intervencí ČNB. Za pozornost stojí také fakt, že v loňském roce sílila pozice regionů vůči hlavnímu městu. Na podporu tohoto trendu se chce CzechTourism zaměřovat i v dalším období.

Monika Palatková dále hovořila o tom, jak se pozitivním směrem vyvíjí pozice značky České republiky, nebo o tom, jak se daří naplňovat strategické a marketingové cíle, které si agentura CzechTourism klade. Řeč byla například o tom, že v roce 2016 získala národní turistická mediální prostor v hodnotě zhruba 4 miliardy korun. A i u tohoto parametru (AVE) bylo možné pozorovat sílící podíl regionů.

Dále pak Monika Palatková stručně pohovořila o výsledcích měření přínosů vybraných eventů (rovněž jsme je blíže představili na stránkách COT) či o vyhodnocení loňské kampaně Zažijte baroko všemi smysly. Jen na internetu se díky této kampani objevilo přes 5 tisíc tematických článků, z toho 60 procent pozitivně a 40 procent neutrálně laděných. Ředitelka agentury CzechTourism zmínila i čím dál větší roli influencer marketingu, který označila za efektivní a z hlediska příjemců sdělení za důvěryhodný. A bez zajímavosti nebyla ani informace o návratnosti investic do marketingových aktivit agentury CzechTourism – díky národní turistické centrále prý ročně do veřejných rozpočtů přiteče zhruba 8 mld. korun, což je při zhruba 300milionovém základním rozpočtu agentury úctyhodné číslo.

Řeč byla samozřejmě i o marketingovém plánu pro letošní rok. Jak známo, jeho hlavním komunikačním tématem je 100. výročí vzniku Československa. V tuzemsku i zahraničí jsou předmětem komunikace příběhy architektury, životního stylu, známých značek a průmyslu, stejně jako příběhy vzniku republiky. Pokud jde o léta příští, větší důraz bude v marketingovém plánu, jehož téma je pracovně nazváno „Vize a změny, kladen na produkty a na regiony. Jak informovala Monika Palatková, příští rok budou hlavním produktem „Regionální města a Praha“, doplňkovými produkty pak „Cykloturistika“ a „Léčebné lázeňství“. V roce 2020 bude hlavní produkt nazván „Hrady, zámky, muzea, galerie“, doplňkové produkty „Lyžování a hory“ a „Luxury a wellness“.

Aleš Pangrác

Klasifikace DMO

Ředitel odboru regionálního partnerství a vztahů B2B agentury CzechTourism Aleš Pangrác na tiskové konferenci a následně i ve speciálním semináři stručně představil projekt klasifikace a certifikace organizací destinačního managementu. My jsme se této problematice na stránkách COT i v na portálu iCOT.cz v minulosti již několikrát velmi podrobně věnovali, proto si ctěné čtenáře dovolujeme nasměrovat na tyto předchozí materiály. Nejnovější pojednání věnované projektu kategorizace a certifikace DMO lze najít v lednovém vydání časopisu COT, jež bylo tematicky zaměřeno na problematiku domácího turismu, resp. cestovního ruchu v regionech. Na tomto místě jen velmi schematicky uveďme, že systém zpracovaný agenturou CzechTourism ve spolupráci se společností KPMG, stanovuje pravidla pro činnost organizací destinačního managementu na lokální, oblastní, krajské a národní úrovni, a je propojen s Českým systémem kvality služeb. A dodejme, že certifikací DMO v rámci tohoto systému bude podmíněno poskytování finanční podpory v rámci Národního programu podpory cestovního ruchu v regionech. V únoru tohoto roku bude spuštěno první kolo žádostí o certifikaci, které bude určeno zavedeným DMO. Od dubna budou moci o certifikaci žádat i ostatní subjekty.

 

Projekt Ambasador

Aleš Pangrác byl hlavním aktérem i další prezentace. V té byla řeč o projektu Ambasador, tedy o tom, jak bude agentura CzechTourism ve svých komunikačních a marketingových aktivitách spolupracovat se sportovci, umělci a dalšími známými osobnostmi.  Smyslem projektu je podpora turismu v regionech. Jednotlivé osobnosti totiž pozvou potenciální návštěvníky do svých rodných regionů, případně do oblastí, které v jejich životě hrály jinou klíčovou roli. Ve spotech, které budou pro tento účel natočeny, se přitom představí v mnohdy překvapivých polohách. Jak jsme již informovali dříve, role ambasadorů se slíbili ujmout například Karel Gott, Magdalena Kožená, Jaroslav Jágr, Jaroslav Kulhavý, Gabriela Koukalová, Ester Ledecká, Klára Spilková, Ondřej Synek, Martina Sáblíková, Petr Čech, Pavel Šporcl, Dana Zátopková, Kateřina Neumannová nebo Tomáš Verner. CzechTourism využije popularity těchto osobností na různých zahraničních trzích. Petr Čech tak osloví potenciální zájemce o Českou republiku ve Velké Británii, Karel Gott v Německu, Gabriela Koukalová v Rusku apod. Kampaň by měla být spuštěna v průběhu letošního roku a poběží v následujících třech letech, zejména pak v on-line prostoru.

 

Soňa Machová

USP produktů v DCR a trendy v chování turistů

Samostatným seminářem přispěl do pátečního doprovodného programu veletrhů také Institut turismu agentury CzechTourism. Soňa Machová v něm posluchače seznámila s výsledky dvou nedávných průzkumů, které institut se svými partnery realizoval. Nejprve byla řeč o dlouhodobých trendech v chování turistů, na které se CzechTourism zaměřil ve spolupráci s agenturou MindBridge. Krom jiného tedy zaznělo, že Češi stále častěji cestují v párech či malých skupinách. Průměrná doba dovolené se zkracuje, nicméně čím dál větší počet českých turistů se na dovolenou vydává několikrát do roka. Roste mimochodem zájem o cesty do přírody. Nezpochybnitelným faktem je i boom v používání internetu. Zatímco před deseti lety měla počítač s připojením k internetu jen necelá třetina domácností, dnes je tento podíl zhruba 75%. Je tedy logické, že vyhledávání příležitostí pro dovolenou i nákup služeb probíhá čím dal častěji on-line. S tím souvisí i fenomén sdílené ekonomiky či slevových portálů. Ty mimochodem značně poznamenaly podobu dnešního cestování – lidé díky těmto portálům poznávají nové destinace a cestují častěji, na druhé straně přispívají ke zkracování průměrné délky pobytu. A zrodil se též fenomén filmové turistiky, který turisty přivádí na místa spojená s natáčením populárních filmů či televizních seriálů. Podrobněji se s výsledky tohoto průzkumu můžete seznámit v prezentaci, kterou najdete na stránkách agentury CzechTourism pod tímto odkazem.

Druhou část své prezentace zaměřila Soňa Machová na výsledky marketingového průzkumu zaměřeného na „uniqe selling propositions“ hlavních produktových řad v oblasti domácího cestovního ruchu. Tento průzkum pro CzechTourism realizovala společnost Ipsos. Uvedené problematice jsme se již dvakrát podrobně věnovali i my na stránkách COT. Zájemcům o detailnější seznámení s výsledky průzkumu proto doporučíme třeba letošní lednové vydání COT, případně originální verzi prezentace Institutu turismu, kterou je možné najít zde.

Foto: -pmu- 

 

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více