Channel manager – jak prodávat chytře a mít vše pod jednou střechou

Cestovní ruch (nejen) v České republice a na Slovensku vzkvétá, vy máte krásný hotel nebo penzion, ale hosté jako by se vám ztráceli někde ve vedlejší ulici. Jak na to, abyste jich ke svým dveřím dostali co nejvíce, a co víc, přiměli je nejen se vracet, ale ještě o vás šířit dobré slovo?

Začít musíte takzvaně od píky. Nebo jak my říkáme: tam, kde hostův pobyt začíná – u samotné rezervace. Naslouchejte pečlivě, jak správně používat kouzelný nástroj channel manager. A hned vám půjde všechno snadněji. Channel manager je nepopíratelně prospěšným nástrojem pro hotely, bez ohledu na jejich velikost. Ve chvíli, kdy se tento nástroj změnil z „bylo by dobré mít“ na „musíte mít“, stal se také dostupným nejen pro velké řetězce, ale i pro hotely menší velikosti, penziony či apartmánové ubytování.

Jestli channel manager ve svém hotelu či penzionu ještě vůbec nepoužíváte, bylo by dobré si hned na začátku říci, co to vlastně je. Na počátku všeho stojí otázka, jak zvýšit on-line prodej nocí ve vašem ubytovacím zařízení. Dnes ze všech stran slyšíte, jak je důležité prodávat především přes svůj vlastní web. Pokud byste přes něj prodávali 100 % svých nocí, bylo by to výborné a žádný channel manager byste nepotřebovali. To se ale bavíme o pohádce. Vy bohužel ke svému životu potřebujete i jiné ­prodejní kanály, jako jsou například OTAs a další podobné portály zprostředkovávající ubytování.

Ze všeho nejdříve si tedy musíte najít co nejvíce pro vás nejvhodnějších on-line prodejních kanálů. To dnes není tak těžké, nabízí se nejen ty obrovské jako booking.com, hotels.com, Expedia nebo Trip­Advisor, ale také menší, které vyhovují lépe zaměření vašeho hotelu. Ve chvíli, kdy si dáte tu práci a na všechny vámi vybrané prodejní kanály umístíte nabídku svého hotelu, přichází místo pro channel manager. Bez něj byste totiž strávili všechen svůj čas aktualizací své nabídky na každém jednotlivém prodejním kanálu. Na každém z nich byste museli měnit cenu, počet dostupných pokojů, ale i další údaje jako fotografie nebo speciální nabídky. To je práce časově náročná, takže byste museli zaměstnávat osobu, která by se v podstatě zabývala pouze aktualizováním vaší nabídky na jednotlivých pro­dejních kanálech, a stejně by se čas od času stalo, že budete omylem přebookovaní. Není tedy divu, že někoho napadlo vytvořit nástroj zvaný channel manager, který tuto práci udělá za vás.

Co je to channel manager

Hotelový channel manager je nástroj, který je schopný propojit vaše současné prodejní aktivity s nejrozšířenějšími rezervačními portály. Umožní vám nabízet vaše dostupné pokoje na velkém množství různých prodejních kanálů s širokým okruhem zákazníků. Pokud váš hotel nepoužívá žádný hotelový recepční systém (neboli PMS = Property Management System), některé z channel managerů vám mohou tento systém nabídnout. Výhoda využití channel managera je dvoustupňová. V první řadě zvýšíte počet rezervací a začnete své pokoje prodávat rychleji, v druhé rozšíříte povědomí o svém hotelu přes velký dosah jednotlivých webů. Různé studie totiž dokázaly, že zákazník projde v průměru dva až tři rezervační portály, než se rozhodne, kde si pokoj zarezervuje. Přesně to je pro vás ten důležitý moment.

Při výběru channel managera hleďte především na to, aby nabízel oboustranný integrační systém, který propojí váš hotelový recepční systém s rezervačními kanály, které jste vybrali. Přes tento systém pak můžete nepřetržitě sdílet informace o cenách, dostupnosti a podmínkách napříč rezervačními platformami. Takový channel manager by měl také nabízet například update svých nástrojů a umět reagovat na nejnovější technologický pokrok. Jste-li však menší ubytovací zařízení, nemusíte mít za každou cenu propojen váš hotelový recepční systém s channel managerem. Spravujte channel managera bez napojení na PMS. Nejdůležitější pro vás bude, že budete mít za parťáka software, který vám usnadní práci a pomůže při distribuci cen a dostupné kapacity, resp. přijme všechny rezervace a uloží na jednom místě.

Hlavní výhody channel managera

Rychlost

Nemusíte už trávit hodiny upravováním profilů jednotlivých prodejních kanálů. Chan­nel manager pošle sebemenší změnu zaznamenanou přes CRS (centrální rezervační systém) na každý jeden kanál. Bude vás to stát jen pár kliků.

Přístup k OTAs a GDS

Samotný channel manager vám přes CRS (centrální rezervační systém) nabídne přístup ke stovkám OTAs (on-line travel agency = booking.com, expedia a další) a GDS (globální distribuční systém), co jich na světě je. Kromě těch nejznámějších pak také k těm, které mohou být zaměřeny na specifickou klientelu, tedy je zde větší šance, že na nich host zvolí právě váš hotel.

Jedna cena (rate management) a dostupnost

Na všech on-line prodejních kanálech, které jste zvolili, budete nabízet stejný počet volných pokojů za stejnou cenu. Můžete tak v danou chvíli udržovat jeden ceník a dodržet cenovou paritu.

Propojení s hotelovým recepčním systémem

Máte-li to štěstí, že se váš channel ma­nager umí napojit na recepční systém, třikrát hurá. Channel manager zajistí distribuci cen, dostupnosti a restrikcí a uchová všechny rezervace z portálů na jednom místě. Pokud k tomu přidáme napojení i na on-line rezervační systém na vašich webových stránkách, máte vyhráno.

Analýzy a boj s konkurencí

Další výhodou channel managera je schopnost sběru dat a jejich použití v boji s konkurencí. Nejnovější schopnosti channel managera jako jednoduchého mostu mezi hotelem a jeho prodejními kanály nabízejí analytické moduly, které hostům nabízejí informace o jednotlivých prodejích. Hoteliér tak může ihned kontrolovat, jaký je jeho zisk a jak se mění v čase, navíc má kontrolu nad cenami konkurence. ­Zkrátka něco, bez čeho nemohou obchodní, revenue manažeři či hoteloví manažeři žít.

Channel manager a apartmánový typ ubytování

To, že channel manager je pro každý hotel a penzion nesporným pomocníkem, už víme. A co ti, kdo provozují apartmány v různých lokalitách? Představte si, že pronajímáte ubytování apartmánového typu a máte je rozmístěny po celém městě. ­Standardně funguje channel manager tak, že jedno ubytovací zařízení (= jedna adresa) je jeden channel manager. A máte-li např. 5 různých objektů v různých lokalitách, znamenalo by to pro vás 5 různých channel managerů a tím pádem samé překlikávání mezi jednotlivými profily každé jedné lokality. Tomu je už dneska také konec!

Právě vy, kdo máte takový typ ubytování, byste měli začít uvažovat o pořízení chan­nel managera, a to v „edici“ multiproperty. Co to znamená? Z jednoho channel mana­gera můžete bez nutnosti proklikávat mezi různými objekty spravovat ceny, dostupnost a rezervace.

Rychlá a včasná změna ceny nebo dostupných pokojů je základ. Představte si, že máme poslední volný pokoj a musíme se rozhodnout, kterému portálu pokoj nabídneme, nebo jestli si ho necháme pro klienty, kteří zavolají do hotelu. S channel managerem ale můžeme využít funkci centrálního řízení dostupnosti – všechny napojené portály pak vidí poslední dostupný pokoj a kdo ho koupí, ten jej má.

Čas a neudělat chybu (overbooking) stojí peníze. Kdybyste prodávali dejme tomu pouze na čtyřech rezervačních portálech a cenu měnili jen jednou za den, jde o 15 minut na každém z nich. To už máte hodinu. Pokud byste každý kanál kontrolovali dvakrát denně, tato hodina pro vás znamená 14 hodin týdně. Těchto 14 hodin můžete využít lépe. Efektivněji. Už jen třeba na to, že budete mít více času na povídání si s hosty. Hosté se vracejí tam, kde se cítí jako doma a kde je jim dobře. Ve společnosti příjemných lidí v ubytovacím zařízení, které je jim sympatické. Nenechte se o tuto možnost být svým hostům nablízku ochudit. Ať se vám daří!

foto
Radka TelyčkováHow-To-Increase-Revenue Advisor a Hotel Coach ve společnosti Pomáháme hoteliérům
 

Nejnovější články z rubriky Doprava

Foto: Shutterstock.com

Praha získá díky FlyArystan přímé spojení s Kazachstánem

Kazašská nízkonákladová společnost FlyArystan spustí od 12. června přímé spojení mezi Prahou a kazašským Aktau. Odlety Airbusu A320 pro 180 cestujících jsou plánované vždy v neděli, od 6. července přibude ještě čtvrteční let. Dopravce si Českou republiku vybral jako...

Číst více
Foto: Letiště Praha

Letiště Praha nabere až 200 nových zaměstnanců 

Letiště Praha v letošním roce plánuje odbavit dvojnásobek cestujících oproti roku 2021.  S předpokládaným nárůstem provozu je pro zachování komfortu nutné navýšit počet spolupracovníků, a to až o 200 zaměstnanců a o desítky pracovníků na dlouhodobé brigády formou dohod mimo...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Se Smartwings na finále Evropské ligy UEFA

Česká skupina Smartwings Group realizuje v termínu 16.-19. května přepravu 2 500 skotských a německých fotbalových fandů na finále Evropské ligy UEFA a zpět. To se odehraje zítra ve španělské Seville. Celkem půjde o 11 speciálních letů, informovala společnost na Twitteru.

Číst více