Česko z pohledu německého turisty – USP produktů v cestovním ruchu

Z hlediska příjezdového cestovního ruchu je pro Českou republiku klíčovým trhem Německo. Agentura CzechTourism proto na tomto trhu dlouhodobě rozvíjí své aktivity, snaží se budovat pozitivní image ČR, cíleně nabízet adekvátní produkty, a tím také zvyšovat opakovanou návštěvu. Jak vnímá německý turista Českou republiku, nabídku v oblasti cestovního ruchu, co je klíčovým motivátorem k návštěvě a kde naopak máme rezervy? Na to vše nám odpověděl marketingový průzkum, který realizoval Institut turismu koncem roku 2017.

„V průzkumu jsme se zaměřili především na 5 základních produktů a atraktivitu jejich konkrétních USPs (Unique Selling Propositions), které Česká republika nabízí. Samotnou realizaci nám zajistila mezinárodní výzkumná agentura Ipsos. Z metodického hlediska jsme zvolili kombinaci kvantitativního sběru dat na opravdu robustním vzorku německé populace (celkem bylo dotázáno 6 500 lidí) a kvalitativní metody, kdy jsme zjišťovali konkrétní motivátory a případně bariéry, ovlivňující potenciální návštěvu České republiky,“ uvádí Soňa Machová, vedoucí marketingového výzkumu agentury CzechTourism.

Cestovatelské zvyklosti

Pokud mají Němci rádi určitý způsob cest (aktivitu, kterou na svém výletu vykonávají, my to nazýváme zkráceně produktová řada), cestují za ním obvykle stejnou měrou v tuzemsku i v zahraničí. Nejraději cestují za památkami, regionální turistikou a rekreační turistikou.

Graf 1 – Za jakým účelem cestují Němci nejčastěji?

 Graf 1 – Za jakým účelem cestují Němci nejčastěji?

n = 4 191, Odpovídali ti, kteří někdy byli v ČR nebo ji plánují navštívit.
 

Toto se ukazuje relevantní i ve vztahu k České republice – Němci si dokážou tyto produkty v cestovním ruchu velmi dobře spojit s Českou republikou.

Během roku jsou Němci obvykle zvyklí vyrazit na jednu větší dovolenou k moři a poté na několik menších výletů do přírody či měst, a v tom má právě Česká republika velký potenciál. Motivátorem je především snadná dostupnost krás přírody a historických památek, díky blízké dojezdové vzdálenosti do ČR.

Graf 2 – Jaké aktivity lákají Němce v Česku nejvíce?

 Graf 2 – Jaké aktivity lákají Němce v Česku nejvíce?

n = 4 191, Odpovídali ti, kteří někdy byli v ČR nebo ji plánují navštívit.
 

Při výběru dovolené kladou Němci největší důraz na atraktivitu daného místa, okolní přírodu, ale také dostupnou formu stravování. Jednotlivé informace si nejčastěji vyhledávají na internetu. Informační zdroje jako sociální sítě a aplikace s informacemi o cestování si získávají pozornost nejen mladší generace (18–29 let), ale i lidí ve středním věku (30–44 let). V rámci cestovatelských zvyklostí se také ukázalo, že Němci poměrně často využívají organizovaných výletů (především lidé 18–44 let) a obvykle si je plánují i dopředu. Tato skutečnost se ukazuje i ve stále ještě oblíbeném zdroji informací, kterými jsou katalogy cestovních kanceláří (i přes masivní vyhledávání informací na internetu, využívá tento zdroj stále ještě zhruba 25 % Němců).

Významná cílová skupina: rodiny s dětmi

Při srovnání zemí se ČR umístila na třetí příčce ve vhodnosti pro návštěvu s dětmi, hned za jejich rodným Německem a sousedním Rakouskem. Při cestování je pro rodiny celkově důležité, aby místo nabízelo různé aktivity a zábavu pro děti. Rodiny s dětmi jsou v případě německého trhu důležitou cílovou skupinou (nejen pro naši agenturu CzechTourism) a je vhodné vědomě s touto skupinou turistů pracovat, připravovat pro ně odpovídající balíčky služeb a ty pak cíleně komunikovat. S dětmi cestuje třetina německých turistů.

Znalost a vnímání České republiky

Znalost ČR se na první pohled zdá poměrně nízká, pouze 77 % Němců, kteří jsou zvyklí cestovat, uvedlo, že ČR znají. Jako hlavní důvod spatřujeme fakt, že nadprůměrně vyšší neznalost se projevovala především ve spolkových zemích, které jsou ČR více vzdálené (západněji umístěné spolkové země). Větší znalost pak projevovali lidé s vysokoškolským vzdělaním.

Pokud se však zaměříme na zkušenost s ČR, tak 3/4 Němců již ČR navštívily a více než polovina z nich se chystá svou návštěvu opakovat. V minulosti ČR navštívili častěji lidé ve věku 65–70 let a lidé z regionu Sasko. Potenciál budoucí návštěvy je nevyšší u lidí spíše mladších až středního věku (25–44 let).

Graf 3 – S kým Němci obvykle vyrážejí na dovolenou či výlet

 Graf 3 – S kým Němci obvykle vyrážejí na dovolenou či výlet

n = 6 454, Vzorek bez respondentů, kteří odpověděli nevím
 

Pokud ČR může něčím zaujmout, tak především tím, že je snadno dostupná a také tím, že nabízí výhodný poměr kvality a ceny (a to i ve srovnání s okolními zeměmi jako je Polsko, Slovensko atd.).

Velmi pozitivním zjištěním je, že jakmile nás německý turista jednou navštíví a má osobní zkušenost, jeho hodnocení České republiky je výrazně kladnější, a to ve všech sledovaných parametrech. Výrazný skok je zejména v hodnocení ČR jako atraktivní destinace.

Kulturní a regionální turismus

Z pohledu agentury CzechTourism má jednoznačně největší potenciál představit německému turistovi Česko jako zemi s širokým kulturním a historickým dědictvím, která disponuje řadou krásných hradů, zámků, památek UNESCO či rezervací a zámeckých zahrad.

Němečtí turisté rádi navštěvují zachovalé památky, které jim nastíní dějiny a tradiční kulturu dané země. Jejich hlavním cílem je rozšířit si znalosti a objevovat nová místa. Zároveň chtějí být fyzicky aktivní, a proto si zajezdí na kole nebo podniknou kratší vycházku do přírody. Během své návštěvy se také rádi procházejí po městě a zajdou na dobré jídlo do restaurace.

Stejně tak němečtí turisté velmi rádi navštěvují města a regiony pro jejich unikátní atmosféru. Rádi poznávají lokální kulturu a každodenní život místních obyvatel. Tito turisté chtějí spíše poklidnou dovolenou s nenáročnými aktivitami jako je návštěva regionálních festivalů, poznáváním lokální kultury a každodenní život místních obyvatel. Hlavní forma poznávání destinace je skrz nové chutě, lokální jídlo a přírodu v její původní formě a čistotě.

Graf 4 – Vztah Němců k České republice

 Graf 4 – Vztah Němců k České republice

Pozn.: Odpovědí jsou zobrazeny v T2B (Rozhodně hodí + spíše hodí).

 
Tyto závěry nám jednoznačně ukazují, že je potřeba ke komunikaci přistupovat komplexně a propojovat nabídku více oblastí dohromady (zejména v případě nabídky kulturních památek či regionálního turismu).

Zároveň nám výzkum objasnil i některé bariéry, které mohou německého turistu od návštěvy odradit, a to je nefungující infrastruktura, neochotní pracovníci ve službách či stále v některých oblastech (spíše menších městech) horší jazykové schopnosti obsluhy.

Celkově je bohužel komunikace a propagace ČR v těchto dvou základních oblastech vnímána spíše jako nedostatečná.

Lépe „profilované segmenty“ – lázeňství/wellness a aktivní turismus

Turisté vyznávající wellness a spa rádi jezdí za odpočinkem, aby si oddechli od každodenního shonu a léčili své vleklé zdravotní problémy.

Tito turisté si mnohem více všímají reklam propagujících turistické destinace, což může být i motivátorem k naplánování si vlastní dovolené a nevyužití cestovních agentur. Aktivity během dovolené jsou zaměřeny na relaxaci a lehkou fyzickou aktivitu – jednodenní výlety, odpočinek na pláži, procházka parkem nebo využívání masáží a dalších spa procedur. Jedním z hlavních motivátorů k návštěvě destinace je doporučení od přátel a také on-line hodnocení (HolidayCheck.de). Destinaci, která se jim osvědčí, pak neváhají navštívit znovu.

Které typy míst jsou podle německých wellness a spa turistů atraktivní a hodně propagované

 Které typy míst jsou podle německých wellness a spa turistů atraktivní a hodně propagované

Tito turisté vnímají ČR vesměs pozitivně. Mají povědomí o českém lázeňském trojúhelníku a o velkém výběru wellness a spa hotelů. Nejzajímavější destinací v ČR jsou v tomto ohledu Karlovy Vary, které je lákají také krásnou architekturou.

Nicméně, někteří turisté mají i nepříjemné zkušenosti z cest po ČR. Negativní zkušenost s jinými cenami pro místní a pro turisty nebo neudržovaná veřejná prostranství mimo velká města jsou pro turisty nepříjemným překvapením.

Aktivní turisté rádi vyhledávají destinace, které jsou spíše méně známé, aby se tak vyhnuli davům turistů. Rádi provozují sportovní aktivity s přáteli a ČR považují v tomto ohledu za atraktivní destinaci, jelikož je vnímána jako „value for money“.

Jejich hlavní náplní je jízda na kole, plavání, chození po horách či v zimě lyžování.

I když je tento segment německých turistů asi nejvíce homogenní, i zde je možnost kombinace nabídky služeb, protože i tito turisté na svém výletu rádi navštíví historickou památku či kulturní akci ve městě a rozhodně nezapomenou ochutnat místní speciality.

Foto: Shutterstock.com, koláž: C.O.T. media

Institut turismuCzechTourism
 

Nejnovější články z rubriky Incoming

Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Praha získá díky FlyArystan přímé spojení s Kazachstánem

Kazašská nízkonákladová společnost FlyArystan spustí od 12. června přímé spojení mezi Prahou a kazašským Aktau. Odlety Airbusu A320 pro 180 cestujících jsou plánované vždy v neděli, od 6. července přibude ještě čtvrteční let. Dopravce si Českou republiku vybral jako...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Cestovní ruch nabírá na síle, zájem o hotely stoupá

Po pandemii koronaviru lidé začali víc cestovat. Podle tabulek na portálu tourdata.cz, které vycházejí z dat publikovaných včera Českým statistickým úřadem, přijelo do tuzemských hotelů v letošním prvním čtvrtletí 2,8 milionu hostů. Tedy asi desetkrát víc než...

Číst více