V roce 2017 dosáhly společnosti skupiny Český aeroholding provozního zisku (EBITDA) ve výši 4,9 miliardy korun, což představuje v meziočním srovnání nárůst o 14 procent. Na hospodaření se pozitivně projevily především vyšší výnosy z leteckého obchodu a odbavení letadel, ale i z komerčních služeb jako je pronájem prostor či parkování. V tomto trendu pokračuje i 1. čtvrtletí letošního roku, kdy se i přes významný meziroční nárůst mezd a bankrot letecké společnosti Air Berlin podařilo udržet hrubý provozní zisk na téměř stejné úrovni jako v předchozím roce.

„Meziroční nárůst EBITDA o 600 milionů korun je převážně odrazem hospodaření klíčového aktiva skupiny, Letiště Praha, kterému rostl počet cestujících a s tím i související tržby. K meziročnímu nárůstu hrubého provozního zisku pomohlo i efektivní řízení provozních nákladů, díky kterému jsme mohli navýšit mzdy zaměstnancům a pokračovat v plánovaných opravách letištní infrastruktury,“ okomentoval výsledky předseda představenstva Českého Aeroholdingu Václav Řehoř.
Hrubý provozní hospodářský výsledek mateřské firmy Český Aeroholding a jejího klíčového aktiva Letiště Praha se oproti loňskému roku zvýšil o 15 procent na 4,6 miliard korun. K pozitivnímu výsledku výrazně přispěl zejména meziroční nárůst počtu odbavených cestujících o 18 procent (celkem 15,4 mil. cestujících), díky kterému vzrostly výnosy z leteckého obchodu o 15 procent. Mimo jiné i díky otevření nové obchodní zóny v Terminálu 1 vzrostly výnosy v oblasti komerčních aktivit o 15 procnet.
Provozní zisk z odbavování cestujících a letadel, které na pražském letišti poskytuje Czech Airlines Handling (CSAH) téměř polovině leteckých společností, vzrostl na 161 milionů korun. Na výsledku se podílel především růst objemu handlingových služeb, odmrazování letadel či služby plnění paliva nebo call centra pro aerolinky.
Jedinou společností, která proti roku 2016 zaznamenala pokles, byla Czech Airlines Technics (CSAT), které se v loňském roce snížil zisk EBITDA o dva miliony korun na 125 milionů korun. CSAT v loňském roce investovala do otevření nové linky těžké údržby, což znamenalo nákup vybavení a úpravu stání, ale i nábor a zaškolení mechaniků pro tuto linku. Další významnou investicí byla také výstavba nových prostor pro traťovou údržbu, nákup náhradních podvozkových sad a také certifikace společnosti a výcvik pracovníků.
Jako úspěšné hodnotí vedení společnosti i letošní první čtvrtletí. „Společně s dalšími nárůsty počtu přepravených cestujících i pohybů letadel významně narostly výnosy z leteckého obchodu (o 7 procent). V rámci neleteckých výnosů se do aktuálních výsledků pozitivně projevil růst výnosů z pronájmu či letištních salónků (o 15 procent) Na druhé straně se nám zvyšují mzdové náklady a pokračujeme s investicemi do bezpečnosti, moderních technologií a zvyšování kapacity stávajících terminálů. To vše se promítne do celoročního výsledku,“ řekl Řehoř.
Český Aeroholding prochází v letošním roce transformací. Vláda v květnu rozhodla o jeho fúzi s dceřinou společností Letiště Praha, která se stane nástupnickou firmou a ČAH po sloučení jako samostatný podnik zanikne. Ke sloučení došlo zpětně k 1. lednu 2018. Letiště bude jako nástupnická společnost zapsána v obchodním rejstříku od srpna.
Foto: Letiště Praha